2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
آمیب چیست و چطور بدن انسان را گرفتار می‌کند + روش‌های درمان

آمیب چیست و چطور بدن انسان را گرفتار می‌کند + روش‌های درمان

آمیب نوعی انگل است که می‌تواند درقسمت‌های مختلف بدن لانه کند . آمیب روده، آمیب کبد،آمیب مغز‌خوار از جمله آمیب‌های هیستولیتیکا هستند که با علایمی مانند اسهال و تب همراه است.

دوات آنلاین-آمیب نوعی بیماری روده‌ای است که با رشد انگل در روده شکل می‌گیرد. این بیماری ممکن است چند سال در بدن فرد وجود داشته‌ باشد و رشد کند.آمیب با رشد  تساعدی در بخش روده باعث ایجاد اسهال شدید، دل درد و تب می‌شود. این بیماری انگلی ممکن است پنهان باشد اما با آزمایش‌ پزشکی قابل تشخیص است.

 

آمیب در چه اعضای بدن رشد می‌کند

آمیب در قسمت های مختلف بدن ممکن است رشد کند. این بیماری در روده، کبد و سایر قسمت‌های بدن لانه می‌کند. انگل‌هایی که باعث آمیب در بدن می‌شود در هر جای بدن شما ممکن است لانه کنند.

 

آمیب معمولا در مناطق گرمسیری به وجود می‌آید ساکنان آفریقا بسیار دیده شده‌است. به طور کلی انگل‌ها در فضای گرم بیشتر رشد می‌کنند.

 

افرادی که در مناطق گرم کار می‌کنند، کارکنان آزمایشگاهها و مسافران به مناطق گرمسیر بیشتر در معرض این بیماری هستند.

آمیب می‌تواند برای سالها در بدن بماند

آمیب روده چیست

آنتاموبا هیستولیتیکا یا آمیب روده انگلی است که در روده لانه می‌کند.این انگل در روده بزرگ لانه می کند و غشای روده را از بین می‌برد. حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان مبتلا به «آمیبیازیس» هستند، ولی در بیش از ۹۰ درصد این افراد بیماری به شکل بی علامت و در اثر حضور کیست در روده خود را نشان می دهد.

 

آنچه در آمیب روده نگران کننده است این نکته است که  فرد به دلیل اسهال شدید ناشی از آمیب به شدت ضعیف می‌شود در این وضعیت کیست آمیب تشکیل شده و کیست‌ها بزرگ شده و به دیواره روده حمله می‌کنند همین باعث خونریزی شدید در روده می‌شودو فرد دچار اسهال شدید خونی و از دست دادن آب بدن می‌شود.

روده جایی است که آمیب معمولا در آن لانه گزینی می کند

علائم آمیب روده

آمیب روده در ابتدا هیچ علامتی ندارد اما زمانی که بدن را حسابی ضعیف کرد علایم خود را بروز می‌دهد

زخم

اسهال خونی

زورپیچ و درد شدید شکمی

 تهوع

استفراغ

 لرز و تب تا 40 یا 40.6درجه سانتی گراد می شود.

آمیب روده اگر با خونریزی شدید همراه باشد فرد را دچار مشکلات دیگری چون

التهاب آپاندیس

التهاب شدید و ناگهانی روده

تنگی و انسداد روده

سوراخ شدگی دیواره روده و

التهاب صفاق را ایجاد کند.

 

آمیب روده در میان مردان بیشتر از زنان است اما اگر زنان وکودکان به آن مبتلا شوند بیشتر از مرد مبتلا در معرض خظر هستند.

 

درمان آمیب روده

این داروها بر روی آمیب های داخل حفره روده یا لوله گوارش مؤثرند و شامل

 

دی لوکسانید فورات

یدوکینول

مترونیدازول

پارومومایسین

 

آمیب کش‌های بافتی

آمیب کش های بافتی برای درمان عفونت های آمیبی کبد و سایر بافت های بدن، استفاده می‌شوند و شامل

امتین

دهیدرو امتین

مترونیدازول

 کلروکین

هستند که مترونیدازول داروی ارجح است.

 

از آنجا که این داروها بالقوه آثار جانبی شدیدی دارند، بیمارانی که امتین یا هیدرو امتین مصرف می‌کنند نیاز به بستری شدن و کنترل علائم قلبی دارند.

 

مشخص شده که کلروکین، مفیدترین دارو در درمان آبسه آمیبی کبد است اما عوارض زیادی دارد. بیماران مصرف‌کننده مترونیدازول،

 

باید از مصرف الکل پرهیز کنند؛ زیرا ترکیب دارو و الکل باعث تهوع، استفراغ و سردرد می‌شود.

 

بیشتر بیماران در طی یک دوره درمانی 7 تا 10 روزه با مصرف ترکیبی از آمیب کش های روده ای و کبدی دریافت می‌کنند تا بهبودی حاصل شود.

 

 به منظور بررسی تأثیر درمان دارویی بر بر نابودی آمیب، مراقبت ها و پی گیری‌های بعدی ۲ تا ۴ هفته بعد از پایان درمان دارویی توصیه میشود، این پی گیری ها  شامل آزمایش های دوره ای مدفوع است.

 

آمیب مغز‌خوار علایمی مانند تب دارد

آمیب مغزخوار چیست

آمیب مغزخوار یا نگلریا فاولری نوع آمیب آزادی زی است. آمیب آزادزی توانایی زیست در منابع محیطی مختلف از جمله آب، خاک، گرد و غبار و همچنین بافت های بدن انسان و حیوانات را دارند. اما نگلریا فاولری برخلاف آمیب‌های آزادزی به انسان و حیوان با بدن سالم نیز حمله می‌کند.

 

در این بیماری پرده مننژ مغز درگیر و در مدت بسیار کوتاهی افراد مبتلا جان خود را از دست می دهند. این آمیب مغزخوار علاوه بر افراد دارای نقص سیستم ایمنی افراد با ایمنی سالم و کارآمد را نیز مورد تهاجم قرار میدهد. به همین منظور آگاه کردن افراد در معرض خطر از طریق نصب تابلوهای هشدار دهنده در کنار چشمه ها و منابع آبی که از محیط های زیست این آمیب به شمار میروند امری ضروری بوده و باید به آن توجه شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.