2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
قادر مولان پور که بود و خانواده‌اش چگونه شهید شدند؛ روایت واقعی بمباران شیمیایی سردشت در فیلم درخت گردو

قادر مولان پور که بود و خانواده‌اش چگونه شهید شدند؛ روایت واقعی بمباران شیمیایی سردشت در فیلم درخت گردو

قادر مولان پور از اهالی سردشت بود که در حمله شیمیایی همسر و سه فرزندش شهید شدند. او که در فیلم درخت گردو داستان زندگی‌اش روایت می‌شود در دادگاه لاهه حاضر شد و همه را گریاند.

دوات آنلاین-محمدحسین مهدویان در فیلم درخت گردو که واقعه بمباران شیمیایی سردشت را روایت می‌کند سراغ داستان زندگی فردی کاملا آشنا رفته است. قادر مولان پور پیش از این خاطرات خود را از آن روزهای تلخ بازگو کرده و از شهادت اعضای خانواده‌اش گفته بود.

 

قادر مولان پور در حمله شیمیایی به سردشت داغدار شد. همسر و سه فرزند او به شهادت رسیدند. خود او  روز 11 دی سال 95 در سن 70 سالگی در خانه‌اش فوت شد.

 

مولان پور به «وه ستا قادر ره ش هه رمی» و استاد قادر معروف بود. او در 7 تیر سال 66 بر اثر بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق و اصابت یک بمب به روستای «ره ش هه رمی» از توابع بخش مركزی شهرستان سردشت سه فرزندش به نام های شهین، ناصر و مال مال مولان پور و همچنین همسرش را در حالی كه تازه زایمان کرده بود از دست داد.

 

همسر وی پس از وضع حمل در یكی از بیمارستان های شهر تبریز شهید شد. مولان پور هم در حالی كه برای دفن یكی از فرزندانش از تبریز راهی سردشت شده بود خبر شهادت همسرش را هم به او دادند.

 

خاطرات تلخ قادر مولان پور

قادر 29 سال هر روز درد تنهایی را تحمل کرد، هر گاه که فاجعه بمباران شیمیایی سردشت و روستای رش هرمی را بازگو می گرد با گفتن هر جمله اشکش سرازیر می شد  و حسرت آخرین دیدار فرزندانش را به دل داشت.

 

 قادر مولان پور  در روز 7 تیر 1366 مشغول بنایی بود و ناگهان هواپیماهای رژیم بعث  به وسیله بمب های  شیمیایی روستایش را بمباران می کنند و زن و فرزندانش به شدت مصدوم می شوند و خود به همراه آنان راهی شهرهای مهاباد، تبریز و ارومیه می شود و خانواده وی یکی پس از دیگری شهید می شوند.

 

قادر می گفت که بر بالین یکی از فرزندانش بوده که فرزندش از وی طلب آب کرده و تا لیوان آب را بر بالینش آورده، آن فرزند هم جان داده و هنوز داغ دیدار آخر بر دلش مانده است.

 

 قادر مولان پور در خاطرات خود برای اطرافیان  تعریف کرده که برای دفن هر فرزندش به تنهایی با تهیه یک آمبولانس از تبریز راهی سردشت می شده که در یکی از موارد راننده هم او را در بین راه تنها گذاشته و حاضر نشده وارد سردشت شیمیایی زده شود و وی با جنازه ای بر دوش وارد شهر می شد و ......

 

همسر وی نیز  در آن روزهای سیاه حامله بوده که در یکی از بیمارستان های تبریز در شرایطی سخت، وضع حمل کرده، او که برای دفن یکی دیگر از فرزندانش از تبریز راهی سردشت شده  بود در بازگشت هم نتوانست به دیدار همسر خود شاد گردد و همسرش را نیز از دست داد.

 

قادر مولان پور در دادگاه لاهه

قادر مولان پور همراه با تنی چند از اعضای انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت و جانبازان شیمیایی این شهر راهی لاهه هلند شد تا در دادگاه محاکمه یکی از دلال های سلاح های شیمیایی عراق شرکت کند که با بیان سرگذشت خود، همه حضار دادگاه را گریاند.

 

رحیم واحدی،  رییس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت درباره این مرد گفته بود: قادر مولان پور نماد مظلومیت هشت هزار و 24 مصدوم شیمیایی 7 تیر سال 66 شهرستان سردشت است. قادر مولان پور یكی از شاهدان و اسناد معتبر پرونده قضایی هشت سال جنگ تحمیلی عراق ضد كشورمان در لاهه كشور هلند و تنها پرونده مطرح شده در یک دادگاه اروپایی بود كه منجر به 17 سال محكومیت فرانس فان آنرات به عنوان جنایتكار جنگی شد.

 

روایتی واقعی در فیلم درخت گردو

محمدحسین مهدویان در فیلم درخت گردو سراغ روایتی واقعی رفته و  بمباران شیمیایی سردشت را در قالب فیلم سینمایی به تصویر کشیده است.

 

این فیلم به شدت تاثیرگذار است و منتقدان زیادی بر آن نقد نوشته و فیلم را تحسین کرده‌‌اند. او در این فیلم بخشی از دردهای قادر مولان پور و اهالی سردشت را بازگو کرده است.

 

شهدای شهرستان سردشت

شهرستان سردشت دارای 850 شهید كه 118 شهید شیمیایی هستند و همچنین حدود 2 هزار و 500 جانباز است كه یكهزار و 500 نفر از آنها به عنوان جانباز شیمیایی شناخته شده اند.

 

این شهرستان در 7 تیر سال 66 مورد اصابت چهار بمب شیمیایی رژیم بعث عراق به نقاط مختلف شهر مسكونی سردشت و بمب های دیگری به مناطق مسكونی در روستاهای شهرستان قرار گرفت.

 

شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم كردستان عراق قرار دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.