2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد می‌شود

عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد می‌شود

چاقی، از دست دادن وزن، ابتلا به هپاتیت و ... از جمله عواملی است که خطر مبتلا شدن به سرطان کبد را بیشتر می‌کند.

دوات آنلاین-سرطان کبد از جمله سرطان‌هایی است که معمولا نشانه‌های آن تا زمان حاد شدن بیماری مشخص نمی‌شود. به‌همین دلیل انجام آزمایش‌های مرتب در این زمینه ضروری است. ضمن این‌که باید بدانید در برخی موارد احتمال ابتلا به این نوع از سرطان افزایش پیدا می‌کند.

عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد می‌شود

چاقی عامل سرطان کبد

ایرنا نوشت: شایع‌ترین علت بالا رفتن آنزیم‌های کبدی، کبد چرب است که البته علت آن هنوز نامشخص است. یکی از عوامل موثر بر این بیماری پرخوری و چاقی است؛ به خصوص در کسانی که چاقی شکمی دارند و اندازه کمربند شکمی‌شان بیشتر از حد طبیعی است. پزشکان هشدار می‌دهند که کبد چرب غیرالکلی می‌تواند به سرطان منجر شود.

 

به عقیده پزشکان گرایش به مصرف موادالکلی و شیوع چاقی در عصر حاضر به حدی افزایش یافته که اگر از هم اکنون اقدامات ضروری و پیشگیرانه صورت نگیرد می‌تواند موجب افزایش موارد جراحی در بیماران مبتلا به عارضه کبد چرب در آینده شود.

 

رابطه سرطان کبد و از دست دادن وزن

از دست دادن وزن و اشتها بدون داشتن رژیم غذایی خاص، با انواع بیماری‌های مختلف از جمله تعدادی از سرطان‌ها از جمله سرطان کبد ارتباط دارد. اگر در حال از دست دادن وزن بدون تلاش و رژیم هستید، با پزشک‌تان برای بررسی انواع بیماری‌ها و جلوگیری زودرس از آنها مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: نشانه‌های سرطان معده چیست؟

 

زرد شدن چشم‌ها و پوست از نشانه‌های سرطان کبد

این علائم زردی می‌تواند نشان دهنده سرطان کبد باشد ضمن این که شاید نشانه‌ای از ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز باشد.

 

بیشتر بخوانید: نشانه‌های سرطان پوست

 

افزایش احتمال سرطان کبد با ابتلا به هپاتیت سی

برخی ویژگی‌های خاص ممکن است شما را در معرض خطر سرطان کبد قرار دهد. افراد با سابقه ویروس هپاتیت سی جزو افراد در معرض خطر هستند. با این حال درمان به موقع و زودرس هپاتیت سی از بروز سرطان کبد تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: نشانه‌های سرطان خون

 

ابتلا به هپاتیت ب خطر سرطان کبد را بیشتر می‌کند

اگرچه این نوع هپاتیت با هپاتیت سی ارتباطی ندارد اما می‌تواند منجر به سرطان شود. کودکانی که در بدو تولد واکسن این هپاتیت را دریافت نمی‌کنند، در معرض خطر سرطان کبد قرار می‌گیرند. مادر مبتلا به هپاتیت ب از طریق زایمان می‌تواند فرزند خود را مبتلا کند. افرادی که تزریق دارو با سرنگ مشترک انجام می‌دهند، شانس ابتلای بیشتری دارند.

عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد می‌شود

پرسنل شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و کسانی که با مبتلایان به هپاتیت مزمن زندگی می‌کنند، مستعد این بیماری هستند. واکسن هپاتیت ب برای تمام نوزادان در بدو تولد و بالغین پر خطر توصیه می‌شود. همچنین تزریق واکسن هپاتیت بی مهم‌ترین عامل پیشگیری از سرطان بوده که در همه کودکان در بدو تولد و بالغین با ریسک بالا توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: علایم و دلایل ابتلا به سرطان روده

 

نوشیدن الکل یکی از عوامل ابتلا به سرطان کبد

مصرف‌کنندگان الکل در معرض خطر سیروز کبدی و از بین رفتن بافت کبد هستند. این وضعیت می‌تواند به سرطان کبد منجر شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.