2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
جذام چیست و چه کسانی به آن مبتلا می‌شوند

جذام چیست و چه کسانی به آن مبتلا می‌شوند

جذام یک بیماری عفونی است که ممکن است نشانه‌های ظاهری به همراه نداشته باشد. افرادی که مبتلا به بیماری جذام می‌شوند معمولا از طبقه فقیر جامعه هستند.

دوات آنلاین-جذام یا خوره که همچنین با نام بیماری هانسن شناخته می‌شود، بیماری مزمنی است که توسط باکتری مایکوباکتریوم لپره و مایکوباکتریوم لپروماتوسیس ایجاد می‌شود.

 

در ابتدا، عفونت‌های ناشی از این بیماری علائمی ندارند و به مدت ۵ تا ۲۰ سال به این صورت باقی می‌مانند. علائم این بیماری شامل گرانولوما دستگاه عصبی پیرامونی، دستگاه تنفسی، پوست، و چشم‌ها می‌شوداین علائم ممکن است باعث ناتوانی در حس درد و در نتیجه از دست دادن بخش‌هایی از دست و پا در نتیجه آسیب‌های مکرر شوداحساس ضعف و ضعف چشم همچنین ممکن است در بیمار ایجاد شود دو نوع اصلی این بیماری بر اساس تعداد باکتری‌های موجود در هر نوع تشخیص داده می‌شود:

 

این بیماری در میان افرادی که در فقر زندگی می‌کنند شایع تر است و عقیده بر این است که از طریق ریز قطره‌های تنفسی به انسان منتقل می‌شود این بیماری از دسته بیماری‌های بسیار عفونی نیست.

جذام چیست و چه کسانی به آن مبتلا می‌شوند

آیا جذام قابل درمان است؟

جذام قابل درمان است درمان نوع پسی باسیلاری این بیماری با استفاده از داروهای داپسون و ریفامپین به مدت ۶ ماه صورت می‌پذیرد.

 

درمان نوع مالتی باسیلاری این بیماری با استفاده از داروهای ریفامپین، داپسون و کلوفازیمین به مدت ۱۲ ماه صورت می‌گیرد این داروها توسط سازمان بهداشت جهانی در اختیار کشورها قرار می‌گیرد آنتی‌بیوتیک‌های دیگری نیز ممکن است در درمان این بیماری استفاده شوند.

جذام چیست و چه کسانی به آن مبتلا می‌شوند

هند دارای بیشترین آمار جذامی‌ها

در سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۸۹٬۰۰۰ نفر در جهان به این بیماری مزمن مبتلا بودند و این تعداد در حال حاضر به ۲۳۰٬۰۰۰ نفر رسیده‌است موارد مزمن این بیماری از دهه ۱۹۸۰ که حدود ۵٫۲ میلیون نفر را به خود مبتلا کرده بود کاهش یافته‌استاکثر موارد جدید این بیماری در ۱۶ کشور اتفاق می‌افتد و در این میان بیش از نیمی از این مبتلایان از کشور هند هستند  در ۲۰ سال گذشته بیماری جذام ۱۶ میلیون نفر در دنیا درمان شده‌است.

 

هزاران سال است که بشریت با بیماری جذام دست و پنجه نرم می‌کند نام این بیماری از واژه لاتین lepra به معنای «فلس مانند» گرفته شده‌است، این در حالی است که واژه «بیماری هانسن» از روی نام گرهارد آرمور هانسن گرفته شده‌است .

 

قرنطینه افراد مبتلا در کمپ‌های جذامی‌ها هنوز در کشورهایی مانند هند، با بیش از هزار تن مبتلا، چین، با حدود صدها نفر است و ربطه بعدی بعد از این دو کشور با آفریقا است. با این حال، بیشتر این کمپ‌ها بسته شده‌اند برای مدت مدید در طول تاریخ، مردم جذام را همواره با ننگ جامعه در ارتباط می‌دانستند که این خود عاملی برای جلوگیری از گزارش بیماری فرد و درمان زودهنگام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بیماری زونا چیست و چه علائم و عوارضی دارد

 

روز جهانی جذام

روز جهانی جذام در سال ۱۹۵۴ وارد تقویم شد تا به افراد مبتلا به جذام آگاهی داده شود که جذام یک بیماری است و نباید از آن شرمگین بود. آخرین یکشنبه ماه ژانویه روز جهانی جذام است.

جذام چیست و چه کسانی به آن مبتلا می‌شوند

علایم بیماری جذام چیست

علایم بیماری جذام شامل موارد زیر می‌شود:

رشد گره هایی روی پوست

پوست زخیم و خشک

زخم های بدون درد روی کف پاها

تورم یا توده های بدون درد بر روی صورت یا لاله گوش

ریختن ابرو و مژه ها

زخیم و خشک شدن پوست از علائم جزام

بی حسی مناطق متاثر از پوست

ضعف ماهیچه یا فلج (به خصوص در دست ها و پاها)

رشته های عصبی بزرگ (به ویژه آن هایی که در اطراف آرنج و زانو و در کناره گردن قرار دارند)

مشکلات چشمی که ممکن است منجر به کوری شوند (وقتی اعصاب صورت تحت تاثیر قرار می گیرند)

گرفتگی بینی

خون دماغ

جذام چیست و چه کسانی به آن مبتلا می‌شوند

روش تشخیص جذام

اگر پوست مشکوک دارید، پزشک شما نمونه کوچکی از پوست غیر عادی را برمی دارد و آن را به آزمایشگاه می فرستد که مورد معاینه قرار گیرد. این یک نمونه برداری از پوست است. تست لکه های پوست نیز ممکن است انجام شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.