2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
منشاء شهاب باران آذر ماه چیست و آیا قابل مشاهده است

منشاء شهاب باران آذر ماه چیست و آیا قابل مشاهده است

یک کارشناس نجوم می‌گوید رصد این شهاب باران به ولیل وجود نور زیاد ماه در سال جاری در وضعیت خوبی قرار ندارد.

دوات آنلاین-شهاب باران در راه است. امروز 23 آذر این اتفاق رخ خواهد داد البته شب قبل نیز شاهد این پیپده بودیم اما ظاهرا امشب شهاب باران به اوج خودش می‌رسد.

 

شهاب باران معروف فصل پاییز

خسرو جعفری‌زاده از فعالان حوزه نجوم، بارش شهابی "دوپیکر" (جوزایی) را یکی از بارش‌های شهابی معروف در فصل پاییز هر سال دانست و به ایسنا گفت: معروف بودن این بارش شهابی به دلیل شهاب‌های نورانی است، به گونه‌ای که در سه سال گذشته تعداد شهاب‌های قابل مشاهده این بارش در ساعت ۲۰۰ شهاب بوده است.

 

وی با بیان اینکه این بارش از ۱۳ آذر آغاز شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد، اظهار کرد: اوج بارش این شهاب‌باران روز‌های ۲۲ و ۲۳ آذر ماه است و تعداد شهاب‌های قابل مشاهده در هر ساعت (ZHR) این بارش ۱۲۰ شهاب در ساعت می‌رسد.

منشاء شهاب باران آذر ماه چیست و آیا قابل مشاهده است

دلیل شهاب باران چیست

جعفری‌زاده منشا بارش‌های شهابی را دنباله‌دار‌هایی دانست که به دور خورشید در گردش هستند و خاطر نشان کرد: این دنباله‌دار‌ها در مسیر عبوری خود گرد و غباری بر جای می‌گذارند و اگر زمین از مدار آن‌ها عبور کند، به جو زمین برخورد می‌کنند و می‌سوزند.

 

این فعال حوزه نجومی اضافه کرد: این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشأ آن دنباله‌دار نیست و سیارکی به نام "فایتون" است و چگونگی تولید شهاب‌ها به دست سیارک‌ها تاکنون معما باقی مانده است.

 

آیا می‌توانیم شهاب باران را تماشا کنیم

جعفری‌زاده با بیان اینکه منشا بارش شهابی جوزایی در صورت فلکی "جوزا" است، افزود: رصد این شهاب باران به ولیل وجود نور زیاد ماه در سال جاری در وضعیت خوبی قرار ندارد.

 

البته علی آزادگان کارشناس دیگر نجوم به مهر گفت: ارتفاع نسبتا بالای کانون بارش شهابی موجب می شود که برخلاف دیگر بارشهای شهابی قبل از نیمه شب نیز شهاب هایی از این بارش را بتوان دید.

 

وی تاکید کرد:همواره بارش های شهابی بعد از نیمه شب وضعیت رصدی بهتری دارند اما ویژگی منحصر به فرد بارش جوزایی این است که قبل از نیمه شب هم امکان رصد دارد.

 

کارشناس نجوم با بیان اینکه می توان صد شهاب این بارش شهابی را در ساعت رصد کرد بیان کرد: اوج بارش جوزایی در سال ۱۳۹۸ پیش بینی می شود که حدود ساعت ۴ عصر شنبه ۲۳ آذر رخ دهد.

 

وی ادامه داد: گذشت ۳ روز از ماه بدر موجب می شود که ماه ساعتی پس از غروب خورشید، طلوع کند و تمام شب در آسمان و در حدود ۹ درجه ای کانون بارش بماند؛البته این کمی باعث سختی رصد شهابها می شود ولی بعد از نیمه شب این وضعیت بهبود می یابد.

 

وی با اشاره به امکان رصد بارش جوزایی گفت: این بارش شهابی بیشتر در آسمانهایی بدون آلودگی نوری قابل رویت با چشم غیر مسلح است.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.