2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
تلاش‌های خیرخواهانه گلاره عباسی برای کمک به نابینایان

تلاش‌های خیرخواهانه گلاره عباسی برای کمک به نابینایان

گلاره عباسی با کمک جمعی از هنرمندان سوینا را راه اندازی کرده است. سوینا در واقع سینمای ویژه نابینایان است.

دوات آنلاین-گلاره عباسی از آن دست بازیگرانی است که در موضوعات اجتماعی بسیار فعال است و سعی می‌کند در کارهای عام‌المنفعه شرکت کند. کمک به نابینایان اقدامی است که او از مدت‌ها قبل آن را پیگیری می‌کند. او سوینا را تاسیس کرده است. سوینا عنوان اختصاری سینمای ویژه نابینایان است.

 

تلاش گلاره عباسی برای راه پیدا کردن نابینایان به سینما

گلاره عباسی، موسس «سوینا» (سینمای ویژه نابینایان) درباره ایده شکل‌گیری این موسسه و نحوه توضیح‌دار کردن فیلم‏ها و سریال‏ها به جوان گفت: «ایده کار از آشنایی من با چند دوست نابینا شروع شد. برای اجرای نمایش رادیویی پیش این عزیزان رفتم و متوجه شدم که این دوستان، من را می‌شناسند، کار‌های مرا با دقت دیده‌اند و نظرات بسیار خوبی درباره بازی‏های من در سریال‏ها و فیلم‏ها داشتند. زمانی که با این دوستان، صمیمی‏تر و نزدیک‌تر شدم، از شیوه سریال دیدنشان سؤال کردم و متوجه‏ شدم وقتی این عزیزان به سینما می‌روند یا فیلم می‏بینند، از همراهانشان درباره سکانس‌هایی که دیالوگ ندارد و فقط اکت صحنه است سؤال‌هایی می‌پرسند. تصمیم گرفتم این کار را برای دوستان نابینا انجام دهم.»

تلاش گلاره عباسی برای راه پیدا کردن نابینایان به سینما

عباسی ادامه داد: «من به استودیو رفتم و به عنوان اولین تجربه، فیلم اجاره‌نشین‌ها را انتخاب کردم و سکانس‌هایی را که نیاز به توضیح‏ داشت ضبط و روی فیلم میکس کردیم. بعد گروهی از دوستان نابینا را که نزدیک ۶۰ نفر بودند دعوت کردم و همراه با هم فیلم را دیدیم. آن‌ها نظرات بسیار درخشانی داشتند و سعی کردم با پیشنهادات رفقای نابینا مشکلات را برطرف کنیم.»

 

اکران فیلم سرخپوست برای نابینایان

موسس «سوینا» با بیان اینکه یکی از این پیشنهاد‌ها این بود که فیلم‌های روز سینمای ایران برای نابینایان قابل استفاده باشد، ادامه داد: «این شروع مرحله‌ای بود که به کمک آقای حبیب رضایی، فیلم «سرخپوست» را در سینما چارسو، به نمایش گذاشتیم و این کار، شروع بزرگی برای «سینما‌سوینا» بود، چون حدود ۳۵۰ عزیز نابینا همراه با خانواده‌هایشان تشریف آوردند در کنار عوامل «سرخپوست» این فیلم را دیدند و این بار حبیب رضایی، روایت و توضیح را به صورت زنده انجام داد و، چون کپی‌رایت در ابتدای کار در استودیوها، برای فیلم‌های در حال اکران وجود داشت، ما به صورت لایو و زنده در اتاق فرمان سینما چارسو، این کار را انجام دادیم، این شد شروع فعالیت ما.»

اکران سرخپوست در سوینا سینمای ویژه نابینایان

او در ادامه از انگیزه و فعالیت این مجموعه گفت: «در حقیقت هدف و انگیزه «سوینا» دسترس‌‏پذیر‏کردن کالا‌های فرهنگی برای عزیزان نابینا و تولید محتوا برای دوستان نابینا و بیناست. سوینا، می‏خواهد مخاطب نابینا را بیشتر در کنار سینما داشته باشد و شرایطی فراهم کند که سینما‏ها به صورت دائمی برای عزیزان نابینا دسترس‏‌پذیر شود.»

 

گلاره عباسی در مورد برنامه‌های خود برای تداوم «سوینا» اظهار داشت: «ما یک گروه فکری داریم که متشکل از بچه‌های نابیناست و آن‌ها نیاز‌های خود را در زمینه امور فرهنگی مطرح می‌کنند و ما برای رفع این نیازها، تعاملات و مذاکراتی را انجام می‌دهیم، مثلاً در حال حاضر با فیلیمو وارد همکاری شده‌ایم و همزمان پادکست «روزی روزگاری تهران» را تولید کرده‌ایم. ما براساس نیاز‌های دوستان نابینا کار‌های ماندگار و طولانی‌مدت انجام می‏دهیم، اما همچنان «سوینا» محدود به محصولات فرهنگی است.»

 

عباسی بزرگ‌ترین دغدغه خود را نابینایان شهرستانی‏ دانست و افزود: «بزرگ‌ترین دغدغه من عزیزان شهرستانی یا کسانی هستند که به هر دلیل نمی‌توانند بیایند و در اکران سینمای ما حضور داشته باشند. ما به صورت زنده از طریق «رادیو سوینا» به پوشش برنامه اکران‌ها پرداختیم و حالا هر شب به صورت اینترنتی از طریق رادیو سوینا، گزارش برنامه‌های تولیدی‌مان را در اختیار مخاطبان قرار می‏دهیم.»

 

این بازیگر در ادامه در مورد نحوه تولید محتوا بیان داشت: «محتوای مورد نیاز، از طریق عزیزان نابینا و بعضی هنرمندان بینا تولید می‏شود، البته خودِ دوستان نابینا سردبیری، ادیت و میکس برنامه‌های رادیو را به عهده دارند.»

 

عباسی ضمن اشاره به اینکه بیشتر گوینده‌ها و راویان برنامه‌های سوینا از جامعه هنری هستند، بیان کرد: «تا امروز رضا کیانیان، حبیب رضایی، نیما رئیسی و افشین هاشمی در این راه برای توضیح‌دار کردن فیلم همراه ما بوده‌اند و از آنجا که فعالیت‌ها بسیار گسترده است، دوستان بسیار دیگری به ما خواهند پیوست.» این هنرمند درباره نحوه انتخاب فیلم‏ها گفت: «معمولاً فیلم‌های مطرح و موفق در حال اکران را برای توضیح‌دار شدن و نمایش ویژه نابینایان انتخاب می‌کنیم، مثل قصر شیرین، سرخپوست، آشغال‌های دوست‌داشتنی، خاله قورباغه و البته فیلم «اجاره نشین‌ها» که در تاریخ سینمای ما فیلم مهمی محسوب می‏شود.»

 

تلاش هنرمندان برای کمک به نابینایان

عباسی در مورد مشکلات سوینا گفت: «چون این کار برای اولین بار در ایران اتفاق می‏افتاد برای خودمان هم تجربه عجیبی بود. ممکن بود این کار به سرانجام نرسد ولی با همت و همراهی و لطف بی‌دریغ سینماگران و هنرمندان، راه آسان شد. سوینا خود را در کنار همه دوستانی می‌بیند که برای نابینایان فعالیت می‌کنند. در واقع ما در کنار این عزیزان، بخشی از کار‌های فرهنگی را به کمک خود نابینایان انجام می‌دهیم و هدف ما هم مثل همه‏ آن دوستان، خدمت به نابینایان است. ما نیازمند همکاری‏های مشترک هستیم تا بتوانیم خدمت بیشتری به عزیزان نابینا انجام دهیم و مسیر را برای آنان هموار کنیم.»

 

این بازیگر در انتها از ماندگاری آثار سینمایی برای نابینایان و همکاری با فیلیمو گفت: «ما و فیلیمو قرار است یک مسیر ماندگار را آغاز کنیم و آن هم توضیح‌دار کردن فیلم‌ها و ماندگاری آن‌ها در یک فضای مناسب است. فیلیمو فضایی را در اختیار ما قرار داده که فیلم‌هایی که حق پخش آن‌ها متعلق به فیلیمو است توسط سوینا توضیح‌دار شود. طبیعتاً فعالیت‌های اینچنینی هیچ گونه منفعت مالی برای سوینا ندارد و اصولاً نگرش سوینا مبتنی بر منافع اقتصادی نیست. این بار دوستان فیلیمو این فرصت را در اختیار ما قرار دادند که بتوانیم فیلم‌های معتبر و مهم سینمای ایران را برای نابینایان دسترس‌پذیر کنیم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.