2024/04/17
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
واکسن آنفلونزا؛ همه آنچه باید بدانید

واکسن آنفلونزا؛ همه آنچه باید بدانید

واکسن آنفلونزا را چه زمانی باید تزریق کرد و اثر این واکسن‌ها چه مدت باقی می‌ماند. در مطلب زیر به این سوالات و پرسش‌های دیگر درباره واکسن آنفلونزا پاسخ داده شده است.

دوات آنلاین-واكسن آنفلونزا شما را در برابر همه بیماری‌ها به طور كامل ایمن نمی‌کند اما شما را در برابر آنفلونزاهای خطرناك مانند خوكی و پرندگان كه اتفاقا این روزها از بروز دوباره آن در برخی از كشورها خبر می‌رسد، محافظت می‌كند.

 

با تزریق واكسن آنفلونزا شما ممكن است به ویروس سرماخوردگی و حتی به ویروس‌های دیگر آنفلونزا مبتلا شوید، پس فكر نكنید با تزریق یك واكسن، شما ابرقهرمان می‌شوید و دیگر قرار نیست به بیماری دچار شوید.

 

آنفلونزا یا سرماخوردگی؛ علائم هر کدام چیست؟

جام جم نوشت: قبل از این كه سراغ خرید واكسن بروید، باید بدانید آنفلونزا دارید یا این كه نه، سرماخورده‌اید. هر عطسه، گلو درد، گرفتگی بینی و آبریزشی نشانه سرماخوردگی نیست. علائم آنفلونزا سریع و ناگهانی سراغتان می‌آید. اگر تا شب قبل، حالتان خوب بوده و در صحت و سلامت به سر می‌بردید، ولی صبح یك‌باره حالتان بد شد، این یعنی به احتمال زیاد، شما آنفلونزا گرفته‌اید.

گلو درد، بدن درد و تب شدید، نشانه آنفلونزاست؛ علائمی كه بعد از چند ساعت از بروز بیماری، رو به بهبود می‌رود. درباره سرماخوردگی اما همه چیز به شكل دیگری است. بیماری با آبریزش و گرفتگی بینی شروع می‌شود و بعد با سرفه و گلو درد ادامه پیدا می‌كند تا زمانی كه بیماری تشدید شود.

 

بیشتر بخوانید: آنفولانزا با سرماخوردگی چه فرقی دارد

 

چه زمانی واکسن آنفلونزا بزنیم؟

 شاید بپرسید كه چرا باید برای جلوگیری از ابتلا به آنفلونزا واكسن زد؟ آنفلونزا می‌تواند خطرناك باشد و عوارض جدی هم به همراه دارد. ابتلا به ذات‌الریه و حتی مرگ از اثرات آنفلونزاست.

 

هر سال این ویروس رشد می‌كند و حتی تغییر ماهیت می‌دهد. شاید به خاطر همین است كه انواع مختلفی از آن وجود دارد و هر سال هم نمونه جدیدی از ویروس متولد می‌شود. بنابراین بهترین كار این است كه هر سال، واكسن خاص آن سال هم تهیه و تزریق شود. این واكسن را همیشه می‌توان تزریق كرد، اما زمان طلایی آن برای فصل سرد سال، از اواسط شهریورماه تا اواخر مهرماه است. البته اگر شروع سرمای هوا به تعویق بیفتد می‌توانید این واكسن را دیرتر هم بزنید.

آنفلونزا یا سرماخوردگی

اثر واکسن آنفلونزا چقدر می ماند

2 تا 4 هفته زمان می‌برد تا واكسن تاثیر خودش را بگذارد و در مقابل آنفلونزا ایمن بمانید.

 

6 تا 12 ماه بعد از تزریق واكسن آنفلونزا به مدت 6 تا 12 ماه می‌توانید از آنفلونزا در امان بمانید.

 

انواع واکسن آنفلونزا

2 نوع واكسن‌ برای آنفلونزا تعریف شده. یك نوع از واكسن‌های آنفلونزا مناسب كودكان زیر دو سال و یك نوع دیگر هم مناسب برای افراد بالای دو‌سال‌ است.

 

5 كشور واكسن آنفلونزایشان را به ایران صادر می‌كنند. واكسن آنفلونزای تولید داخل نداریم و همه واكسن‌ها هم خارجی و وارداتی‌ هستند. هلند، فرانسه، كانادا، كره‌ جنوبی و روسیه، پنج كشوری‌هستند كه واكسن‌های آنفلونزایشان در ایران استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: مفیدترین روش‌ها برای پیشگیری از سرماخوردگی

 

چه كسانی باید واکسن آنفلونزا  بزنند؟

 همه باید احتمال ابتلا به آنفلونزا را جدی بگیرند؛ اما اگر جزو افراد رسیستیك به حساب می‌آیید، یعنی از مبتلایان به بیماری‌های دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی یا جزو بیماران سرطانی، پیوندی و دیالیزی هستید، سن بالای 50 سال و كمتر از شش سال دارید و در بیمارستان و درمانگاه كار می‌كنید، حتما واكسن آنفلونزا بزنید.

 

واكسن آنفلونزا فصلی است و برای هر‌فصل هم متفاوت است. واكسن‌های اینفلوواك هلندی و واكسن گریپ كانادایی از واكسن‌های مورد استفاده در این فصل هستند. واكسن‌هایی كه برای تهیه آن، نیازی نیست كه از برگه بیمه خود استفاده كنید. تجویز پزشك لازم نیست و می‌توانید از داروخانه‌ها به صورت آزاد تهیه كنید. البته همه نمی‌توانند واكسن بزنند، اگر به تخم‌مرغ و تركیبات واكسن حساسیت دارید، نباید به فكر تزریق واكسن بیفتید.

 

اگر سیستم ایمنی ضعیفی هم دارید، می‌توانید از واكسن آنفلونزا استفاده كنید، اما بعد باید داروهای تقویتی مانند بادی كلینز مصرف كنید. اگر در سه ماهه اول دوره بارداری به سر می‌برید هم نباید واكسن آنفلونزا تزریق كنید. منع تزریق برای آنها كه در سه ماهه دوم و سوم بارداری قرار دارند، البته با دستور پزشك معالج ایرادی ندارد. اگر هم مادر شیرده هستید، برای تزریق واكسن هیچ منع پزشكی ندارید.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی‌های مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا

 

واکسن آنفلونزا را چطور نگه داریم؟

 واكسن آنفلونزا را باید در یخچال و در دمای بین 2 تا 8 درجه نگه دارید. قبل از استفاده اما این واكسن باید به دمای 25 درجه و درواقع دمای اتاق برسد. بهترین كار این است كه در مراكز درمانی واكسن را تزریق كنید.

 

برای اعضای خانواده‌تان كه بیشتر از دو سال دارند، یك دوز كامل از این واكسن باید تزریق شود. فرزندان زیر دو سال هم كه باید از واكسن مخصوص به خود استفاده كنند. اگر به سردرد، درد عضلانی و مفاصل، تب و لرز، ضعف و خستگی، تعریق زیاد و سرخی در محل تزریق تا دو روز بعد از تزریق واكسن مبتلا شدید، نگران نشوید، اینها عوارض بعد از تزریق واكسن آنفلونزا هستند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.