2024/04/17
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
این عوارض سلفی گرفتن کاملا جدی است

این عوارض سلفی گرفتن کاملا جدی است

طبق جدیدترین آمارها تا امروز حدود 300 نفر هنگام تلاش برای سلفی گرفتن جان‌شان را از دست داده‌اند اما این تمام عوارض سلفی گرفتن نیست.

دوات آنلاین-تب سلفی گرفتن و به اشتراک‌گذاری آن در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، روز به روز بیشتر می شود. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا 2018 میلادی، میزان مرگ و میر ناشی از گرفتن عکس های سلفی در جهان، ۲۵۹ نفر ثبت شده است که گفته می‌شود بیشتر جان باختگان را مردان رده سنی ۲۰ و ۲۱ ساله  تشکیل داده‌اند(منبع خبر: ایسنا). به همین دلیل، بد نیست به این سوال‌ها پاسخ دهید آخرین باری که از خودتان سلفی گرفتید، چه زمانی بود؟ آیا از نتیجه راضی بودید؟

 

واقعیت این است که این روزها گرفتن عکس به کمک دوربین جلویی گوشی‌ها به صورت سلفی، بسیار فراگیر شده است و دیگر کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. فراگیر شدن این موضوع، البته تاثیرات خاص خود را هم به دنبال دارد؛ تاثیراتی که گاهی اوقات چندان خوب نیستند و حتی می‌توانند هزینه‌های زیادی را به فرد تحمیل ‌کنند!

این عوارض سلفی گرفتن کاملا جدی است

نتایج جالب مطالعات درباره تاثیرات سلفی‌گرفتن

مطالعات درباره تاثیرات سلفی گرفتن تایید کننده دو دسته عوارض ناشی از این سبک عکس گرفتن است. دسته اول عوارض، زمانی بروز می‌کند که افراد عادت به گرفتن سلفی دارند. این عکس‌ها حتی زمانی که به اشتراک هم گذاشته نمی‌شوند، خود دردسرهایی را می‌توانند ایجاد کنند. اما دسته دوم عوارض زمانی از راه می‌رسند که افراد عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذارند و بازخورد دریافت می‌کنند. شاید با خواندن این که صرف سلفی گرفتن و نگاه به آن مسئله‌ساز است، تعجب کرده باشید اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

 

فاصله دوربین را دست کم نگیرید!

مطالعه‌ای که در دانشگاه پزشکی نیوجرسی انجام و نتایج آن در سال 2018 منتشر شد، نشان می‌دهد فاصله دوربین تا صورت ما در زمان عکاسی، نقش تعیین کننده‌ای در اندازه بینی ما دارد!  طبق این مطالعه زمانی که فاصله دوربین تا صورت حدود 30 سانتی‌متر است(مشابه زمان سلفی گرفتن) در مقایسه با زمانی که فاصله دوربین تا صورت یک و نیم متر است، افراد اندازه بینی را حدود 30 درصد بزرگ‌تر می بینند.

 

این بدان معناست که وقتی افراد عادت به گرفتن سلفی و تماشای عکس‌های خود دارند، آرام آرام نظرشان درباره اندازه بینی‌شان تغییر می کند و ممکن است به این نتیجه برسند که بینی بزرگی دارند! این موضوع می‌تواند یکی از دلایل تمایل افراد برای انجام اعمال جراحی زیبایی بینی برای کوچک کردن آن باشد. اما این همه داستان نیست. بخش دوم عوارض، زمانی خود را نشان می‌دهد که افراد عکس‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

 

خوش سلفی شدن، انگیزه 55 درصد متقاضیان جراحی‌زیبایی

بازخوردهای افراد در خصوص عکس‌های دیگران، موضوعی است که می‌تواند فشار روانی زیادی را به صاحب عکس وارد کند. این روزها خوش سلفی بودن یکی از معیارهایی است که برخی افراد، به ویژه نوجوانان و جوانان، برای کسب آن تلاش می‌کنند. نظرسنجی‌ که سال 2017 از جراحان زیبایی و پلاستیک آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد جراحان انگیزه حدود 55 درصد متقاضیان جراحی‌های زیبایی را خوب افتادن در سلفی ارزیابی کرده‌اند، در حالی که در سال 2016، انگیزه تنها حدود 13 درصد متقاضیان برای انجام عمل‌های زیبایی، کسب چنین معیاری بوده است. همزمانی این افزایش تقاضا با کاهش سن متقاضیان، زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود اما باز هم این تمام داستان نیست!

 

ویرایش عکس با فیلترهای اپلیکیشن‌ها

این روزها تمایل به استفاده از ویرایش عکس و استفاده از فیلترهای متنوع اپلیکیشن‌ها به شدت افزایش یافته است. هر چند بسیاری از ما ممکن است تصور کنیم می‌توانیم عکس‌های ویرایش شده را تشخیص دهیم اما بررسی‌های پژوهشگران در دانشگاه واریک انگلستان نشان می‌دهد تنها حدود 60 تا 65 درصد دستکاری در عکس‌ها توسط افراد شناسایی می شود و بقیه را افراد نمی‌توانند متوجه شوند. این موضوع از چند منظر اهمیت دارد. اول افرادی که عکس‌های ویرایش نشده خود را به اشتراک می‌گذارند، در غالب اوقات، خود را پر نقص‌تر ارزیابی می‌کنند؛ بدون این‌که متوجه حجم واقعی دستکاری عکس‌های دیگران شوند.

 

نکته دوم این‌که دیده شده افرادی که عکس‌های ویرایش شده زیادی در فضای مجازی دارند، نگرانی و فشار زیادی را بابت این که دیگران متوجه شوند آن‌ها آن قدرها هم زیبا یا متناسب نیستند، تحمل می‌کنند. بنابراین استفاده از فیلترهای متنوع فضاهایی چون اینستاگرام و اسنپ‌چت موضوع دیگری است که سلامت روان برخی افراد را نشانه گرفته است. با استفاده از این فیلترها، افراد گاهی اوقات به عکس‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند که در واقعیت یا امکان‌پذیر نیستند یا رسیدن به آن چهره‌ها مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است. یکی از محبوب‌ترین جلوه‌ها در این فیلترها بزرگ کردن چشم‌هاست.

 

تغییر دیگر که البته این روزها بسیاری از دوربین‌های جلوی گوشی‌ها نیز به آن مجهز هستند، صاف نشان دادن پوست صورت است. استفاده زیاد از این فیلترها باعث افزایش تقاضا برای برخی فرایندهای زیبایی مانند استفاده از فیلرها، تزریق بوتاکس و کشیدن پوست شده است. این افزایش تقاضا البته می‌تواند به استفاده نابه‌جا از این روش‌ها منجر شود.

 

نکته‌ پایانی، خطاب به والدین

درست است که سلفی گرفتن می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد اما به هر صورت همچنان این سبک عکس گرفتن، سبک محبوب عکاسی بسیاری از افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان است. اگر فرزندی دارید که نگران او در این زمینه هستید، توجه داشته باشید که سرزنش او بابت این رفتار، تنها باعث تشدید عوارض در او می‌شود. پس در عوض این کار، سعی کنید ارتباط خود را با او افزایش دهید و او را تشویق کنید تا درباره این موضوع بیشتر اطلاع کسب کند. آگاهی از عوارض می‌تواند به استفاده بهتر منجر شود.

 

نویسنده: نرگس عزیزی- مشاور خانواده / خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.