2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

دلایل ترش کردن معده و راه‌های درمان خانگی و پیشگیری

معده ما چرا ترش می‌کند؟ چه کار کنیم که این اتفاق نیفتد؟ اگر ترش کردیم چه کنیم و راه درمان آن چیست؟ ضمن این‌که در این مطلب توضیحات کاملی داده شده می‌توانید صحبت‌های یک پزشک متخصص گوارش را نیز در فیلم بالا مشاهده کنید.

دوات آنلاین-ترش کردن یا رفلاکس  معده یک مشکل آزار دهنده است که افراد زیادی با آن مواجه هستند. ترش کردن معده هرچند آزار دهنده است اما راه‌هایی برای درمان خانگی و اورژانسی آن وجود دارد که می تواند شما را خیلی زود از این مشکل خلاص کند. 

 

برای اینکه بتوانیم مشکل ترش کردن معده را حل کنیم ابتدا باید بدانیم چرا به وجود می آید.

دلایل ترش کردن معده چیست

ریفلاکس یا ترش کردن معده ، در حقیقت، برگشت محتویات معده به مری است که معمولا نیم تا ۲ساعت پس از خوردن غذا اتفاق می‌افتد. 

 

این اتفاق به مخاط مری آسیب میرساند و در صورت تداوم به ضعف شدیدی در این منطقه منجر می شود که در درازمدت ممکن است به بدخیمی منجر شود.

 

علامت ترش کردن معده

علامت بارز این ناراحتی، سوزش سردل یا احساس درد همراه با سوزش زیر جناغ سینه است اما گاهی ریفلاکس با بیماری‌های دیگری مثل ناراحتی قلبی و تنفسی اشتباه گرفته می‌شود.

 

برخی از بیماران با احساس درد قلبی مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند مشکل اصلی‌شان از معده و ترش کردن معده است. این ناراحتی در موارد خیلی شدید علایم اختلال تنفسی به وجود می‌آورد.

 

برخی از افراد که مدت‌ها به عنوان بیماران مبتلا به آسم و برونشیت تحت درمان بوده‌اند، در حقیقت ریفلاکس معده داشته‌اند. اینها به احتمال زیاد پس از غذا می‌خوابیده‌اندو محتویات معده‌شان وارد مری می‌شده است و سپس از راه حلق به ریه می‌‌رسیده و مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کرده است اما به جای مراجعه به متخصص گوارش، نزد متخصص ریه می‌رفته‌اند.

 

معده یک شیره ای برای هضم غذا ترشح می کند که معمولا ۰.۴% تا ۰.۵% آن اسید کلریدریک است وظیفه اسید کلریدریک کشتن باکتریهایی است که با تغذیه وارد معده می شوند و نیز در هضم غذا کمک می نمایند.

 

اگر مقدار اسید کلریدریک معده زیاد شود و یا در معده تولید مقدار زیادی جوهر شیر شود( این اسید از تخمیر اغذیه قنددار درست می شود ) انسان یک سوزشیدر حلق و مری احساس می کند که در این صورت می گویند که ترش کرده است.

برای پیشگیری از ترش کردن باید در تغذیه دقت کرد

راه‌های پیشگیری از ترش کردن

پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره ترش کردن معده یا سوزش سر دل، اظهار کرد: افراد زمانی که دچار سوزش سر دل می‌شوند در ناحیه مری این سوزش می‌تواند به صورت طولانی مدت همراه فرد باشد؛ هر ماده غذایی که باعث شل شدن اسفنگتر بشود؛ ترش کرده معده را به همراه دارد.

 

او تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین علت‌ها این است که افراد غذای سنگین، حجیم و پرچرب مصرف می‌کنند؛ همچنین افراد باید در نظر داشته باشند که معده حجم معینی را می‌پذیرد پس اگر افراد در وعده غذایی خود افراط کنند و غذای بیش از حد و سنگین را وارد معده خود کنند، دچار رفلاکس یا ترش کردن معده می‌شوند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افرادی که معده‌شان ترش می‌کند یا سوزش سر معده دارند اولین توصیه‌ای که به آن‌ها می‌شود این است که حجم غذای مصرفی خود را کم کنند و دفعات مصرف غذا را بیشتر کنند، بدین معنا که علاوه بر وعده غذای اصلی، ۳ وعده میان وعده نیز در برنامه غذایی خود داشته باشند.

 

فرح بخش ادامه داد: افراد حتی‌الامکان از خورد غذا‌های چرب اجتناب کنند، همچنین باید به این موضوع توجه کنند که ترش کردن معده در افرادی که تمایل به خوردن غذا‌های چرب دارند، بالا می‌رود.

 

او بیان کرد: مورد دیگری که باعث ترش کردن معده می‌شود استفاده از موادغذایی مانند شکلات، نعناء یا عرق نعناء است که باعث شل شدن دریچه معده می‌شود و در نتیجه منجر به بازگشت اسید به معده می‌شود که در این وضعیت به فرد احساس ترش کردن دست می‌دهد.

 

او اظهار کرد: افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس هستند باید توجه داشته باشند که از نوشیدن مایعات هنگام مصرف غذا پرهیز کنند؛ همچنین مایعاتی مانند آب، نوشابه، دوغ یا دلستر را نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از غذا مصرف نکنند، همچنین بهتر است افراد کلاً نوشیدنی‌های گازدار را مصرف نکنند و این نوشدنی مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنند؛ زیرا تولید گاز در معده باعث افزایش رفلاکس یا برگشت اسید به معده می‌شود.

 

او ادامه داد: افراد بعد از خوردن غذا تا یک ساعت دراز نکشند و موقع خواب دو عدد بالش زیر سرشان قرار دهند تا از برگشت اسید به معده جلوگیری کنند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد هنگام غذا خوردن، از لباس تنگ استفاده نکنند. زیرا زمانی که لباس افراد تنگ باشد فشار زیادی به معده وارد می‌شود که این خود باعث رفلاکس معده می‌شود.

 

او ادامه داد: افرادی که علاقه زیادی به غذا‌های تند و ترش دارند باید بدانند این نوع غذا‌ها باعث اسیدی شدن معده می‌شود، لذا از مصرف غذا‌های تند و ترش بپرهیزند، زیرا باعث تشدید رفلاکس معده می‌شود.

 

فرح بخش در پایان توصیه کرد: افراد در کنار غذا از ترشیجات استفاده نکنند؛ همچنین غذا را به آهستگی میل کنند و مدت غذا خوردن را طولانی کنند، زیرا این کار باعث می‌شود حجم غذا به یکباره وارد معده نشود.

برای ترش کردن معده چه درمان خانگی وجود دارد

بهترین درمان خانگی ترش کردن معده

البته همیشه نباید ترش کردن غذا را به علت زیادی اسید در معده دانست، چرا که ممکن است مقدار اسید معده به اندازه لازم باشد و باز معده ترش کند.

 

به نوشته عصر ایران دکتر حسین روازاده متخصص طب سنتی توضیح می دهد: عموما مشکلات ترش کردن معده به علت سردی عارض شده به معده است. یکی از بهترین روش های برطرف کردن مشکل ترش کردن معده استفاده از جوش شیرین است.

 

برای این کار به محضی که احساس کردید معده شما می‌خواهد ترش کند باید یک نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با نصف استکان آب خنک حل کنید و بخورید.

 

بیشتر بخوانید:

احتمال تبدیل رفلاکس معده به سرطان مری

نشانه‌های سرطان معده چیست؟

دلیل سوزش معده چیست؟

 

چون جوش شیرین یک باز محسوب می‌شود و ترشی از اسید است، وقتی آن‌ها با هم ترکیب شوند تبدیل به آب و نمک می‌گردند و احساس ترش کردن، رفع خواهد شد و معده سالم می‌ماند.

 

جوش‌شیرین درمان علت مشکل اصلی نیست، جوش‌ شیرین درمان علامتی محسوب می‌شود یعنی علامت مشکل شما که ترش کردن معده است را موقتا رفع می‌کند. همچنین با خوب جویدن غذا و پرهیز از مصرف نوشیدنی و آب وسط غذا و بعد از آن و پرهیز از مصرف کیک، کلوچه و بیسکویت به رفع مشکل معده خود بپردازند.

 

توصیه می‌شود برای رفع سردی معده هرگز چای نخورید،

 

شربت زنجبیل و عسل هفته‌ای دو یا سه بار حتما خورده شود و هیچوقت غذای خام به همراه پخته میل نکنید،

 

مدتی(حدود 1 ماه) نیز از خوردن مواد خام و لیمو عمانی و ترشیجات و میوه‌ها خصوصا مرکبات خودداری کنید و عسل بیشتر بخورید.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.