2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
مینی سریال چیست و چه فرقی با سریال دارد

مینی سریال چیست و چه فرقی با سریال دارد

مینی سریال‌ها به دلیل محدودیت تعداد قسمت‌ها بازیگران کمتری دارند و داستان‌های فرعی در آنها دیده نمی‌شود.

دوات آنلاین-مینی سریال همان طور که از اسمش معلوم است نوعی سریال کوچک یا کوتاه است که تعداد قسمت‌های محدودی دارد.

 

شروع سریال‌سازی با رادیو

سریال‌ها قبل از این‌که به شبکه‌های تلویزیونی راه پیدا کنند به صورت رادیویی پخش می‌شدند. در فاصله میان جنگ جهانی اول و دوم شبکه رادیویی در انگلیس دست به ابتکار جالبی زد و هر شب بخشی از یک رمان معروف را برای مخاطبانش می‌خواند.

 

این رمان‌ها معمولا عاشقانه بودند و مخاطبان را پای رادیو نگه می‌داشتند. نظیر این اتفاق در برنامه داستان شب رادیو در ایران اتفاق افتاد.

 

به این ترتیب سریال‌سازی آغاز شد و سپس به تلویزیون راه یافت.

 

انواع سریال‌های تلویزیونی

سریال‌ها به تدریج به شاخه‌ها و انواع مختلف تبدیل شدند. ابتدا بیشتر سریال‌ها شکل اپیزودیک داشت و هنوز هم این نوع سریال‌ها در سراسر جهان رواج دارد.

 

سریال‌های اپیزودیک سریال‌هایی هستند که اگرچه شخصیت‌های اصلی آنها ثابت هستند اما در هر قسمت اتفاقی مجزا رخ می‌دهد. سریال پوآرو نمونه خوبی از این سریال‌ها است. پوآرو در هر قسمت از سریال معمایی را حل می‌کند و در قسمت بعد با پرونده‌ای تازه مواجه می‌شود. در سریال‌های اپیزودیک اگر مخاطب یک قسمت از سریال را نبیند رشته داستان از دستش در نمی‌رود.

 

سریال‌های پیوسته دسته دیگری از سریال‌ها هستند که تمام وقایع آن در پیوند با هم قرار دارند. نمونه این سریال‌ها را زیاد دیده‌اید.

 

سریال‌های چند فصلی دسته دیگری هستند که چند سالی است در سراسر جهان به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند. سریال‌هایی مانند لاست، فرار از زندان، بازی تاج و تخت در سراسر جهان میلیون‌ها مخاطب داشتند.

 

در ایران هم سریال‌های چند فصلی مدتی است که رونق گرفته است. نمونه آن سریال دلدادگان است که هر سه فصل آن پشت سر هم پخش شد یا سریال ستایش که سه فصل آن در فاصله‌های زمانی متفاوت روی آنتن رفت.

گیله وا نمونه موفق یک مینی سریال

مینی سریال‌ها ؛جذاب اما کم مخاطب

در سریال‌ها به دلیل این‌که طولانی هستند وقایع مختلفی رخ می‌دهد. هر سریال علاوه بر داستان اصلی که دارد دارای چند داستان فرعی و ماجراهای حاشیه‌ای است اما این اتفاق در مینی سریال‌ها رخ نمی‌دهد.

 

مینی سریال‌ها در واقع سریال‌هایی هستند که در قسمت‌های کوتاه معمولا از 4 تا 10 قسمت ساخته می‌شوند. چون زمان در این سریال‌ها کم است معمولا داستان‌ فرعی ندارد و فقط به داستان اصلی پرداخته می‌شود.

 

در هر سریال تعداد زیادی بازیگر و نقش وجود دارد در هر حالی که در مینی سریال تعداد بازیگران و نقش‌ها محدودتر است زیرا فرصت کافی برای معرفی آنها به مخاطب و شخصیت‌پردازی وجود ندارد.

 

مینی سریال‌ها معمولا زمانی ساخته می‌شود که نویسنده فیلمنامه موضوعی جذاب را سوژه قرار می‌دهد اما مصالح کافی برای گسترش دادن آن ندارد یا احساس می‌کند اگر بخواهد موضوع را زیاد بسط و گسترش بدهد ریتم داستان خراب می‌شود و جذابیتش را از دست می‌دهد.

 

برخی مینی سریال‌ها هم مناسبتی هستند. به عنوان نمونه سریال‌هایی که برای دهه اول ماه محرم ساخته می‌شود یا سریال‌های با موضوع پلیسی که برای هفته ناجا پخش می شود از این دست هستند که باید در همان محدوده زمانی مناسبت موردنظر تمام شوند.

 

مینی سریال‌ها اگرچه بعضا خیلی جذاب هستند اما چون زود تمام می‌شوند نمی‌توانند ارتباط کافی را با مخاطب برقرار کنند و معمولا همذات‌پنداری با شخصیت‌های سریال خیلی کم و سطحی اتفاق می‌افتد.

 

امروزه شاهد ساخته شدن مینی سریال‌ها توسط شبکه‌های معتبر اینترنتی مانند نت فلیکس هستیم. این سریال‌ها بیشتر جنبه سرگرم کننده دارد.

 

نمونه‌های موفق مینی سریال در ایران بانوی سردار و گیله وار هستند که هر دو موضوعات تاریخی را مدنظر قرار داده‌اند.  

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.