2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چگونه بفهمیم یک سایت برای خرید اینترنتی معتبر و قابل اعتماد است

چگونه بفهمیم یک سایت برای خرید اینترنتی معتبر و قابل اعتماد است

اگر قصد خرید اینترنتی از یک فروشگاه الکترونیکی را دارید باید با چشمانی باز این کار را انجام دهید.

دوات آنلاین-این روزها خرید اینترنتی بسیار شایع‌ شده است و در این میان تبهکاران هم دست به کار شده‌اند تا از خریداران آنلاین کلاهبرداری کنند اما چگونه و از کجا بفهمیم یک سایت برای خرید اینترنتی معتبر و قابل اعتماد است؟

 

به گزارش دوات آنلاین سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت در این باره گفت : یکی از روش های سهل و آسان برای خرید، خرید اینترنتی است به شرطی که خریدی که کاربر اینترنتی انجام می دهد خریدی امن باشد و هنگام خرید اینترنتی دقت کافی را داشته باشد.

 

وی گفت: اگر قصد خرید اینترنتی از یک فروشگاه الکترونیکی را دارید باید با چشمانی باز این کار را انجام دهید. ما نمی خواهیم خرید اینترنتی را یک کار عجیب و سخت جلوه دهیم، اما وقتی شما به صورت فیزیکی هم خرید می کنید، مطمئنأ از یک مکان معتبر خرید خود را انجام می دهید.

 

خرید اینترنتی شاید ساده ترین و لذت بخش ترین کاری باشد که شما در اینترنت می توانید انجام دهید ولی در انجام خرید باید یک سری اقدامات و توجهات امنیتی را برای داشتن خرید امن انجام دهید.

 

قبل از خرید اینترنتی، در مورد فروشگاهی که می خواهید از آن خرید کنید تحقیق کنید. فروشگاه های معتبر عمومأ آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایت شان درج می کنند.

 

فروشگاهی که می خواهید از آن خرید می کنید رصد کنید که یک فروشگاه فعال است یا یک وب سایت رها شده در فضای مجازی نباشد.

 

معمولا فروشگاه هایی که یک شعبه ی فیزیکی دارند بسیار مطمئن تر از فروشگاه هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه گذاری شده اند.

 

آمارها نیز نشان می دهد اعتماد افراد به فروشگاه هایی که شعبه ی فیزیکی دارند بیشتر است. زیرا احتمال کلاهبرداری و یا این که کالای خریداری شده به دست شما نرسد کمتر است و اگر مشکلی پیش بیاید می توانید به آدرس فروشگاه مربوط مراجعه حضوری کنید.

 

معمولا فروشگاه های آنلاین، خدمات پرداخت اینترنتی را از طریق یکی از بانک های کشور دریافت می کنند. در پرداخت های آنلاین وقتی می خواهید مرحله پرداخت وجه را از طریق کارت انجام دهید وارد درگاه پرداخت بانک مربوط خواهید شد.

 

بسیاری از سارقان اینترنتی با طراحی و ساخت درگاه شبیه به درگاه های اصلی بانکی و آدرس های مشابه آن را در اختیار کاربران قرار داده و به محض وارد کردن اطلاعات بانکی، اطلاعات حساب های بانکی را سرقت و در نهایت وجوه از حساب بانکی کاربر را سرقت می کنند.

 

همچنین مجرمان سایبری با ارائه کالاهای ارزانتر، قیمت های استثنایی و باور نکردنی و طرح های وسوسه انگیز (تورهای مسافرتی ویژه نوروز، سبد کالا، البسه و کیف و کفش ، لوازم خانگی و بسته های هدیه) اقدام به کلاهبرداری از شهروندان گرامی می کنند. کاربر را وارد صفحه جعلی و شبیه سازی شده بانک کرده یا در برخی از سایت های تبلیغاتی وخرید و فروش مانند (دیوار" شیپور و ...) اقدام به گرفتن بخشی از پول کالا به عنوان پیش پرداخت یا همان بیعانه می کنند و سپس قطع ارتباط می کنند .

 

نکته بعدی اگرکاربران از مرورگر IE اسفتاده می کنند، بعد از ورود به صفحه پرداخت بانک، تصویر یک قفل زرد رنگ پایین صفحه مشاهده می شود بایستی روی آن قفل دو بار کلیک کنید تا گواهینامه سایت باز شود. مثلا اگر وارد سایت بانک پارسیان شده باشید باید www.pec.ir نوشته شده باشد. ولی اگر وارد قسمت پرداخت شدید و این قفل زرد رنگ را مشاهده نکردید، یا نام داده شده در قسمت Issuedto درست نبود، شماره کارت رمز خود را وارد نکنید چون نشان دهنده ی این است که این سایت از نظر امنیتی تایید نشده است و یا اصلا سایت بانک نمی باشد و اطلاعات شما در اختیار افراد دیگری قرار خواهد گرفت.

 

شاید بتوان گفت امن ترین روش برای خرید اینترنتی استفاده از سیستم خرید پستی باشد که امروزه اغلب فروشگاه ها نیز از این سرویس استفاده می کنند. شما با استفاده از این روش می توانید محصول مورد نظر را سفارش دهید و محصول توسط شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به مامور پست تحویل می¬ دهید. در این روش شما با اطمینان خاطر و بدون اینکه پولی را از پیش، پرداخت کرده باشید می توانید محصول خود را خریداری کنید. استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.

 

از سایت هایی که اطلاعات مبادله شده بین شما و سرور را رمز نگاری می کنند، استفاده کنید، مشخصه این سایت ها شروع آدرس با https بجای http می باشد.

 

در زمان خرید از فروشگاه های اینترنتی، می بایست از نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) اطمینان حاصل کرده و با کلیک بر روی آن اعتبار سایت مشخص شود و شما را به سایت اینماد ارتباط و متصل می کند، آنگاه می توان به مشخصات سایت و فروشگاه اینترنتی و از تاریخ اعتبار نماد آن و سایر خدمات ارائه دهنده فروشگاه مطلع شوید در حال حاظر سایت های دارای نماد را می توان از طریق سایت Enamad . ir مشاهده کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.