2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تالاب آق گل کجا است و چه ویژگی‌هایی دارد
کردخورد یا آق ‌گل ؛ تالابی که در فصل پاییز تماشایی می‌شود

تالاب آق گل کجا است و چه ویژگی‌هایی دارد

پرندگان مهاجر در فصل سرما از روسیه، قفقاز و اسکاندیناوی به تالاب کردخورد یا آق گل مهاجرت می‌کنند.

دوات آنلاین-تالاب کردخورد یا آق ‌گل از جمله بهترین مقصدها برای سفر پاییزی است. این تالاب که قدمتش به 40 هزار سال می‌رسد ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارد اما موضوعی که باعث می شود در پاییز دیدنی شود حضور پرندگان مهاجری است که از مناطق سردسیر روسیه، قفقاز و اسکاندیناوی به آنجا مهاجرت می‌کنند. 

 

تالاب آق‌ گل کجاست؟

تالاب کردخورد که با نام تالاب آق‌گل هم آن را می‌شناسند، حدفاصل استان‌های مرکزی و همدان در ۲۰ کیلومتری شمال‌شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب‌شرقی روستای کردخورد قرار دارد.

 

تالاب آق‌ گل چه دیدنی‌هایی دارد؟

این پرسش حتما برای شما هم پیش می‌آید که چرا پرندگان مهاجر که از سمت روسیه و قفقاز به ایران مهاجرت می‌کنند این تالاب را برای اقامت انتخاب کرده‌اند؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت که منبع تأمین کننده آب این تالاب فصلی، نزولات جوی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای است.

تالاب کردخورد یا آق ‌گل از جمله بهترین مقصدها برای سفر پاییزی است.

این تالاب در اواخر فصل بهار خشک می‌شود، ولی در طول پاییز و زمستان آبدار است و همین هم عاملی می‌شود برای حضور پرندگان مهاجر. گذشته از این‌ها این تالاب از لحاظ وجود موادغذایی مناسب برای پرندگان بوده و یکی از غنی‌ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان‌دهنده حضور 46 گونه از پرندگان ایران در آق‌گل است. از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی منطقه می‌توان به کشیم کوچک، باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچک، حواصیل زرد، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، زرده پره تالابی، پرستوی دریایی، نوک کاکایی و اردک بلوطی اشاره کرد.

 

این در حالی است که پوشش گیاهی دل‌انگیز و همجواری تالاب با کوه کت که بیش از 2000 متر ارتفاع دارد هم زیبایی این تالاب را چندین برابر می‌کند.

 

بنابراین اگر اهل طبیعت‌گردی و رفتن به جاهای به‌خصوص هستید، تالاب کردخورد یا همان آق‌گل یکی از آن جاهایی است که هم در آن کلی پرنده‌ کمیاب را با هم و یکجا می‌بینید و هم از پوشش گیاهی و آب و هوایش در پاییز می‌توانید لذت ببرید. برای اقامت هم چون به ملایر نزدیک هستید، می‌توانید بعد از بازدید از تالاب به این شهر بروید و در آنجا اقامت کنید.  

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.