2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
فغانی در فیفا به نام ایران ثبت شده است

فغانی در فیفا به نام ایران ثبت شده است

فغانی طبق توافق با مسئولان فدراسیون فوتبال می‌تواند در لیست الیت فدراسیون باقی بماند و برای کاندیدا شدن در تورنمنت‌های مختلف از سوی فدراسیون به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا معرفی شود

دوات آنلاین-هفته گذشته بود که شایعه مهاجرت علیرضا فغانی به استرالیا در محافل ورزشی پیچید و حالا با تایید این خبر از سوی فغانی مشخص شد که دیدار استقلال- فولاد در هفته دوم لیگ برتر آخرین قضاوت داور پرافتخار کشورمان در این لیگ‌ بوده است.

 

فغانی به تازگی با تایید خبر مهاجرتش به استرالیا گفته: «‌خواسته‌ بچه‌هایم این بود که بتوانند در محیط دیگری تحصیل خود را ادامه دهند. به همین دلیل من هم اقامت کشور استرالیا را گرفتم. اولویت من تحصیل فرزندانم است و اگر خودم هم بتوانم قضاوت می‌کنم. اگر هم برای مسابقات بین‌المللی دعوت شوم به اسم کشور ایران به این مسابقات خواهم رفت و اگر روزی ایران بودم و نیاز بود که در ایران قضاوت کنم این کار را انجام خواهم داد.

 

قطعا‌ تا 4،3 هفته دیگر راهی استرالیا خواهیم شد. چرا‌که ترم زمستان در این کشور از چند هفته دیگر آغاز می‌شود.‌» فغانی در‌حالی عزم خود را برای رفتن از ایران جزم کرده که به عنوان پرافتخارترین داور تاریخ فوتبال ایران با قضاوت در فینال لیگ قهرمانان آسیا، قضاوت در فینال المپیک، قضاوت در فینال جام باشگاه‌های جهان و قضاوت در دیدار رده‌بندی جام جهانی راهی را رفت که بعید به نظر می‌رسد تا سال‌های آینده جامعه داوری بتواند جایگزینی برای او پیدا کند. حالا با رفتن فغانی از ایران، این سوال مطرح می‌شود که آیا او می‌تواند همچنان در میدان‌های بین‌المللی به عنوان نماینده ایران حضور داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید کتاب قوانین فیفا را باز کنیم.

 

طبق قوانین فدراسیون بین‌المللی فوتبال، داوران هم مثل بازیکنان می‌توانند در صورت تمایل به عنوان لژیونر داوری ‌در یک لیگ خارجی سوت بزنند؛ اتفاقی که برای مارک کلاتنبرگ داور مشهور انگلیسی هم رخ داد و این داور بعد از دریافت یک پیشنهاد نجومی به عربستان رفت تا در لیگ این کشور آسیایی سوت بزند. کلاتنبرگ در ازای دریافت دستمزد ماهانه‌30 هزار پوند 18 ماه در لیگ عربستان قضاوت کرد و در طول این مدت به عنوان داور الیت کشور انگلستان در میادین بین‌المللی هم حضور داشت.

 

به این ترتیب علیرضا فغانی هم برای قضاوت در لیگ استرالیا و حضور در میادین بین‌المللی به عنوان نماینده فوتبال ایران مشکلی نخواهد داشت. فغانی طبق توافق با مسئولان فدراسیون فوتبال می‌تواند در لیست الیت فدراسیون باقی بماند و برای کاندیدا شدن در تورنمنت‌های مختلف از سوی فدراسیون به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا معرفی شود. طبق اظهارات فغانی بحث داوری در میادین بین‌المللی آن‌قدر برای او مهم بوده که صحبت‌هایی را با تاج برای ادامه فعالیتش تحت تابعیت ایران انجام داده و با توجه به توافق طرفین، داور سرشناس کشورمان مشکلی از این بابت نخواهد داشت. به این‌ترتیب نام فغانی هنوز به عنوان نماینده ایران در فیفا ثبت شده‌ و این قضیه تغییر نخواهد کرد و در مسابقات بین‌المللی چون جام جهانی و جام ملت‌ها فغانی به عنوان نماینده ایران پا به زمین مسابقه خواهد گذاشت.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.