2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
سوشا مکانی: تراکتور با دنیزلی پیشرفت می کند

سوشا مکانی: تراکتور با دنیزلی پیشرفت می کند

حدود سه، چهار سال در میوندالن بودم و شرایط را برای پیشرفت مهیا ندیدم. دنبال شرایط جدید هستم تا از آن برای پیشرفت استفاده کنم. احساس کردم در میوندالن دیگر شرایط برای پیشرفت من مهیا نیست.

دوات آنلاین-سوشا مکانی با تصمیم خود همه را سورپرایز کرد. فسخ قرارداد ناگهانی با میوندالن، تصمیم عجیب دروازه‌بان سابق تیم ملی بود. آن‌هم در فاصله دو، سه روز تا پایان نقل و انتقالات تابستانی فوتبال نروژ. سوشا این تصمیم را به دلیل تغییر شرایط گرفته و معتقد است موقعیت برای پیشرفت در میوندالن فراهم نبوده است. او که فصل قبل همراه با این تیم به لیگ برتر نروژ صعود کرد، از محبوبیت بالایی نزد هواداران میوندالن برخوردار بود اما تصمیم ناگهانی او یک شوک را به اعضای باشگاه، کادر‌فنی و مربی دروازه‌بان‌های میوندالن وارد کرده است. سوشا که شایعه بازگشتش به لیگ ایران نیز وجود دارد، از ادامه حضور در نروژ صحبت می‌کند و اینکه احتمالاً ظرف روزهای آینده با یک تیم از این کشور به توافق می‌رسد تا فعالیت جدیدش را آغاز کند.

 

*خبر فسخ قرارداد تو با میوندالن ناگهانی و شوکه‌کننده بود. به خصوص که بعد از بازگشت از مصدومیت آماده بازی شده بودی و می‌توانستی به این تیم کمک کنی. چه شد که این تصمیم را گرفتی؟

 حدود سه، چهار سال در میوندالن بودم و شرایط را برای پیشرفت مهیا ندیدم. دنبال شرایط جدید هستم تا از آن برای پیشرفت استفاده کنم. احساس کردم در میوندالن دیگر شرایط برای پیشرفت من مهیا نیست.

 

*از چه نظر؟

 از همه نظر. کلاً محیط باشگاه چیزی به فوتبال من اضافه نمی‌کرد. شما هم وقتی ببینی هر روز تکراری است و از نظر فنی پیشرفتی نمی‌کنی، تصمیمی اینچنینی می‌گیری. من با ادامه حضور در میوندالن در‌جا می‌زدم و به همین دلیل تصمیم گرفتم باشگاهم را تغییر بدهم.

 

*اما بعد از پایان آسیب‌دیدگی آماده بازی شده بودی.

 آماده بازی بودم و قرار بر این بود که همین هفته مقابل صدرنشین درون دروازه میوندالن قرار بگیرم. من اما در فاصله دو، سه روز تا پایان مهلت نقل و انتقالات، دست باشگاه را باز گذاشتم تا تصمیم جدیدی درباره دروازه‌بان بگیرند. شاید آنها بخواهند یک بازیکن را جانشین من کنند و شاید هم تصمیم بگیرند قرارداد قرضی دروازه‌بان جوان تیم‌مان را دائمی کنند.

 

*احتمال سقوط میوندالن چقدر در تصمیم تو نقش داشت؟

 نمی‌دانم اما احساس می‌کنم میوندالن این فصل در لیگ برتر نمی‌ماند. اگر می‌ماندم این نمره منفی در کارنامه من هم ثبت می‌شد، حتی اگر از ابتدای فصل بازی نکرده بودم. تیم در مقطع فعلی شرایط خوبی ندارد و من هم بعد از صحبت‌هایی که با مدیران باشگاه انجام دادم ترجیح دادم از میوندالن جدا شوم.

 

تو در بازی‌های اخیر روی نیمکت نشستی تا دروازه‌بان جوان‌تان بازی کند. از نیمکت‌نشینی ناراحت بودی که جدا شدی؟

 نه. به هیچ‌وجه. دروازه‌بان جوان ما قرضی از روزنبورگ آمده و شاید برای فصول بعد هم بماند. جدایی من به این ارتباط دارد که دست باشگاه را باز گذاشتم تا تصمیم جدیدی بگیرند. خودم تشخیص دادم که این اتفاق بیفتد، وگرنه میوندالن از حضور من خوشحال بود.

 

*یعنی باور کنیم که مشکلی بین تو و باشگاه میوندالن به‌وجود نیامده؟

 هیچ مشکلی بین من و باشگاه وجود نداشت. نروژ مثل ایران نیست که بازیکن را با چوب، چماق و اسلحه در تیم نگه دارند. خودم درخواست جدایی دادم و خیلی دوستانه قراردادمان را فسخ کردیم. اینجا اگر در تیم احساس خوبی نداشته باشی، می‌توانی منطقی صحبت کنی و جدا شوی. همه جدایی‌ها که نباید در شرایط بد انجام شود. نظرم این بود که یک تیم بهتر می‌تواند به من در مسیری که پیش‌بینی کرده‌ام کمک کند وگرنه باشگاه میوندالن نه با ماندن من مشکل داشت و نه هیچ موضوع دیگری در این جدایی دخیل بود.

 

*اما سرمربی و مدیرعامل میوندالن که خیلی به تو و سبک دروازه‌بانی‌ات اعتقاد داشتند. یادم نمی‌رود که وقتی مصدوم شدی قراردادت را در بیمارستان تمدید کردند و این عجیب است که اینقدر راحت با جدایی‌ات موافقت کرده‌اند.

 سرمربی و مدیرعامل میوندالن، هر دو معتقدند که من بهترین دروازه‌بان لیگ نروژ هستم و حتی می‌توانم در تیم قهرمان بازی کنم. می‌‌توانید با آنها تماس بگیرید و در این مورد سؤال کنید. این دیالوگ حتی در جلسه من برای چندمین بار مطرح شد. من گفتم شرایط برای پیشرفت من مهیا نیست و مدیرعامل گفت ما اعتقاد داریم که تو بهترین هستی. در نهایت هم بدون هیچ قید و شرطی و در فاصله کوتاه تا پایان نقل و انتقالات با جدایی من موافقت شد.

 

*حالا که مهلت نقل و انتقالات به پایان رسیده، سخت نیست که با باشگاهی جدید به توافق برسی؟

 چون قراردادم را فسخ کرده‌ام، حتی بعد از پایان نقل و انتقالات هم می‌توانم به عنوان بازیکن آزاد قرارداد ببندم. البته طبق قانونی که اینجا وجود دارد، بازیکن آزاد هم فقط 10 روز پس از پایان نقل و انتقالات می‌تواند با باشگاه جدید به توافق برسد.

 

 *یعنی فقط 10 روز فرصت داری؟

 دقیقاً اما همین الآن با سه باشگاه صحبت کرده‌ام و منتظرم جواب قطعی بگیرم. اصلاً هم بابت جدایی از میوندالن ناراحت نیستم چون از تیم قهرمان که جدا نشده‌ام، با تیم سیزدهم فسخ قرارداد کرده‌ام. میوندالن این هفته با صدرنشین بازی دارد، هفته بعد باید خارج از خانه بازی کند و هفته بعدش هم مقابل روزنبورگ قرار می‌گیرد. ببینید چقدر بازی‌های میوندالن سخت است. اگر از تیم قهرمان جدا می‌شدم، پیراهن مهمی را از دست می‌دادم اما الآن نه. البته فرصت کمی برایم باقی مانده و خیلی از تیم‌های مدعی دروازه‌بان‌های خودشان را دارند و بقیه هم خرید کرده‌اند. حق انتخاب زیادی ندارم، بخصوص که فقط 10 هفته از لیگ نروژ باقی مانده. فقط باید با تیمی به توافق برسم، تا آخر فصل بازی کنم و بعد به فکر فصل آینده باشم. مطمئناً در پایان فصل تصمیمی عقلانی و منطقی می‌گیرم تا دوباره به روزهای اوج برگردم.

 

*اما باشگاه‌هایی که نیاز به دروازه‌بان دارند هم حق انتخاب زیادی ندارند و این می‌تواند برای تو شرایط مناسبی را رقم بزند.

 این صحبت هم درست است اما خیلی‌ها دروازه‌بان خودشان را دارند و برخی تیم‌ها نیز دست به تغییرات زده‌اند اما من همانطور که گفتم با سه باشگاه مذاکره کرده‌ام و منتظر پاسخ نهایی هستم. البته اینجا مثل ایران نیست که باشگاه‌ها در عرض سه ثانیه بازیکن بخرند. ابتدا باید تحقیق کنند، شرایط را بسنجند و بعد با بازیکن جدید به توافق برسند.

 

*تیم‌های خواهان تو در لیگ برتر نروژ حضور دارند؟

 هم از لیگ برتر پیشنهاد دارم و هم یک دسته پایین‌تر. کاری که من فصل قبل برای میوندالن کردم و همراه این تیم به لیگ برتر آمدیم باعث شده تا اسم خوبی در نروژ داشته باشم. این را هم باید در نظر بگیرم که 9 ماه مصدوم بودم و برای آغاز یک دوره جدید باید باشگاه‌ها به من اعتماد کنند. اینجا اگر رباط صلیبی‌ات پاره شود، باید 9 ماه بگذرد تا اجازه بازی به تو بدهند. من چون در ایران جراحی کردم، زودتر می‌توانستم بازی کنم و حتی مربیان هم چنین اعتقادی داشتند که با جدایی‌ام دیگر این اتفاق رخ نداد.

 

*هواداران نسبت به جدایی تو واکنش نشان ندادند؟

 هم مربیان و هم هواداران ناراحت شدند. مربی دروازه‌بان‌های ما نمی‌دانست می‌خواهم جدا شوم. یک روز بعد با حالتی شوکه به من پیغام داد این خبر چیست که می‌خواهی بروی؟ گفتم یک تصمیم شخصی بود. حتی وقتی تصمیمم را به مدیرعامل باشگاه گفتم، سرش درد گرفت و نمی‌دانست باید با درخواست من موافقت کند یا نه. او تا امروز هم حرفی درباره جدایی من نزده چون محبوبترین بازیکن تیم بودم و مدیرعامل نمی‌داند به هواداران چه جوابی بدهد. تا امروز هم باشگاه هیچ واکنشی نشان نداده و جواب روشنی به هواداران بابت این جدایی نداده است.

 

*تصمیم تو ادامه حضور در لیگ نروژ است یا به پیشنهادهای ایرانی‌ات هم فکر می‌کنی؟

 من به عنوان بازیکن آزاد در لیگ ایران هم می‌توانم بازی کنم، حتی اگر مهلت نقل و انتقالات تمام شده باشد. ضمن اینکه سهمیه لیگ برتری هم محسوب نمی‌شوم اما اولویت من ادامه حضور در نروژ است. چند پیشنهاد هم از کانادا و چند کشور اروپایی دارم اما دوست دارم کارم را در نروژ ادامه بدهم. اگر با باشگاهی در نروژ به توافق نرسم که بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد، به سایر پیشنهادهایم فکر می‌کنم. البته امروز و فردا تیم‌ها بازی دارند و تمرکزشان روی لیگ است. بعد از پایان بازی‌های این هفته احتمالاً تصمیم جدیدم را می‌گیرم.

 

لیگ ایران را دنبال می‌کنی؟*

 کم و بیش. بازی تراکتورسازی-پرسپولیس را دیدم که بازی جذاب و باکیفیتی بود. به نظر من تراکتورسازی با دنیزلی پیشرفت کرده و انسجام و نظم را می‌توانیم در این تیم ببینیم. بخصوص که حریف آنها پرسپولیس، قهرمان سه دوره لیگ برتر بود. به نظرم با ادامه این روند، تراکتورسازی و پرسپولیس رقبایی جدی برای سپاهان، پدیده و استقلال محسوب می‌شوند.

 

*گل خورده پرسپولیس را هم دیدی؟

 دیدم، چطور؟

 

*بیرانوند مقصر بود؟

 فکر کنم علیرضا دید خوبی نداشت و ضربه احسان حاجی‌صفی هم عالی بود.

 

*اما ظرف روزهای اخیر از علیرضا بیرانوند انتقاد کرده‌اند که مرد سال و بازیکن 8 میلیاردی که نباید اینگونه گل بخورد.

 این انتقادها که همیشه هست و البته نباید در روحیه و تمرکز یک بازیکن تأثیر بگذارد. به نظر من بیرانوند روی گل خورده مقصر نبود و چه بسا اگر دید خوبی داشت می‌توانست توپ را هم بگیرد. البته شوت‌های حاجی‌صفی هم همیشه سنگین است اما باز هم تکرار می‌کنم که بیرانوند راهی برای مهار توپ نداشت. ضمن اینکه همه دروازه‌بان‌های دنیا اشتباه می‌کنند و اگر بیرانوند مقصر هم باشد نباید سیبل انتقادها شود.

 

*این سؤال مرا با ذکر یک نام پاسخ بده. بهترین دروازه‌بان ایران از نظر تو چه کسی است؟

 من علیرضا بیرانوند را انتخاب می‌کنم. به این خاطر که از نظر شرایط روحی و روانی، فنی و اعتماد به نفس در موقعیت بهتری قرار دارد.

 

*می‌توانی قطعی بگویی که چه روزی تکلیف آینده تو مشخص می‌شود؟

  فکر می‌کنم همه چیز تا سه‌شنبه قطعی شود و من با تیم جدید قرارداد امضا کنم.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.