2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
پشت‌پرده حقوق عقب‌افتاده ویلموتس

پشت‌پرده حقوق عقب‌افتاده ویلموتس

حدود سه ماه از شروع به کار ویلموتس در تیم ملی ایران می‌گذرد و اگر موضوع تأخیر طولانی در پرداخت حقوق او را فاکتور بگیریم، تیم ملی هیچ حاشیه دیگری نداشته است.

دوات آنلاین-فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته پول قرارداد سرمربی تیم ملی را پرداخت کند. ویلموتس هنوز هیچ اعتراض رسمی به این موضوع نداشته و پیگیری امور مالی و حقوقی قرارداد را به مدیر برنامه‌هایش محول کرده و مدیران فوتبال ایران هم به‌صورت مداوم با وکیل این مربی در تماس هستند تا این مشکل که کم‌کم دارد به بحران تبدیل می‌شود را حل کنند. اما فدراسیون برای پرداخت این پول چه برنامه‌ای دارد؟ مبلغی که باید به حساب ویلموتس واریز شود چقدر است؟ وزارت ورزش در این فعل و انفعال مالی چه کمکی به فدراسیون خواهد داشت؟ در این گزارش آخرین جزئیات این پرونده را بررسی کرده‌ایم.

 

داستان یک بحران تکراری...

گوش کردن به نصیحت برای همه کار بسیار سختی است ولی عمل کردن به نصیحت به نفع خودشان تمام می‌شود. یک شخص زمانی موفق می‌شود که صبور و بخشنده باشد و به نصیحت‌‌های تلخ و گزنده گوش بدهد و به آن عمل کند. با در نظر گرفتن این حقیقت، انتقاد اصلی به مدیران فدراسیون این است که چرا حالا دارند از همان سوراخی گزیده می‌شوند که در هشت سال همکاری با کارلوس کی‌روش به‌خاطر آن هزینه‌ دادند و زیر سؤال رفتند. آنها قبل از اینکه با یک مربی خارجی قرارداد امضا کنند، باید با توجه به شرایط اقتصادی فدراسیون و تحریم‌های کشور‌، فکر صفر تا صد مشکلاتی که در پرداخت پول جانشین کی‌روش ممکن است با آن روبه‌رو شوند را می‌کردند، اما این اتفاق در شرایطی رخ داد که رسانه‌ها در زمان مذاکرات با مربیان خارجی و ویلموتس به دفعات گزارش‌های مختلفی درباره تأمین اعتبار مالی قرارداد سرمربی تیم ملی منتشر کردند و به تاج و همکاران تذکر دادند از اشتباهات و مشکلات قبلی درس بگیرند. شواهد و قرائن نشان می‌دهد مدیریت فوتبال کشور در این مسأله مشورت‌پذیر نبود.

 

قول و حقیقتی که تاج با ویلموتس در میان گذاشت

می‌گویند تا زمانی که اشتباهی مرتکب نشده‌ای، نیازی نیست نگران افکار دیگران و قضاوت‌های آنها باشی! شاید مهدی تاج در مقام ریاست فدراسیون فوتبال چنین تفکراتی داشته باشد. او درباره مشکلات ناشی از تحریم‌ها به گفته منابع موثق خبری، در زمان مذاکره با ویلموتوس به‌صراحت حرف زده و به او ضمانت داده که به‌خاطر مشکلات ممکن است پرداخت حقوق او با تأخیر انجام شود اما این پروسه انجام خواهد شد. او حتی از ضرب‌المثل معروف «دیر یا زود دارد، سوخت و سوز ندارد» در مذاکرات خود با ویلموتس استفاده کرده است. به همین دلیل با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که فیفا برای پرداخت 8.5میلیون دلار مطالبات فوتبال ایران دارد‌، معتقد است هیچ نقدی به او وارد نیست. از طرفی صدا و سیما هم حق پخش تلویزیونی را پرداخت نمی‌کند، پس فدراسیون نمی‌تواند با معجزه بحران مالی خود را برطرف کند. آنها حتی اگر پول هم داشته باشند در پرداخت حقوق ویلموتس به‌خاطر تحریم‌ها با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌شوند. به همین خاطر خیال مدیران فوتبال از انتقادهای مطرح‌شده در این موضوع تا حدود بسیار زیادی راحت است.

 

تسویه‌حساب با ویلموتس دغدغه اصلی تاج

مهدی تاج اما در آخرین مصاحبه خود درباره موضوع بسیار مهم مطالبات قراردادی سرمربی تیم ملی صحبت کرد که به همه ثابت کند نسبت به آنچه اتفاق افتاده بی‌خیال نیست. به این صحبت‌های تاج دقت کنید: «سؤالات درباره حقوق سرمربی تیم ملی پاسخ صادقانه‌ای دارد و اینکه نگرانی در جهت تحقق تعهدات به یک مربی خارجی از جمله دغدغه‌های اصلی من و همکارانم در فدراسیون است. ما هر روز این موضوع را از طرق مختلف پیگیری می‌کنیم و تا حصول نتیجه این روند ادامه دارد.»

 

ارتباط مداوم فدراسیون با وکیل ویلموتس و ارائه گزارش کار

نکته قابل تأمل اینجاست که تجربه هشت سال کار سخت و پرحاشیه با کی‌روش باعث شده مدیران به‌صورت مداوم با ویلموتس و مدیر برنامه‌هایش در حال رایزنی و مکاتبه باشند. آنها اسناد و مدارک مربوط به مطالبات خود از فیفا و مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی را در اختیار مدیر برنامه‌های ویلموتس قرار داده‌اند. اتفاق مثبت هم این است که ویلموتس به‌خوبی شرایط موجود را درک کرده و با اطلاع قبلی از این حوادث قبول کرد سرمربی تیم ملی شود. همین موضوع هم باعث شده روابط کاری تیره و تار نشود. مهدی تاج هم با تأیید این مسأله گفته بود: «با ویلموتس و مدیر برنامه‌هایش به‌صورت مداوم در تماس هستیم. ما برای او شرایط را توضیح داده و اینکه تلاش‌های گسترده فدراسیون جهت اجرای تعهدات همچنان ادامه دارد را خاطرنشان کرده‌ایم. امیدوارم چرخ اقتصاد فوتبال به‌طور کلی بهتر بچرخد و در این راستا خوشحالم با تشکیل سازمان اقتصادی، گام‌های اولیه بلندی برداشته شده است تا فدراسیون به حقوق خود برسد و مسیر درآمدزایی تقویت شود.»

 

صبر آقای مربی و دوری از حاشیه

هیچ‌کس در این دنیا نیست از اینکه کار کند و پول نگیرد راضی باشد. از طرفی درست است که در رسانه‌ها و فضای مجازی انتقادها به عملکرد فدراسیون به‌خاطر عدم پرداخت پول قرارداد ویلموتس شروع شده و همه از تکرار اتفاقات زمان کی‌روش حرف می‌زنند،‌ اما خود این مربی که سعی می‌کند از جار و جنجال‌های رسانه‌ای دور باشد، ‌بدون توجه به این مشکلات به‌خاطر مذاکراتی که با فدراسیون داشته سکوت اختیار کرده تا در آرامش این مشکل حل شود. به هر حال مدیران فدراسیون به او اعلام کرده‌اند به‌خاطر تأخیر به‌وجود آمده در پرداخت دستمزد، بخشی از قسط دوم قرارداد او را هم پرداخت خواهند کرد. به همین ترتیب ویلموتس به دور از هرگونه حاشیه امور فنی تیم ملی را پیگیری می‌کند و برنامه بسیار مهمی هم برای نزدیک شدن به باشگاه‌ها و تماشای مسابقات لیگ برتر در دستور کار خود قرار داده است. اگر دوباره بیانیه او درباره شروع لیگ را در رسانه‌ها مرور کنید، ‌می‌بینید حتی یک جمله هم به‌صورت کنایه درباره عقب افتادن پرداخت حقوق خود حرفی نزده و ادامه کار را مشروط به تسویه‌حساب نکرده است.

 

500هزار دلار به ویلموتس پرداخت می‌شود

حدود سه ماه از شروع به کار ویلموتس در تیم ملی ایران می‌گذرد و اگر موضوع تأخیر طولانی در پرداخت حقوق او را فاکتور بگیریم، تیم ملی هیچ حاشیه دیگری نداشته است. مسئولان فدراسیون و مربیان تلاش دارند این آرامش را تحت هر شرایطی حفظ کنند. البته در این مدت هیچ خبر رسمی هم درباره رقم قرارداد مربی بلژیکی در رسانه‌ها منتشر نشده و همه‌چیز در حد گمانه‌زنی بوده است. با این حال پیگیری‌های خبرنگار ایران ورزشی حکایت از این مسأله دارد که مدیران فدراسیون در تلاش برای تأمین 400 تا 500هزار دلار از پول قرارداد سرمربی تیم ملی هستند و در این زمینه به نتایج خوبی رسیده‌اند.

 

نتیجه جلسات تاج با وزیر ورزش؛ مساعدت برای دریافت ارز نیمایی

از آنجایی که خزانه ارزی فدراسیون کفاف پرداخت حقوق کامل سرمربی تیم ملی را نمی‌دهد‌، مدیران فدراسیون هیچ راهی نداشتند جز اینکه از وزارت ورزش کمک بخواهند. با وجود مصاحبه‌های عجیبی که مدیران فوتبال در چند نوبت علیه مسئولان ورزش کشور داشتند‌، با این حال وزیر ورزش شخصاً در حال بررسی مشکلات تیم ملی است و در همین رابطه در روزهای اخیر دو جلسه هم برای حل مشکلات فدراسیون با مهدی تاج برگزار کرده‌ است. شنیده می‌شود با مساعدت وزیر ورزش قرار است فدراسیون فوتبال از بانک مرکزی برای پرداخت پول سرمربی تیم ملی ارز نیمایی دریافت کند و مبلغی هم به‌صورت ریالی از طریق وزارت ورزش به فدراسیون به‌عنوان بودجه سالیانه پرداخت شود تا مشکلاتی که کم‌کم رو به بحرانی شدن می‌رود حل شود.

 

بحران انتقال پول پابرجا است

مدیران فدراسیون نمی‌توانند مطالبات سرمربی تیم ملی را به‌صورت نقدی در ایران به او پرداخت کنند تا از کشور ارز خارج کند. همچنین با وجود کمک وزارت ورزش، مذاکرات فدراسیون فوتبال با فیفا برای دریافت مطالبات همچنان ادامه دارد، اما به‌خاطر کارشکنی‌های آمریکا و تحریم‌ها‌، فیفا اعلام کرده نه می‌تواند پول نقد در اختیار مدیران فوتبال ایران قرار دهد و نه پول ایران را به حسابی از طریق بانک واریز کند، چون این مبلغ بلافاصله بلوکه خواهد شد. به این ترتیب خیلی بعید است در این مرحله فیفا اقدامی برای پرداخت حقوق ویلموتس انجام بدهد. البته خود مدیران فوتبال کشور هم در تلاش هستند اگر قرار است فیفا اقدامی انجام دهد‌، این اقدام برای پرداخت بودجه قابل توجه میلیون دلاری انجام شود تا پرداخت 500هزار دلار به ویلموتس.

 

مذاکره با فیفا ادامه دارد؛ پرداخت حقوق ویلموتس با کمک سفارت؟

آخرین راهکار در فضای فعلی اما این است که مدیران فدراسیون با کمک وزارت ورزش پول قرارداد ویلموتس را با ارز نیمایی تهیه می‌کنند و به احتمال بسیار زیاد با کمک وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها در بلژیک یا مالزی، پول قرارداد سرمربی تیم ملی را پرداخت خواهند کرد. البته انجام این پروسه هنوز امکان‌پذیر نیست و ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال هم در این رابطه به ایران ورزشی همین جملات کوتاه را می‌گوید: «همانطور که آقای تاج گفتند اولویت اصلی فدراسیون، پرداخت حقوق سرمربی تیم ملی است و ان‌شاءالله به‌زودی این اتفاق رخ خواهد داد.»

 

روزهای سخت در انتظار تاج در دوران بی‌پولی

فوتبال ملی ایران فقط مارک ویملوتس نیست. فدراسیون 18 تیم ملی را مدیریت می‌کند که آنها هم مسابقات و اردوی آماده‌سازی داخلی و خارجی دارند. تا پایان سال، تیم ملی بزرگسالان، تیم المپیک، تیم‌های جوانان و نوجوانان و تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی در رقابت‌های مهمی به میدان خواهند رفت. آماده‌سازی و پشتیبانی این تیم‌ها فرآیند خاص مالی هنگفتی را می‌خواهد که در شرایط کنونی برای فدراسیونی که حق پخش ندارد و قرارداد جدیدی با اسپانسر تیم‌های ملی منعقد نکرده، انجام دادن آن راحت نیست. شرایط اقتصادی و ارزی کشور را هم که به آن اضافه کنیم مشخص می‌شود فوتبال مثل سایر حوزه‌ها با چه بی‌پولی و بحرانی روبه‌رو است. برای هر کدام از این موضوعات می‌توان یک گزارش بلند مانند پرونده حقوق عقب‌افتاده ویلموتس نوشت.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.