2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چرا، چگونه و چه فصلی به جنگل ابر سفر کنیم

چرا، چگونه و چه فصلی به جنگل ابر سفر کنیم

بهترین فصل برای رفتن به جنگل ابر شش ماه اول سال است، چون در این زمان ابرها بیشتر در منطقه وجود دارند.

دوات آنلاین-جنگل ابر یکی از معروف ترین جنگل‌های ایران و بخشی از جنگل های هیرکانی است که خیلی‌ها هر ساله به آن سفر می‌کنند.

 

جنگل‌های هیرکانی که از دوران ژوراسیک به جای مانده‌اند، 3.7میلیون هکتار پوشش جنگلی ایران را تشکیل می‌داده‌اند که امروزه این میزان به 1.8 میلیون هکتار کاهش یافته است.

 

جنگل هیرکانی ابر شاهرود، یکی از 100 جاذبه گردشگری ایران است که هر آدمی حداقل یک بار باید آن را ببیند. لذت ایستادن بر فراز ابرها را می‌توان در این مکان تجربه کرد. جنگل ابر را اقیانوسی از ابر فرا گرفته، به‌طوری‌که وقتی نشسته‌اید ابرها می‌آیند و همه جا را می‌پوشانند و دیدن ابرهایی که همیشه بالای سرمانند و حالا از کنارمان رد می‌شوند و ما را دربرمی‌گیرند از آن فاصله کم آدم را به وجد می‌آورد.

 

در واقع هنر آفرینش هستی در این جنگل بی‌نظیر آن‌جا به اوج خود می‌رسد که اقیانوسی از ابرها زمین را به آغوش می‌کشند و درختان سرسبز، این نمای بی‌نظیر را به تماشا می‌نشینند.

از تهران تا شاهرود ۴۰۴ کیلومتر است. از اتوبان افسریه حرکت می‌کنید و از ایوانکی، گرمسار، سمنان و دامغان می‌گذرید و به شاهرود می‌رسید. اگر ماشین ندارید می‌توانید در میدان امام شاهرود تاکسی‌های روستای ابر را سوار شوید.

 

اگر مبداء‌تان شهر دیگری هم هست، خودتان را باید به شاهرود یا بسطام برسانید. از شاهرود به سمت آزادشهر برانید. بعد از ۱۸ کیلومتر به روستای نو خرقان می‌رسید. بعد از این روستا در ابتدای روستای ابر قرار دارید.

 

روستای ابر، همان روستایی که دستمان را در دست جنگل‌ها می‌گذارد، خودش خشک و بی‌آب و علف است، اما از روستا که ۱۲ کیلومتر دور شوید، به جنگل می‌رسید. شما اینجا تنها با درخت‌های سر به فلک کشیده که در ابر فرو رفته‌اند، روبه‌رو نیستید. در ابتدای جنگل چوپانان دام‌هایشان را برای چرا می‌آورند و هرچه در جنگل پیش بروید، پوشش گیاهی هم انبوه‌تر می‌شود. پس از قرار گرفتن در ابتدای جاده جنگلی در مجاورت روستای ابر و به کمک افراد و آشناهای محلی با پیاده روی 30 دقیقه‌ای در مسیرهای جنگلی و دیدنی، می‌شود از تماشای جاذبه‌های بکر و خدادادی در این منطقه نهایت استفاده را برد.

 

آژانس‌های بسیاری وجود دارند که مقصدشان جنگل ابر است، بنابراین اگر اولین بار است که به این سمت می‌روید و راهنمای محلی و آشنایی با مسیر ندارید، حتما از طریق آژانس‌ها و تورهای گردشگری اقدام کنید. قبل از رفتن، حتما از وضعیت هوا باخبر شوید. چون ممکن است به دلیل بارندگی، امکان جنگل‌گردی وجود نداشته باشد و باران زمین را لغزنده کرده باشد و شما نتوانید در مسیرهای باریک‌تر به‌راحتی به راهتان ادامه دهید. بهترین منطقه جنگل ابر از بسطام حدود 30 کیلومتر آسفالت و حدود 40 کیلومتر راه خاکی بسیار نامناسب مسافت دارد.

 

جذابیتی که نباید از دست داد

مسیر جنگل پر از درختان زالزالک، تمشک و توت‌فرنگی است. اگر کمی در جنگل قدم بزنید به تپه‌ای می رسید که قلعه «ماران»، ۳۰۰۰ سال روی آن جا خوش کرده است. جنگل زیبا و خوش ‌آب‌وهوای ابر با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است. این جنگل در نزدیکی روستاهای ابر، شیرین‌آباد و خاک‌پیرزن واقع شده و تقریبا مرز استان سمنان و استان گلستان است و در پاییز هم اگر گذارتان به اینجا بیفتد، طبیعت زیبایی را از رنگ نارنجی و زرد روبروی خودتان می‌بینید.

 

اولین چشمه‌ای که بعد از یک جنگل‌نوردی مداوم 5 ساعته به‌سمت جنوب می‌بینید، چشمه آبشار است. از دیگر چشمه‌های دائمی منطقه می‌توان به چشمه «آلوچال» و «آب‌شرش» اشاره کرد. به‌غیر از این آبشارها، آب قابل آشامیدنی دیگری در این جنگل وجود ندارد و شما باید آب مصرفی‌تان را به‌همراه داشته باشید.

 

جنگل ابر در همه ایام سال دیدنی‌ست و از تنوع و زیبایی خارق‌العاده‌ای برخوردار است. اما بهترین زمان بازدید از منطقه، نیمه اول سال تا اواخر مهرماه است. اگر قصد رفتن به منطقه در خارج از این ایام را دارید پیشنهاد می‌کنیم که با تورهای یک روزه، دو روزه یا چهار روزه که شما را به جنگل ابر می‌برند همراه شوید. ابرها در جنگل ابر از هنگام عصر که هوا سردتر می‌شود شروع به پایین آمدن می‌کنند و سطح جنگل را فرا می‌گیرند. بنابراین از صبح زود گشت و گذار خود را شروع کنید و اگر قصد شب ماندن در جنگل را ندارید، بهتر است قبل از تاریکی هوا از محیط ابری جنگل خارج شوید.

 

بهترین فصل برای رفتن به جنگل ابر شش ماه اول سال است، چون در این زمان ابرها بیشتر در منطقه وجود دارند.

گرچه جنگل ابر پاییز زیبایی دارد، اما سفر در این فصل به افراد آماتور که تجربه زیادی ندارند، توصیه نمی شود. زمستان نیز به دلیل بارش‌های مداوم و فراوان، سفر به این منطقه توصیه نمی‌شود.

اما بهترین زمان سفر به جنگل ابر اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت تا اواخر مهرماه است.

 

منبع: ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.