2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
رفتار مردان و زنان در شبکه های اجتماعی چه تفاوت هایی دارد

رفتار مردان و زنان در شبکه های اجتماعی چه تفاوت هایی دارد

در پروژۀ تحقیقات روی سلفی‌ها، ۳۸۰۰ سلفی اینستاگرام از ۵ شهر جهان بررسی شدند و مشخص شد تعداد سلفی‌های زنانه همواره به شکلی معنادار بیشتر است.

دوات آنلاین-رفتار مردان و زنان با هم متفاوت است. این جمله نه موضوع تازه ای است و نه حرفی پیچیده و عجیب اما وقتی مهم می شود که بدانیم این تفاوت در شبکه های اجتماعی نیز محسوس است یعنی رفتار کاربران زن و مرد در این شبکه ها با هم خیلی فرق دارد.

 

سایت سوشال مدیا تودی در گزارشی نوشته است تفاوت‌های جنسیتی در دنیای واقعی در فضای آنلاین نیز ادامه می‌یابند. این سایت در گزارش خود به گزاره‌ها و بررسی‌هایی درباره تفاوت‌های رفتار زنان و مردان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است که برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

 

گزاره‌هایی که در ادامه می‌آید همگی براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته بر روی شبکه‌های اجتماعی است.

 

- طبق پژوهشی که فیس‌بوک انجام داد، کاربران زن در پلتفرم خودشان بیشتر مسائل شخصی خود (مانند ماجراهای خانوادگی و روابط‌شان) را به اشتراک می‌گذارند، ولی مردها دربارۀ موضوعات انتزاعی‌تر (مانند سیاست) گفتگو می‌کنند.

 

- تیم تحقیقات فیس‌بوک ۱.۵ میلیون از استاتوس‌های جدید پلتفرم خود را تحلیل و آن‌ها را بسته به موضوع دسته‌بندی کرد. سپس هر موضوع بر اساس ترجیحات جنسیتی و واکنش‌های مخاطبان ارزیابی شد. نتایج نشان دادند که مردان و زنان به موضوعات خاصی علاقۀ بیشتری نشان می‌دهند، به‌علاوه کاربران موضوعاتِ مشخصاً «زنانه» (مثل جشن‌های تولد و تفریحات خانوادگی) را بیشتر لایک می‌کنند در حالی‌که دربارۀ موضوعات مشخصاً «مردانه» (مثل ورزش و تفکرات عمیق) بیشتر نظر می‌دهند.

 

- در پروژۀ تحقیقات روی سلفی‌ها، ۳۸۰۰ سلفی اینستاگرام از ۵ شهر جهان بررسی شدند و مشخص شد تعداد سلفی‌های زنانه همواره به شکلی معنادار بیشتر است.

 

مطالعه‌ای اخیر در دانشگاه دولتی اوهایو نشان می‌دهد مردانی که زیاد سلفی می‌گیرند احتمالاً شخصیت‌های خودشیفته یا جامعه‌ستیز دارند.

 

- همچنین پژوهشگران در مطالعه‌ای در دانشگاه نورث‌وِسترن دریافتند که کاربران مرد عموماً در رسانه‌های اجتماعی خود را از آنچه هستند مهم‌تر تصویر می‌کنند و احتمالاً بیشتر کارهای خلاقانۀ خود، نوشته، موسیقی یا فیلم، را نمایش می‌دهند. تقریباً دو سوم مردان گزارش کردند که آثار خود را آنلاین گزارش می‌کنند در حالی که تنها نیمی از زنان دست به این کار می‌زنند.

 

- پژوهشگرانی از دانشگاه جان هاپکینز زبان کاربران توییتر را بررسی کردند و دریافتند که زنان بیشتر از ایموجی استفاده می‌کنند و تأکید افراطی بیشتری روی علائم نگارشی دارند، از جمله اختصارنویسی، چندین علامت تعجب (!!!) و علامت درنگ (؟!). اصطلاحاتی مثل «وای» و «خیلی جالب بود» نیز غالباً توسط زنان به کار می‌روند اما تأییدهایی مثل «همینه» را اغلب مردان استفاده می‌کنند.

 

منبع : وب‌سایت سوشال مدیا تودی

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.