2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
کدام گروه‌های خونی برای ازدواج با یکدیگر مناسب‌تر هستند

کدام گروه‌های خونی برای ازدواج با یکدیگر مناسب‌تر هستند

گروه خونی تاثیری در توانایی‌تان برای حفظ یک ازدواج سعادتمند و سالم ندارد اما اگر قصد دارید با شریک زندگی خود فرزندانی داشته باشید، نگرانی‌هایی در مورد سازگاری با گروه خونی خود و همسرتان وجود دارد.

دوات آنلاین-اگر قصد ازدواج دارید باید بدانید گروه خونی دختر و پسر یکی از فاکتورهای مهم در ازدواج است. در این مطلب درباره این که گروه خونی چه اهمیتی دارد و کدام گروه‌های خونبی برای ازدواج با یکدیرگر مناسب‌تر هستند مفصل توضیح داده شده است.

 

گروه خونی تاثیری در توانایی‌تان برای حفظ یک ازدواج سعادتمند و سالم ندارد اما اگر قصد دارید با شریک زندگی خود فرزندانی داشته باشید، نگرانی‌هایی در مورد سازگاری با گروه خونی خود و همسرتان وجود دارد که اگر آن‌ها را بشناسید می‌توانید با این خطرات مقابله کنید.

 

 

بهتر است گروه خونی همسرتان را بدانید و در مواقعی که نیاز به خون داشتید، بتوانید از آن کمک بگیرید؛ بسته به نوع گروه خونی شما و شریک زندگی تان، حتی ممکن است در مواقع اضطراری خون به آن‌ها اهدا کنید.

 

انواع مختلف خون چیست؟

محمد حسین فرقانی، متخصص عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  اظهار کرد: ازدواج با یک گروه خونی متفاوت هیچ ضرری به همراه ندارد اما ضرر وقتی وارد می‌شود که هردوی نفر گروه خونی متفاوتی داشته باشد که این تفاوت در مثبت یا منفی بودن گروه خونی نشان داده می‌شود.

 

این متخصص عمومی تشریح کرد: چهار گروه خونی عمده بین تمام افراد وجود دارد که شامل A,B,O, AB است. این گروه‌ها در درجه اول از نظر وجود یا عدم وجود آنتی ژن‌ها که می‌توانند پاسخ ایمنی را تحریک کنند، متفاوت هستند.

 

او ادامه داد: علاوه بر این چهار گروه، پروتئینی به نام فاکتور Rh وجود دارد که ممکن است در هر گروه وجود داشته باشد که آن را با (+) یا (-) نشان می‌دهند. این فاکتور گروه‌های خونی را به هشت نوع معمول تعریف می‌کند که شامل O، +A +، A-, B,B- است.

 

این متخصص عمومی افزود: گروه خونی شما چیزی است که شما به ارث می‌برید، بنابراین در بدو تولد از پیش تعیین شده است و بعداً نمی‌توانید گروه خونی خود را تغییر دهید.

 

سازگاری خون چگونه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

شیرین نیرومند متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  اظهار کرد: سازگاری در گروه خونی تنها در صورتی که هر دو شریک جنسی مشکلات بیولوژیکی داشته باشند برای زوجین نگرانی به همراه خواهد داشت و آن تنها به دلیل وجود فاکتور RH است.

 

وی با بیان اینکه فاکتور Rh پروتئین ارثی است، گفت: Rh منفی (-) یا Rh مثبت (+) توسط والدین شما تعیین می‌شود؛ شایع‌ترین نوع Rh مثبت است، مثبت بودن یا منفی بودن Rh به طور معمول بر سلامتی شما تأثیر نمی‌گذارد اما می‌تواند بر بارداری شما اثرگذار باشد.

 

فاکتور Rh و حاملگی

نیرومنش گفت: اگر مادر بیولوژیکی Rh- و نوزاد Rh + باشد، می‌تواند نگران کننده باشد. سلول‌های خونی از یک کودک Rh + که از جریان خون مادر خود عبور می‌کند ممکن است یک پاسخ ایمنی را ایجاد کند، بدن مادر ممکن است آنتی بادی را برای حمله به گلبول‌های قرمز Rh ایجاد کند.

 

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در اولین ملاقات قبل از زایمان، پزشک معالج شما را از گروه خون مطلع و غربالگری فاکتور Rh را پیشنهاد می‌کند. پزشک بعداً در دوران بارداری خون شما را آزمایش می‌کند تا ببیند که آیا آنتی بادی را علیه فاکتور Rh تشکیل داده اید یا خیر. این نشان می‌دهد که کودک شما Rh + است؛ اگر پزشک شما پتانسیل ناسازگاری با Rh را تشخیص دهد، بارداری شما از نظر هرگونه مسائل مرتبط با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد.

 

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: اگرچه خون شما و خون کودک به طور معمول در دوران بارداری ترکیب نمی‌شود اما ممکن است مقدار کمی از خون کودک و خون شما هنگام زایمان در تماس باشد. اگر ناسازگاری Rh وجود داشته باشد و این اتفاق بیفتد، بدن ممکن است آنتی بادی‌های Rh را علیه فاکتور Rh تولید کند.

 

او ادامه داد: این آنتی بادی‌ها در اولین بارداری برای کودک Rh + ایجاد نمی‌کنند اما اگر بارداری بعدی داشته باشید و کودک دیگری را که Rh + است حمل کنید، می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

 

نیرومش افزود: اگر در بارداری اول ناسازگاری Rh وجود داشته باشد و ناسازگاری Rh در بارداری‌های دوم وجود دارد، این آنتی بادی‌های مادر می‌توانند به گلبول‌های قرمز کودک آسیب برسانند، اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است کودک شما در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان به انتقال گلبول قرمز احتیاج داشته باشد.

 

ناسازگاری Rh چگونه درمان می‌شود؟

وی گفت: اگر ناسازگاری Rh تشخیص داده شده باشد، پزشک شما به احتمال زیاد گلوبولین ایمنی Rh (RhoGAM) را در هفتمین ماه بارداری شما توصیه می‌کند و در صورت تایید اینکه گروه خونی کودک پس از زایمان تأیید می‌کند، دوباره ظرف ۷۲ ساعت پس از زایمان دوباره به شما توصیه می‌شود.

 

بهترین پیوند گروه‌های خونی برای ازدواج

او درباره بهترین پیوند گروه‌های خونی برای ازدواج، گفت: مرد دارای گروه خونی A+ با گروه خونی‌های A+ و AB+، زن دارای گروه خونی A+ با گروه خونی‌های -A+، A-، O+، O، مرد دارای گروه خونی O+ با گروه خونی‌های +A+، B+، AB+، O، زن دارای گروه خونی O+ با گروه خونی‌های -O+، O، مرد دارای گروه خونی B+ با گروه خونی‌های +B+، AB، زن دارای گروه خونی B+ با گروه خونی‌های -B+، B-، O+، O برای یکدیگر مناسب هستند.

 

نیرومش افزود: همچنین مرد دارای گروه خونی AB+ با گروه خونی AB+، زن دارای گروه خونی AB+ با همه گروه‌های خونی، برای یک مرد با گروه خونی منفی با گروه‌های A+، A-، AB+ و AB- مناسب هستند و مرد با گروه خونی O- با همه گروه‌های خونی سازگاری دارد، اما برای زنان تنها گروه O- مناسب است.

 

این متخصص زنان و زایمان یادآوری کرد: مرد با گروه خونی B- با تمام گروه‌ها به جز A+ و A- سازگاری دارد، اما برای یک زن تنها B- و O- مناسب اند؛ مرد با گروه خونی AB- تنها با AB+ و AB- سازگاری دارد و زنان دارای این گروه AB-، A-، B- یا O- برای یکدیگر مناسب هستند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.