2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دلایل افت سنگین شاخص بورس در 2 روز گذشته

دلایل افت سنگین شاخص بورس در 2 روز گذشته

طبق نظر تحلیل گران و با رصد خبرهای دست به دست شده در کانال ها و رسانه های بورسی، علت این سقوط، پیش واکنش بازار به برخی اخبار مبهمِ سیاسی بوده است.

دوات آنلاین-شاخص کل بورس تهران که دو ماه (از 15 اسفند تا 15 اردیبهشت) روند صعودی را پشت سر گذاشته و طی این مدت بیش از 62 هزار واحد رشد کرده بود، طی دو روز اخیر، به یک باره بیش از 15 هزار واحد افت کرد. بعد از سقوط 8 هزار واحدی بازار در روز دوشنبه، دیروز نیز با غلبه هیجان فروش و شکل گیری صف های سنگین فروش در اکثر نمادها و گروه های بازار، شاخص کل 7623 واحد سقوط کرد.

 

طبق نظر تحلیل گران و با رصد خبرهای دست به دست شده در کانال ها و رسانه های بورسی، علت این سقوط، پیش واکنش بازار به برخی اخبار مبهمِ سیاسی بوده است. البته واقعیت این است که شاخص کل بعد از جهش دو ماهه، به اصلاح و استراحت نیاز داشت. اما در روزهای اخیر و با وجود تقویت عوامل بنیادین و چشم انداز سودآوری شرکت ها در برخی گروه ها (به ویژه در گروه های پیشرو بازار مثل فلزی فولادی ها) سه دسته از اخبار غیراقتصادی موجب ایجاد هراس در بازار شده است:

 

1.گمانه ها در خصوص تحریم های جدید آمریکا علیه برخی صنایع مثل پتروشیمی ها 2. اخبار موجود درباره واکنش ایران به وضع تحریم ها در سالگرد خروج آمریکا از برجام و 3. تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین با اقدامات اخیر ترامپ.

 

این در حالی است که تحریم پتروشیمی کشور موضوع جدیدی نیست و صرفا یک فضاسازی رسانه ای است و طبق تجربه دور قبلی تحریم ها و حتی سال 97 این محصولات به خاطر تنوع بازیگران اصلا قابل رصد و تحریم نیستند. درباره واکنش ایران به موضوع برجام هم، اخبار رسمی از اقدام ایران در چارچوب برجام حکایت دارد. مذاکرات تجاری آمریکا و چین هم با وجود شوک ترامپ ادامه دارد و فعلا بازارهای جهانی، دچار ریزش نشده اند.

 

اگرچه درباره آثار این موارد و حتی اصل اخبار تردیدهایی وجود دارد، اما در فضای بازار سرمایه، نوعی بیش واکنشی به این اخبار مبهم شکل گرفته است. به ویژه آن که تعداد زیادی از معامله گران تازه کار که به تازگی وارد بورس شده اند، بدون تحلیل و با ترس زیاد تحت تاثیر این فضاسازی ها قرار گرفتند و در صف فروش نشستند. حجم بسیار بالای خرید توسط شرکت های حقوقی با سابقه در دو روز اخیر تاییدی بر این موضوع است. البته این که بورس بعد از دو ماه رشد به استراحت نیاز داشت نیز بر این موضوع بی اثر نیست.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.