2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
علل  و علائم ابتلا به کبد چرب

علل و علائم ابتلا به کبد چرب

علائم بیماری کبدی زمانی مشخص می‌شود که ۱۰ درصد یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد.

دوات آنلاین-کبد چرب از ان دست بیماری‌هایی است که افراد معمولا خیلی دیر از آن مطلع می شوند و دیر برای درمان اقدام می‌کنند.

 

یک متخصص گوارش و کبد گفت: علائم بیماری کبدی زمانی مشخص می‌شود که ۱۰ درصد یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد.

 

اکرم پور شمس متخصص گوارش و کبد درباره کبد چرب اظهار کرد:  افرادی که در مصرف مواد غذایی چرب افراط می‌کنند و تحرک کافی برای دفع و هضم آن را ندارند، چربی‌ها در قلب و عروق، عضلات و کبد آن‌ها رسوب می‌کند؛ هرچه چربی که دور کبد را فرا گرفته‌ در فرد  بیشتر باشد کبد بیمارتر می‌شود. همچنین افراد دچار دیابت، فشار خون بالا و یا سوء تغذیه نیز مستعد ابتلا به کبد چرب هستند؛ این بیماری به چند دسته تقسیم می‌شود و در شدیدترین مراحل سیروز کبدی یا زخم و سپس نارسایی کبد مرا به دنبال دارد.

 

خارش بدن یکی از علائم ابتلا به بیماری‌ کبدی

وی ادامه داد: بیماری کبدی تا زمانی که به وضعیت حاد نرسد(۱۰ درصد یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد) هیچ علائمی ندارد و اگر فرد به رژیم غذایی خود توجه کافی را نداشته باشد، متوجه بیماری خود نمی‌شود در این وضعیت درمان بیماری بسیار سخت است. از جمله علائمی که در زمان حاد شدن بیماری کبدی به سراغ فرد می‌آید می‌توان به زرد شدن پوست بدن، زرد شدن سفیدی چشم، خارش مزمن بدن، تیرگی ادرار اشاره کرد؛ حین بروز این نشانه‌ها با مراجعه به پزشک باید آزمایشات آنزیم‌های کبدی انجام شود که مطمئنا فرد در این حالت وضعیت مطلوب و نرمالی نخواهد داشت.

 

پورشمس توضیح داد: بیماری کبدی درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان آن را کنترل کرد؛ فرد مبتلا باید داروهای تجویزی پزشک  را مصرف کند و در کنار آن  رژیم غذای مناسب، پرهیز از مصرف غذای پرکالری، همچنین انجام ورزش و تحرک کافی را  در برنامه روزانه خود قرار دهد تا وضعیت کبد به حالت  نرمال باز گردد.

 

وی افزود: متاسفانه افراد بدون توجه به اثراتی که تغذیه غلط بر سلامت بدن آنها دارد، برنامه غذایی خود را ادامه می‌دهند و به عوارض ناشی از آن نیز توجهی ندارند، مصرف مواد خوراکی پرچرب قبل از آن که کبد را از فعالیت عادی متوقف کند قلب را آزار خواهد داد؛ همچنین اضافه وزن‌ نیز بروز می‌کند که عوراض بسیار زیادی دارد؛ افراد باید با مشاهده تغییر وزن ناگهانی  چکاپ انجام دهند و قلب و عروق و کبد خود را بررسی و برای درمان و کاهش وزن، پاکسازی کبد و قلب اقدام کنند. کبد چرب درمراحل ابتدایی به درمان پاسخ می‌دهد و به حالت اولیه خود بازمی‌گردد اما توجه داشته باشید اگر كبد چرب به سیروز تبدیل شود بافت كبد تخریب و در این صورت كار درمان هم سخت‌تر انجام می‌شود.

 

این متخصص گوارش و کبد تصریح کرد: درمان خودسرانه این‌ بیماری نیز بسیار خطرناک است، کبد یک سیستم بسیار مهم بدن بوده و باید پزشک به طور قطع علت ابتلا به هپاتیت و کبد چرب را تشخیص دهد و درمان مرتبط را تجویز کند زیرا هپاتیت  شامل انواع مختلف و راه‌های ابتلا به این بیماری نیز بسیار زیاد است و هر نوع آن درمان خاص خود را دارد؛ فرد ممکن است با مصرف گیاهان دارویی اقدام به درمان کبد چرب و هپاتیت کند اما کبد با آن دارو ناسازگار باشد و آنزیم‌های کبدی بیش از پیش  آسیب ببینند، در این صورت درمان سخت‌تر خواهد شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.