2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چه گل‌ها و گیاهانی را برای نگهداری در آپارتمان بخریم؟

چه گل‌ها و گیاهانی را برای نگهداری در آپارتمان بخریم؟

چقدر در پرورش گل مهارت دارید. اگر تازه كارید از گل‌های آسان و مقاومی مثل پوتوس، سانسوریا و گندمی شروع كنید.

دوات آنلاین-خرید گل هم مثل هر كار دیگری، با برنامه‌اش خوب است وگرنه ممكن است خیلی زود شاهد خشك شدن گلدان‌تان باشید و از پرورش گل دل‌زده شوید. قبل از خرید گل لیستی تهیه كنید كه این نكات را در آن رعایت كرده باشید:

 

چقدر در پرورش گل مهارت دارید. اگر تازه كارید از گل‌های آسان و مقاومی مثل پوتوس، سانسوریا و گندمی شروع كنید. گلفروش‌ها به این گیاهان فولادی هم می‌گویند. چون كم توقع به شرایط محیطی مثل نور، دما، آب و رطوبت هستند، ارزانند، رشدشان سریع است و به راحتی تكثیر می‌شوند. انگلیسی‌ها به این گل‌ها می‌گویند

Tough and Rough سخت و مقاوم. علاوه براین، خوب است به این نكته هم دقت كنید به طور كلی كار با برگ زینتی‌ها راحت‌تر از گل‌دار‌هاست.

 

چقدر می‌خواهید برای آن وقت بگذارید. مراقبت انواع گیاهان با هم متفاوت است و انتخاب آنها بستگی به وقت شما دارد. مثلا بین دو نفر علاقه‌مند به گل و گیاه كسی كه كارمند است ممكن است فرصت كمتری برای رسیدگی به گل و گیاه داشته باشد.

 

چقدر جا برای نگهداری آن دارید. متناسب با جا، نوع گلدان و شكل‌ آن را انتخاب كنید. قطعا كاكتوس و بنجامین به یك اندازه جا نمی‌خواهند.

 

چقدر می‌خواهید برای آن هزینه كنید. تلفیق دو فاكتور میزان جا و مقدار پول می‌تواند انتخاب معقول‌تری را برایتان رقم بزند. گاهی با مقدار پولی كه دارید می‌توانید تعداد گلدان‌های كوچك‌تر، اما بیشتری بخرید. حتی خودتان هم می‌توانید دست به كار شوید از آنها بذر بگیرید یا قلمه بزنید و گلدان‌هایتان را زیاد كنید.

 

اطلاعات بنیادی

گلفروشی پر است از انواع گل و گیاه برای همه سلیقه‌ها و محیط‌های مختلف رشدی. موقع دیدن ویترین گلفروشی‌ها برای خرید جوگیر نشوید. در هر فصلی می‌توانید گل متناسب با آن را بخرید. قبل از هر چیز اول شرایط خانه و بعد اوضاع جیب‌تان را در نظر بگیرید. كاری نداشته باشید به این كه كدام گل تازه آمده در بازار یا در صفحات مجازی زیاد از آن تعریف شده و مدام عكسش را پست می‌كنند. ریز به ریز شرایط محیطی خانه‌تان را برای فروشنده توضیح دهید.

 

مثلا این كه پنجره‌های خانه‌تان شمالی‌اند یا جنوبی، شرقی‌اند یا غربی، دمای خانه چطور است و رطوبتش چقدر است یا گل را برای نگهداری در همسایگی كدام پنجره می‌خواهید تا گلدان مناسب را به شما پیشنهاد كند. خانه شما گلخانه نیست كه بتوانید هر نوع گلی را در آن نگه دارید. بخش مهمی از موفقیت در پرورش و نگهداری از گل و گیاه به همین انتخاب مناسب بر می‌گردد.

 

 از گلفروشی چه بپرسیم؟

از فروشنده نام گلی را كه می‌خرید، بپرسید. هر گل علاوه بر نام رایج، یك اسم علمی هم دارد كه در تمامی زبان‌های دنیا این نام مشترك است. با دانستن نام علمی گل و گیاهان بهتر می‌توانید به اطلاعات لازم درباره آنها دسترسی پیدا كنید.  از فروشنده بخواهید روش نگهداری گیاه را كامل برایتان شرح دهد. همه ما به طور معمول فقط از گلفروشی‌ها می‌پرسیم چند روز یك بار به گل آب بدهیم؟ در صورتی كه علاوه بر تنظیم آبیاری، نور، دما، رطوبت، تغذیه و حتی غبار‌پاشی روی برگ‌ها از فاكتورهای مهم رشد گیاهان هستند.

 

چند كار ضروری دیگر در گلفروشی

گل، برگ، ساقه و خاك گل را قبل از خرید خوب وارسی كنید، به‌خصوص پشت برگ‌ها و محل اتصال برگ به ساقه را. این دو قسمت مكان‌های مناسبی برای زندگی آفات هستند. اگر برگ‌ها چسبناك، لبه‌های برگ سوخته یا رنگ ‌آنها زرد بود از خرید چنین گلدانی صرف‌نظر كنید. تجربه نشان داده یكی از عوامل مهم خراب شدن گل‌ها بعد از خرید، ابتلایشان به آفت است. مسأله‌ای كه موقع خرید كمتر به آن دقت می‌كنیم.

 

چون موقع خرید امكان دیدن ریشه‌های گل وجود ندارد از فروشنده بخواهید، گیاه ریشه پُر برایتان بیاورد. پر بودن ریشه نشانه این است كه گیاه مدت زیادی است به این گلدان منتقل شده و ریشه به انداز كافی رشد كرده است پس اگر گلدانش را هم عوض كنید مشكلی برایش پیش نمی‌آید.

 

اگر دیدید ریشه‌های گیاه از سوراخ زیر گلدان بیرون زده شده یا برگ‌ها و شاخه‌های گل آپارتمانی زیاد است از فروشنده بخواهید گلدانش را برایتان عوض كند. این‌طوری روش تعویض گلدان را هم یاد می‌گیرید.

 

گل‌ها هم مثل همه موجودات زنده به غذا نیاز دارند. هر گلدانی كه می‌خریم لازم است به فكر تغذیه‌اش هم باشیم. به‌خصوص در گل‌های خانگی. گل‌های باغچه‌ای نیاز غذایی كمتری دارند چون می‌توانند از طریق نور مستقیم، خاك بیشتر، آب باران و... دسترسی بیشتری به مواد غذایی داشته باشند. پس موقع خرید گل، كود مورد نیاز گل‌های خود را از همان گلفروشی تهیه كنید. كودها معمولا به دو شكل جامد و مایع وجود دارند. هنگام خرید دستورالعمل مصرف‌شان را حتما بپرسید. بعضی كودها فقط مناسب رشد برگ و ساقه هستند. استفاده بی‌موقع از آنها ممكن است باعث تاخیر در گلدهی شود. اتفاقا بهترین زمان كوددهی در دوران رشد گل‌ها یعنی بهار و تابستان است.

 

این روزها گلفروشی‌ها كار ما را راحت كرده‌اند و خاك‌های آماده را به صورت بسته‌بندی یا فله‌ای عرضه می‌كنند. پرطرفدارترین آنها پیت ماس است كه هم مقوی است، سبك و ظاهر مناسبی دارد. اگر می‌خواهید قلمه تازه‌ای را در خاك بكارید تركیب پیت ماس، ماسه بادی، پرلیت، كوكوپیت و كود برگ برای ریشه‌دار شدنش معجزه می‌كند.

 

بعضی گلفروشی‌ها گل‌های تازه قلمه زده را به مشتری می‌فروشند. مشتری هم فكر می‌كند به خاطر ارزانی این گزینه مناسب‌تر است در صورتی كه ریشه دار كردن بعضی از آنها كمی سخت و زمانبر است. اگر در كار گل و گیاه مبتدی هستید چنین پیشنهادی را نپذیرید.

 

چند نكته مهم در نگهداری گیاهان

بلافاصله پس از خرید اقدام به تعویض گلدان نكنید. چند روزی طول می‌كشد تا گل خودش را با شرایط خانه شما تطبیق دهد.

 

اگر می‌خواهید یك گیاه آپارتمانی گلدار بخرید بهتر است پر غنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد كمی از آنها شكفته شده باشند.

 

این‌كه گیاهان همیشه سبز می‌خواهید یا گل‌های فصلی. برای خیلی‌هایتان مهم است گل در تمام سال سرسبز باشد. مثلا بیشتر برگ زینتی‌ها همیشه سبزند، ولی گل‌دارهای یكساله بعد از اتمام گلدهی عمرشان به پایان می‌رسد. البته نمی‌توان زیبایی گل‌ها را حتی برای زمانی كوتاه نادیده گرفت.

 

اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه در و پنجره خانه خود را در پاییز و زمستان اصلا باز نمی‌كنید و از هیچ منفذی هوا جریان ندارد، باید از خرید گیاهانی كه گل‌دار هستند اجتناب كنید، چون ممكن است پس از مدتی گل‌های آنها بریزد.

 

گیاهان آپارتمانی با برگ‌های رنگی (برگ كاملا رنگی یا برگ با لكه‌های رنگی) نسبت به برگ سبزها نیاز به نور بیشتری دارند. در گونه‌های ابلق كمبود نور، حالت ابلقی خود را از دست می‌دهند.

 

اصولا در منزل با تغییر فصل و برای تعدیل سرما و گرما از دستگاه گرم یا خنك‌كننده استفاده می‌شود و با وجود آنها رطوبت فضا تغییر می‌كند. پس حواستان به خشكی هوا باشد. این نكته برای مهمانان سبز تازه آمده به خانه قابل اهمیت‌تر است.

 

در صورتی كه گلدان‌‌تان تركیبی از چند گل است دقت كنید این گیاهان از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط كاملا با هم هماهنگ باشند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.