2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
با خاصیت‌ها و فایده‌های سنجد آشنا شوید

با خاصیت‌ها و فایده‌های سنجد آشنا شوید

سنجد از معده محافظت می‌کند و روغن هسته و پالپ این میوه باعث ترمیم غشای معده می‌شود.

دوات آنلاین-شاید باورش کمی‌سخت باشد که میوه کوچک سنجد، چه خواص درمانی شگفت‌انگیزی در خود نهفته دارد؛ از مقابله با سرطان تا محافظت بدن در برابر اشعه رادیواکتیو، کاهش دیابت، مقابله با فشار خون بالا در افراد دیابتی، تسریع در درمان زخم‌ها، محافظت از مغز و تقویت سیستم ایمنی.

 

کارشناس تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی خواص درمانی سنجد را توضیح داد و گفت: سنجد با سرطان مبارزه می‌کند و باعث افزایش مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود، میوه سنجد با مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و فلانووئیدها یک محصول عالی برای سلامتی محسوب می‌شود و حاوی ویتامین‌های A، B12، C، E و K است.«رزیتا کمیلی فنود» خاطرنشان کرد: لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از DNA و پروتئین‌ها محافظت می‌کند و در سنجد به میزان زیادی وجود دارد، سنجد همچنین حاوی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر و اسیدهای چربی نظیر پالمیتیک، اولئیک و لینولنیک است.

 

وی افزود: مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره سنجد با رشد تومورهای موجود در معده و پوست مبارزه می‌کند، باعث افزایش مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود و فعالیت ژنتیکی ضدسرطان را افزایش می‌دهد.کمیلی فنود یادآور شد: سنجد با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند، عصاره استخراج شده از برگ و میوه سنجد تولید رادیکال‌های آزاد را به تاخیر می‌اندازد و در نتیجه استرس را مهار می‌کند.

 

به گفته وی، سنجد از معده محافظت می‌کند و روغن هسته و پالپ این میوه باعث ترمیم غشای معده می‌شود.

 

کارشناس تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی، سنجد را یک کاهش‌دهنده التهاب مفصلی معرفی کرد و گفت: سنجد برای مقابله با التهاب مفصلی کاربرد دارد و عصاره آن می‌تواند فعالیت التهابی در سلول‌ها را کاهش دهد.کمیلی فنود، محافظت از کبد را از دیگر خواص سنجد عنوان کرد و بیان داشت: مطالعات نشان می‌دهد عصاره سنجد به شدت سیروز کبدی را کاهش می‌دهد.

 

وی، محافظت بدن در برابر اشعه رادیواکتیو، کاهش دیابت، مقابله با فشار خون بالا در افراد دیابتی، تسریع در درمان زخم‌ها، محافظت از مغز، تقویت سیستم ایمنی و خاصیت ضد باکتریایی را از دیگر ویژگی‌های درمانی این گیاه برشمرد.کمیلی فنود، افزایش سلامت پوست، کاهش لخته شدن خون، سم‌زدایی از معده و روده، رفع اسهال و جلوگیری از تکرر ادرار را از دیگر خواص سنجد برشمرد.

 

وی با بیان اینکه سنجد به رفع خشکی چشم کمک می‌کند، افزود: روغن خوراکی هسته سنجد باعث بازگرداندن اشک در چشم می‌شود و علائم خشکی چشم ناشی از آب و هوای سرد را کاهش می‌دهد.

 

این کارشناس علوم تغذیه به نقش سنجد در تقویت قلب اشاره کرد و افزود: عصاره سنجد از ترشح مایعات بدن به ریه‌ها جلوگیری کرده و توانایی قلب را برای مقابله با استرس افزایش می‌دهد، روغن سنجد نیز از طریق خواص آنتی‌اکسیدانی، آسیب قلبی را کاهش می‌دهد و باعث وضعیت طبیعی قلب و حفظ ساختار شیمیایی آن می‌شود.

 

کمیلی فنود گفت: سنجد به‌خاطر کلسیم سرشار، برای افراد دچار پوکی‌استخوان، مفید است و استخوان‌ها را محکم می‌کند. پودر هسته سنجد غضروف‌ساز است و برای ترمیم مفاصل و کمر درد می‌توان آن را به‌همراه شیر، مصرف کرد.وی از سوی دیگر به عوارض مصرف زیاد سنجد اشاره کرد و گفت: هرچند سنجد برطرف‌کننده اسهال است اما مصرف زیاد آن منجر به یبوست می‌شود.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.