2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
گزارشی از تولید سریال سلمان فارسی ؛ بزرگ‌ترین سریال تاریخ تلویزیون

گزارشی از تولید سریال سلمان فارسی ؛ بزرگ‌ترین سریال تاریخ تلویزیون

قرار است شهر باستانی تیسفون، پایتخت دولت ساسانیان را منطبق بر زمان کودکی تا نوجوانی سلمان در ایران بسازیم. اصلی‌ترین مرحله پیش‌تولید، ساخت این شهرک است، که امید داریم در اوایل سال 98 ساخت آن را شروع کنیم.

دوات آنلاین-معاون سیما در جریان حضور در شهرک تلویزیونی سینمایی ایران به همراه داوود میرباقری نویسنده و کارگردان و حسین طاهری تهیه کننده و برخی دیگر از عوامل سریال «سلمان فارسی» از کارگاه‌های لباس، زیورآلات، چرم، رزین، چوب و رنگرزی بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات این مرحله قرار گرفت.

 

دکتر مرتضی میرباقری در حاشیه بازدید از مراحل پیش‌تولید سریال «سلمان فارسی» گفت: «این مجموعه تلویزیونی سه بخش عمده دارد. یک بخش در ایران باستان، بخشی دیگر در روم و بیزانس و بخش آخر مربوط به حجاز است. در واقع این سریال شامل سه مرحله از زندگی سلمان فارسی است که از دوران کودکی او تا زمان رحلت پیامبر اکرم(ص) را در برمی‌گیرد.»

 

وی با اشاره به تجربه نخست تلویزیون در پرداختن به ایران باستان با ساخت این سریال ادامه داد: «ما تجربه سریال‌سازی در دوره اسلامی را داریم. در «مختارنامه» با لوکیشن‌های آن دوران آشنایی داریم یا لوکیشن‌های سینمایی «محمد رسول‌ا...(ص)» اثر مجید مجیدی تقریبا آماده است که علاوه بر آن‌ها برای ساخت این سریال، نیازمند بازسازی دکور مدینه هستیم. برای دوره بیزانس نیز عوامل سریال از کشورهایی همچون ارمنستان و کلیساهایی که مربوط به آن قرن است بازدید داشته‌اند. بخشی از کلیساهای بیزانس در کشور مراکش تصویربرداری خواهد شد و البته برخی از کلیساهایی هم که در نقاط مختلف ایران وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

 

میرباقری گفت: «برای ساخت یک سریال پس از نوشته شدن متن باید لوکیشن‌ها انتخاب شود سپس باید کارگاه‌هایی فراهم شود تا لباس، ابزار و ادوات دوره‌های زمانی و دیگر آکسسوارها نیز آماده‌سازی شود. اقدام دیگری که اکنون به موازات این فعالیت‌ها در حال انجام است شناسایی بازیگران است. تخمین زده شده است که برای انتخاب بازیگران باید حدود 15 هزار بازیگر مورد مصاحبه قرار گیرند. بر این اساس می‌توانیم بگوییم تمام مقدمات لازم برای آغاز تصویربرداری از اوایل تابستان 98 در حال فراهم شدن است.»

 

کارگردان: «سلمان» 3 برابر «مختارنامه» است

داوود میرباقری کارگردان مجموعه «سلمان فارسی» نیز با اشاره به این که یک ماه و نیم است کارگاه‌های پیش‌تولید این مجموعه فعال شده است، گفت: «قرار است شهر باستانی تیسفون، پایتخت دولت ساسانیان را منطبق بر زمان کودکی تا نوجوانی سلمان در ایران بسازیم. اصلی‌ترین مرحله پیش‌تولید، ساخت این شهرک است، که امید داریم در اوایل سال 98 ساخت آن را شروع کنیم.»

 

وی افزود: «زندگی سلمان سه دوره است؛ بخش کودکی تا نوجوانی که در ایران است و در دوره ساسانی می‌گذرد، عمده‌ترین لوکیشن‌ها تیسفون و جِی است و بعد مهاجرت سلمان که دوره طولانی از عمرش را در امپراتوری بیزانس روم شرقی است، او در مناطق مختلف ساکن بوده، از کلیسایی به کلیسایی و از دیری به دیر دیگر و از استادی به نزد استادی دیگر رفته و تلمذ می‌کند، فصل سوم هم در دوران صدر اسلام و عربستان و حجاز و سرزمین مکه و مدینه است.»

 

کارگردان سریال مختارنامه، با اشاره به این که برای نوشتن فیلم‌نامه این مجموعه 20 سال فکر و پژوهش کرده است، افزود: «هنوز نمی‌توانم درباره کار خودم اظهارنظر کنم، از نظر دوستان کار شروع شده ولی تا به یک حد تناسبی برسد، نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم، دوره طولانی از عمرم را راجع به سلمان پژوهش کردم که وقت زیادی از من گرفت، سعی کردم در نهایت ظرافت و دقت و به شکل دراماتیکی اتفاقات را روایت کنم، دیگر بقیه‌اش ان‌شاءا... منوط به کمک عوامل تولید است.»

 

میرباقری مجموعه «سلمان» را یک پروژه بزرگ دانست و افزود: «اگر بخواهیم این مجموعه را با سریال «مختار» قیاس شکلی کنیم، سه برابر آن است، چون در «مختار» با یک جغرافیا و یک منطقه عربی سروکار داشتیم. این جا یک منطقه هست به اسم ایران دوره ساسانی که تا به حال درباره آن دوران و تمدن قبل از اسلام کاری نکرده‌ایم، از صفر تا صدش باید ساخته شود. این کار به خودی خود یک پروژه کامل است، و یک پروژه هم بیزانس که قلمرو بسیار وسیعی از اورشلیم و بیت المقدس شروع می‌شود، از ترکیه امروز یعنی همه این کشورهای حدفاصل را شامل می‌شود.»

 

این کارگردان زمان تقریبی پایان تصویربرداری «سلمان» را پنج سال دانست و افزود: «نسبت به زمانی که سریال‌های «مختارنامه» و «امام علی(ع)» را ساختیم، هم تجربه بیشتر و هم نیروی انسانی مجرب‌تری داریم، من به دوستانم در سیما فیلم گفتم اگر پشتیبانی و حمایت خوبی شود، می‌توانیم زمان تولید را کوتاه‌تر کنیم وکاری  راکه یک ماه وقت می‌گیرد در 10 روز انجام بدهیم.»

 

11 کارگاه در حال کار

سعید علیجانی مدیر تولید این سریال نیز خبر داد: «برای اولین بار در این سریال گروه صفر تولید، قبل از پیش‌تولید شکل گرفت که این گروه شامل گروه‌های نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و برنامه‌ریزی بود که کار آن یک سال طول کشید.» وی گفت: «11 کارگاه در تولید سریال «سلمان فارسی» شکل گرفته که کارگاه‌ها  شامل ارابه‌سازی و ساخت کشتی، مبلمان، رزین ویژه طراحی و ساخت قالب‌سازی سازه‌ها و زره و شمشیر و کلاه خود، چرم، زیورآلات، کهنه‌کاری، رنگرزی، آهنگری، خیاطی، سفال، سبد و زیلو و خشک‌کن چوب  می‌شود.»

 

کارگاه پارچه بافی برای «سلمان»

منصوره یزدان‌جو طراح لباس این پروژه گفت: «این سریال شامل سه دوره زمانی است و تعداد ١٢ هزار دست لباس پس از طی مراحل دوخت و رنگرزی وارد مرحله کهنه‌کاری می‌شود. کهنه‌کاری نیز مراحل خاص خودش را دارد که شمایل نهایی را به ما می‌دهد. کهنه‌کاری تکنیک‌های مختلفی از جمله سنباده‌کاری، سوختن، نخ‌کشی و... دارد.»

 

وی درباره مراحل دوخت لباس‌ها توضیح داد: «الیاف آن دوره زمانی همه طبیعی بودند و طبیعتا ما نمی‌توانیم هر پارچه‌ای را از بازار خریداری کنیم، بنابراین الیاف طبیعی را می‌خریم و متناسب با هر دوره رنگ‌آمیزی می‌کنیم.» طراح لباس سریال «سلمان فارسی» با بیان این که یک سری دیگر از پارچه‌های مان در یک کارخانه بافته می‌شوند، گفت: «از آن جایی که یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین دوره‌های پارچه‌بافی متعلق به دوره ساسانی بوده که به همه‌جای دنیا نیز صادر می‌ شده است، به همین دلیل یک سری از پارچه‌ها را طبق تکنیک آن دوره می‌بافیم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.