2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
یک پیشنهاد نوروزی؛ به جای سبزه هفت سین عید سبزی بکارید + آموزش کاشت سبزی

یک پیشنهاد نوروزی؛ به جای سبزه هفت سین عید سبزی بکارید + آموزش کاشت سبزی

اگر هر خانوار ایرانی برای سبزه عید 200 تا 300 گرم گندم یا حبوبات مصرف کند، با توجه به مصرف 1500 لیتر آب برای جوانه زدن هر کیلو بذر، سالانه 4 تا 6 میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه هدر می رود.

دوات آنلاین-یک پای ثابت سفره هفت سین ایرانی ها،سبزه ای است که مادر خانواده از مدت ها قبل تدارک آن را دیده است و به دقت فراوان بذر سبزی یا دانه حبوبات را خیسانده و می کارد و سبز و تازه بر سر سفره هفت سین جا می دهد تا روز 13 فروردین  طی مراسمی در طبیعت رها شود .  سبزه  هفت سین نشانه سرسبزی و شادابی زندگی است و هیچ دلیل عقلی وجود ندارد سبزه ای را که با زحمت فراوان و مصرف حبوبات و آب که این روزها باید قدرش را بیشتر از همیشه بدانیم و در مصرف آن نهایت صرفه جویی را داشته باشیم، در طبیعت رها کنیم . برای این کار می توان نهال گیاهانی که آب کمتری نیاز دارند، تهیه کرد و درروز طبیعت کاشت و برای سال ها شاهد رشد آن بود اما سبزه هفت سین را هم می توانید از بذرسبزی تهیه و ازجوانه و سبزی آن  بعد از شست وشوی کامل استفاده کنید و آن را به فرهنگ  کاشت و مصرف سبزی طی سال درخانواده تبدیل کنید .

 

 ادامه مطلب را برای رسیدن  به این هدف مطالعه کنید :

 

براساس گزارش برخی نهادهای حامی محیط زیست، سبزه عید ایرانیان باعث هدررفت 6 میلیارد لیتر آب می شود. اگر هر خانوار ایرانی برای سبزه عید 200 تا 300 گرم گندم یا حبوبات مصرف کند، با توجه به مصرف 1500 لیتر آب برای جوانه زدن هر کیلو بذر، سالانه 4 تا 6 میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه هدر می رود.

 

روش سبز کردن سبزی

برای یک بشقاب از انواع سبزی، حدود 50 تا 100 گرم بذر  کافی است.معمولا بذرها را باید در آب خیس کنید.بعد از یک شبانه‏ روز ،  آن ها را لای یک پارچه مرطوب بپیچید و در بشقاب قرار دهید.دقت داشته باشید نباید ظرف حاوی بذر، آب زیادی داشته باشد بلکه باید پارچه ای را خیس کنید و روی بذرها قرار دهید.هر روز مقداری آب روی پارچه بریزید و بذرها را به وسیله پارچه از نور محافظت کنید.( نباید در این مدت بذرها تحت تابش نور خورشید قرار گیرد.)

 

خیس بودن بذرها در این مدت اهمیت زیادی دارد، حتما خیس کردن پارچه را فراموش نکنید.

 

با وجود رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذرها به تدریج جوانه می‏‌زنند.وقتی بذرها جوانه زدند، آن ها را در یک بشقاب گود بریزید و با دست پهن ‏کنید به طوری که روی هم انباشته نشود.روز بعد پارچه را بردارید و بشقاب را در محل آفتابی قرار دهید.به تدریج سبزه‌ها سبز می شود و رشد می‏‌کند. در این مدت مرتب به آن‌ها آب ‏دهید.هر بار موقع آبیاری، آب اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده است، خالی کنید و آب تازه به آن بدهید.( مراقب باشید ریشه جوانه ها حالت لیز شده نگیرد.)

 

سعی کنید در کف بشقاب آب زیادی جمع نشود زیرا موجب پوسیدگی سبزه‏‌ها می‏‌شود.در مقابل نور آفتاب، سبزه‏‌ها به سرعت رشد می‏کنند.

 

سبزه عدس

دو تا سه هفته قبل از عید، داخل ظرف مقداری عدس بریزید و روی آن را با آب پر کنید و بگذارید چند روز در دمای اتاق بماند. عدس آب را به خود جذب می‌کند، هر روز آن را بررسی کنید تا اگر آب عدس تمام شده بود، باز هم به آن آب اضافه کنید. عدس را در آب غرق نکنید بلکه آب را روی عدس‌ها اسپری کنید تا مرطوب بمانند.پس از چند روز، یک دستمال پارچه‌ای را با آب نم‌دار کنید و روی عدس‌ها بگذارید. سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است (نه گرم و نه سرد) قرار دهید.پس از این که عدس‌ها جوانه زدند، آن‌ها را به ظرف اصلی منتقل کنید. بعد از این که عدس‌ها کمی سبز شدند، می‌توانید دستمال را از روی آن‌ها بردارید. سبزه را همچنان آبیاری کنید (آب کشی و اسپری کردن آب).

 

کاشت  ریحان

بذر ریحان را بین 8 ساعت تا سه روز در آب نگه می داریم تا متورم شود.گلدان مناسبی را انتخاب و آن را با مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ تا ارتفاع حداقل 15 سانتی متر پر می کنیم.در زمان کاشت، ابتدا بذرها را از آب خارج و روی یک پارچه یا روزنامه منتقل می‌کنیم تا نم آن ها گرفته شود.بذرها را حداکثر در عمق یک سانتی متری، به صورت فاصله‌دار (فاصله بوته ها باید 15 سانتی متر باشد) روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم، دقت کنید اگر اندازه بذر دو میلی‌متر باشد، حداکثر دو میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با تکه‌ای گونی یا یک برگ روزنامه می‌پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی آن آب می‌ریزیم تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک شود. باید هر روز آبیاری انجام دهید. اگر بذرهای ریحان را در سینی نشاء کاشته اید، بعد از این که جوانه زد و چند سانتی متر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید.با این تجربه موفق می توانید سبزی مورد نیاز خودتان را در منزل و داخل  گلدان یا باغچه منزل تهیه کنید، سبزی هایی مانند خرفه ، شاهی ، ریحان و...

 

نکات اصلی برای کاشت انواع سبزه عید

ظرف های فلزی برای سبز کردن سبزه مناسب نیست.تناسب اندازه ظرف و مقدار بذر در طول عمر سبزه و پرپشتی و زیبایی آن بسیار موثر است.

 

بهتر است برای آب دادن به سبزه، از سیفون های آب استفاه کنید. (آب پاش هایی که آب را اسپری می کنند)بذر را 24 ساعت قبل در آب خیس کنید و در این مدت 2 تا 3 بار آب ظرف را عوض کنید. (نوع بذر مهم نیست) آب باید تا حدی در ظرف باشد که تمام بذر در آب غوطه ور باشد.بهتر است از ظروف سفالی برای سبزه استفاده کنید. اگر در دسترس نبود ظروف چینی هم مناسب است.آبیاری بیش از حد و استفاده از ظروف پلاستیکی باعث بد بو شدن سبزه می شود.

 

در ایران باستان دانه های گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، باقلا، نخود و کنجد را بر ستون های خشتی می کاشتند.

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
آقای فلاح 1400/08/10
جذااااب خلاقانه بسیاااار 💥💥💥💥💯💯💯💯💯👌👌👌👌👌👌و مفید و کاربردی اگه بدونین چقدر باعث انگیزه و حس خوب به کشاورزی و ارتباط با طبیعت شدید در ما بهتون افتخارمیکنم به دغدغه قشنگ و متن عاللللیییی مررررسسسییی که هستید استفاده از عکس هم جالب میشد ممنون که هستید قطعا جهان با وجودتان زیبا تر است

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.