2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کدام مشاهیر و میراث فرهنگی و معنوی ایران  در یونسکو ثبت شده‌اند

کدام مشاهیر و میراث فرهنگی و معنوی ایران در یونسکو ثبت شده‌اند

تاکنون نام 35 نفر از مشاهیر ایران در یونسکو ثبت شده‌ که اولین آن‌ها ابن سینا بوده است که در سال 1980 میلادی به مناسبت هزارمین سال تولدش، نام این پزشک و دانشمند مشهور ایرانی به ثبت رسیده است.

دوات آنلاین-ایران به عنوان یکی از سرزمین‌های غنی از تمدن، تاریخ و فرهنگ، آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیاری را به ثبت جهانی در یونسکو رسانده است که با هم مهم‌ترین موارد را مرور می‌کنیم.

 

مشاهیر ایرانی یونسکو

معرفی و بزرگداشت نقش ارزشمند مشاهیر در پیشرفت تمدن بشری از جمله رسالت‌های یونسکو به حساب می‌آید.

 

هدف این برنامه معرفی و شناساندن سهم و نقش مؤثر شخصیت‌ها و رویدادهای کشورها در غنای متقابل فرهنگ‌ها، ترویج تفاهم فرهنگی، گسترش مناسبات بین‌المللی، پیشرفت علم و کمک به استقرار صلح است. تاکنون نام 35 نفر از مشاهیر ایران در یونسکو ثبت شده‌ که اولین آن‌ها ابن سینا بوده است که در سال 1980 میلادی به مناسبت هزارمین سال تولدش، نام این پزشک و دانشمند مشهور ایرانی به ثبت رسیده است. همچنین سعدی، حافظ، فردوسی، ابوسعید ابوالخیر، خواجه نصیرالدین طوسی و نیما یوشیج از دیگر مشاهیر ایران در یونسکو به شمار می روند.

 

میراث فرهنگی ایران در یونسکو

یکی از رسالت‌های دیگر یونسکو حفاظت از بناهای تاریخی و مکان‌های طبیعی بوده است که در همین زمینه تاکنون 23 اثر فرهنگی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. تخت جمشید فارس، میدان نقش جهان اصفهان، یزد،گنبد قابوس گرگان، باغ‌های ایرانی، قنات‌های ارزشمند ایرانی و کویر لوت از آثاری هستند که از ایران در یونسکو ثبت شده‌اند.

 

میراث معنوی ایران در یونسکو

فرهنگ‌ها و پدیده‌های معنوی از جمله مهم‌ترین داشته‌های تمدن‌های مختلف هستند که لزوم حفظ و نگهداری از آن‌ها به شدت احساس می‌شود. در همین زمینه در سال 1997 اولین اثر معنوی جهان در مراکش به ثبت رسید. نوروز،  فرش‌بافی کاشان و فارس، نقالی و قصه‌گویی و ردیف‌های موسیقی ایرانی از جمله آثار غیرملموس ارزشمندی بودند که از ایران در فاصله این سال ها ثبت شدند. آخرین مورد هم مراسم قالی شویان شهر مشهد اردهال بوده است که در سال 1391 شمسی به ثبت جهانی رسیده است. گفتنی است تاکنون 10 اثر معنوی و غیرملموس ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.