2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
این 4 رنگ اصلی چه تاثیری بر روحیه و روان ما می‌گذارند؟

این 4 رنگ اصلی چه تاثیری بر روحیه و روان ما می‌گذارند؟

به گفته محققان دانشگاه جورجیای آمریکا، رنگ آبی به ما احساس آرامش و سکون می دهد و حتی می تواند به تعادل تیروئید و کاهش فشار خون کمک کند

دوات آنلاین-وقتی درباره روان‌شناسی رنگ‌ها صحبت می‌شود بعضی خیال می‌کنند موضوع درباره امری تخیلی یا زیادی لاکچری است حال آن‌که رنگ‌هایی که ما در طول روز می‌بینیم و بیشتر در معرض دیدمان قرار دارد بدون آگاهی خودمان بر روحیه و خلق و خوی ما تاثیر می‌گذارند. این تاثیر به حدی ظریف است که شاید خودمان ندانیم مثلا چرا الان احساس دلشوره داریم یا چرا خوشحال هستیم. حالا اگر کمی موضوع روان‌شناسی رنگ‌ها را جدی‌تر گرفته‌اید با تاثیرات چهار رنگ اصلی و مهم که بیش از همه با آنها مواجه هستیم آشنا شوید:

 

آبی : رنگ آرامش اما دشمن شادی!

رنگ آبی به ایجاد احساس آرامش شهرت دارد. به گفته محققان دانشگاه جورجیای آمریکا، رنگ آبی به ما احساس آرامش و سکون می دهد و حتی می تواند به تعادل تیروئید و کاهش فشار خون کمک کند. حتی دولت ها نیز از آثار آرامش بخش بودن رنگ آبی غافل نبوده اند و به طور مثال در سال 2000، وقتی روشنایی خیابان ها در گلاسکو بزرگ ترین شهر اسکاتلند به رنگ آبی تغییر یافت، میزان جرایم در این شهر کاهش پیدا کرد. در سال 2012 نیز پس از تغییر روشنایی شهر نارای ژاپن به رنگ آبی جرم و جنایت 9درصد کاهش یافت. با این حال استفاده زیاد از رنگ آبی می تواند ما را تا حدی غمگین و افسرده کند. برای ایجاد تعادل بهتر است این رنگ را در ترکیب با رنگ هایی مثل زرد و سبز مورد استفاده قرار داد.

قرمز : رنگ عشق اما دشمن آی کیو!

رنگ قرمز از نظر مطالعات روان شناسی، رنگ شور و عشق است. با این حال، پژوهشگران دانشگاه دورهام انگلستان با مطالعه روی شرکت کنندگان مسابقات ورزشی دریافتند از میان رقبای ورزشی با مهارت یکسان، احتمال پیروزی افرادی که لباس قرمز داشته باشند، بیشتر است. رنگ قرمز گاهی نیز تاثیرات منفی به جا می گذارد. جون مک لئود نویسنده کتاب رنگ های روح می گوید رنگ قرمز باعث ترشح هورمون آدرنالین در خون می شود و این همیشه خوب نیست. به تازگی محققان دانشگاه راچستر و دانشگاه مونیخ نیز پی بردند کاهش سطح آی کیو از تاثیرات بودن زیاد در محیطی با رنگ قرمز است. همین تحقیقات نشان داد که استفاده زیاد از رنگ قرمز، ممکن است باعث عصبانیت یا حتی خشونت شود.

 

زرد: رنگ هوش اما دشمن خوشحالی!

در مطالعه ای که به تازگی انجام شد، محققان سه گروه از افراد را مورد آزمایش قرار دادند. این سه گروه به طور جداگانه در سه اتاق قرمز، آبی و زرد رنگ با پیش غذاهایی پذیرایی شدند. نتیجه آزمایش نشان داد مهمانان اتاق زرد، دو برابر دو گروه دیگر غذا خوردند.رنگ زرد علاوه بر خاصیت تحریک کنندگی اشتها، تحریک کننده ذهن و هوش نیز هست. مک لئود می گوید که این ویژگی رنگ زرد برای اتاق ادارات یا اتاق مطالعه مناسب است. همچنین بر اساس تحقیقات دانشگاه جورجیا، محققان دریافتند ترکیب زرد با سبز تداعی کننده نفرت و انزجار است. بر اساس همین تحقیقات، استفاده زیاد از رنگ زرد به ویژه زرد پررنگ تاثیراتی مانند عصبانیت و بی ثباتی عاطفی به همراه دارد. ترکیب رنگ زرد با رنگ های گرم دیگر این تاثیرات را متعادل می کند.

 

سبز : رنگ امید اما دشمن سخاوت!

اگرچه رنگ سبز رنگ محبوبی است اما مطالعه دانشگاه جورجیا نشان می دهد که رنگ سبز به دلیل یادآوری رنگ طبیعت، بیشتر از هر رنگ دیگری احساسات مثبت ایجاد می کند. بنابراین هنگامی که نیاز به آرامش دارید، از رنگ سبز برای ایجاد روحیه سالم، آرامش و هارمونی استفاده کنید. جالب است بدانید زنان در تشخیص طیف های مختلف رنگ سبز، توانایی بیشتری نسبت به مردان دارند. به عنوان مثال زمانی که مرد و زن به چمن های سبز بوستانی نگاه می کنند، زنان آن را سبزتر و مردان کمی زردتر می بینند. باید به این نکته توجه کرد که استفاده زیاد از این رنگ به ویژه در طیف پررنگ می تواند احساس مالکیت و خودخواهی و احتمالا احساس حسادت ایجاد کند. طیف های کمرنگ تر سبز تاثیرات نامطلوب کمتری دارند.

 

تاثیرات رنگ ها بر مغز و احساسات مان

ما روزانه در معرض انبوهی از محرک ها قرار داریم. مغز ما به طور همزمان با چالش های بسیاری روبه روست و ما زمان کافی برای پردازش اطلاعاتی که از طریق حواس مان دریافت می کنیم، نداریم. تداعی هایی که بر اثر عوامل مختلفی همچون رنگ ها و اشکال در ذهن شکل می گیرند، باعث صرفه جویی زیادی در زمان می شوند زیرا در هنگام تداعی، روند پردازش به طور خودکار صورت می گیرد.

 

علاوه بر این، تعامل رنگ ها با حافظه، احساسات ما را بیدار و ما را به سمت استدلال های خاصی راهنمایی می کند. به عنوان مثال، دو رنگ صورتی و قرمز تداعی گر عشق و روحیات عاشقانه هستند. در نتیجه اگر وارد فروشگاهی با این ترکیب رنگ شوید، به احتمال زیاد ناگهان به یاد می آورید که چقدر دیگران را دوست دارید و حتی ممکن است هدیه ای برای دوست نزدیک تان خریداری کنید. به همین ترتیب رنگ های مختلف می توانند دربردارنده تاثیرات و معانی مختلفی باشند. دانستن جدیدترین نتایج مطالعات درباره چهار رنگ اصلی، برای تان جذاب خواهد بود که در مطالب بالا به آن اشاره شده است.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.