2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چه کنیم تا کارمندی محبوب باشیم؟

چه کنیم تا کارمندی محبوب باشیم؟

بیشتر افرادی که در اداره‌ها مشغول به کار هستند، رویای رسیدن به موفقیت و پیشرفت شغلی را در ذهن می‌پرورانند، در این بین برای رسیدن به موفقیت و ترفیع شغلی، حسن نظر مدیران و انتخاب کارمند اهمیت فراوان دارد.

دوات آنلاین-بیشتر افرادی که در اداره‌ها مشغول به کار هستند، رویای رسیدن به موفقیت و پیشرفت شغلی را در ذهن می‌پرورانند، در این بین برای رسیدن به موفقیت و ترفیع شغلی، حسن نظر مدیران و انتخاب کارمند اهمیت فراوان دارد.

 

برای اینکه از نظر مدیر خود کارمندی موفق و محبوب باشید به ترفند‌ و سیاست‌هایی نیاز دارید تا با استفاده از آن‌ها تفاوت شما با دیگران مشخص شده و در نهایت مورد توجه و اعتماد مدیران خود قرار بگیرید.

 

افراد روزانه زمانی طولانی را درمحل کار می‌گذرانند، حتی برخی در زمان تعطیل بودن اداره نیز به نحوی با محل کار و مدیران خود در ارتباط هستند.

 

برای موفقیت شغلی و به دست آوردن محبوبیت نزد مدیران، موارد زیررا در نوع رفتار، عادات‌ زندگی و حتی نوع پوشش خود درنظر بگیرید.

 

آراسته، مرتب و منظم باشید

با رعایت به عرف و قوانین جامعه لباس برازنده و مناسب محل کار بپوشید. این لباس همیشه باید تمیز، اتو شده و متناسب با رویداد‌های اجتماعی، فرهنگی، قومیتی ومذهبی جامعه باشد. پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های نامتعارف سبب پشیمیانی مدیران از اعتماد به شما وحتی دریافت تذکر از واحد منابع انسانی و اداری سازمانتان می‌شود.

 

افزون بر البسه، آراستگی ظاهری، استفاده از عطری با رایحه سبک و ملایم، پوشیدن کفش‌های تمیز و واکس خورده و شانه کردن مو‌ها و آراستگی آن‌ها برای برخورد مناسب مدیران، همکاران و حتی ارباب رجوع‌ها بسته به نوع شغلتان اهمیت فراوان دارد.

 

بیش از اندازه به مدیرتان وابسته نباشید

در دنیای کنونی سازمان‌ها مدام درحال دگرگونی در چیدمان نیرو‌های خود هستند، افراد به دلایل مختلف محل کارخود را عوض می‌کنند ازجمله به دلیل‌های خانوادگی، یافتن شغل بهتر، مهاجرت، بیماری، بازنشستگی و مواردی از این دست که سبب می‌شود به طور ناگهانی مدیر شما تغییر کند.

 

وابستگی شدید به مدیر و رفتن ناگهانی او سبب افسردگی، بی انگیزگی، ناتوانی دربرقراری ارتباط با مدیرجدید و حتی تمایل به ترک سازمان می‌شود.

 

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که برای بازه زمانی محدود با مدیر مستقیم خود کار می‌کنید و از برنامه‌های او برای زندگی و آینده اش خبرندارید، پس درهمین بازه محدود سعی کنید مورد توجه و اعتماد او قراربگیرید تا به موفقیت دست پیدا کنید.

 

نحوه برقراری ارتباط کاری با مدیرتان را بشناسید

هر فرد و مدیری برای انجام کار‌ها و ارتباط با کارکنانش سبکی خاص دارد، برخی به طور رو در رو درجریان کار‌ها قرار می‌گیرند، برخی مکاتبه‌های اداری، برخی ایمیل و اتوماسیون، برخی دریافت گزارش‌های روزانه و برخی دیگر نیز تماس تلفنی با کارمند.

 

برای موفقیت شغلی باید راه ارتباطی درست با مدیر را بیاموزید و به آن احترام گذارید.

 

گرفتن وقت مدیر برای صحبت درباره کارها، تعلل درانجام وظیفه‌هایی که به فرد محول شده است و بی نظمی در ارائه گزارش‌ها سبب بی اعتمادی مدیر به کارمند و حتی ازدست دادن جایگاه شغلی او می‌شود.

 

پیش از مدیر محل کارتان را ترک نکنید

یکی از ترفند‌هایی که می‌تواند سبب افزایش توجه و محبوبیت شما نزد مدیران می‌شود، حضور به موقع درمحل کار، اطلاع رسانی پیش از گرفتن مرخصی‌های روزانه وساعتی و ترک نکردن محل کار پیش از خروج مدیر است.

 

مدیران پرکار که معمولاً تا ساعتی پس از اتمام زمان رسمی پایان کار درمحل کار می‌مانند و به انجام فعالیت‌های خود می‌پردازند، مایل هستند کارکنان پرتلاش آن‌ها نیز در محل کارباقی بمانند.

 

اگر کار عقب افتاده‌ای دارید، این زمان بهترین فرصت برای انجام آن است، مطالعه مطالب علمی و مرتبط با نوع کارتان، برنامه ریزی برای کار‌های فردا و نامه نگاری‌هایی که به تعویق انداخته اید می‌تواند زمان شما را پر کند. ترک محل کاربا اجازه مدیرباید انجام شود تا او از کارمند رضایت پیدا کند.

 

زودرنج نباشید

مدیران درطول روز درجلسه‌های مختلفی شرکت می‌کنند و دغدغه‌های ذهنی فراوان دارند، امکان دارد به دلیل یک موضوع یا حتی چالش درمحل کار ناراحت یا حتی عصبی باشند و این سبب برخورد تند و نامناسب آن‌ها با شما شود.

 

شناسایی خصوصیت‌های اخلاقی مدیر و پرهیز از درگیری کاری زمانی که آن‌ها دچار اختلال‌های خلقی می‌شوند به بهبود رابطه شما با مدیر کمک می‌کند.

 

همچنین اگر برخورد و کدورتی سهوی پیش آمد، با خویشتن داری و درک موقعیت مدیر ازآن گذشته و همچنان کارمند محبوب و مورد احترام مدیرباقی بمانید.

 

انتظار تشویق نداشته باشید

اگر کارتان را درست انجام بدهید، نتیجه آن را مدیرخواهد دید؛ برخی از کارکنان به توجه و تشویق دائم مدیر عادت دارند و اگر مدیر آن‌ها را تشویق نکند بی انگیزه و افسرده می‌شوند. مدیر شما توانایی خواندن ذهن ندارد و نمی‌تواند افکار درونی شما را درک کند. از این رو برای پیشرفت شغلی و موفقیت سازمان، با تلاش وجدیت به کارادامه داده و انتظار تشویق، جایزه و تقدیر‌های پی درپی نداشته باشید.

 

مراقب شبکه‌های اجتماعی و محدوده ارتباط با مدیرخود باشید

امروزه بیشتر افراد از تلفن‌های همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. مدیران شما نیز برای برقراری ارتباط‌های کاری، شخصی و خانوادگی از این نرم افزار‌ها استفاده می‌کنند. عضو کردن مدیر درشبکه اجتماعی شخصی از بزرگ‌ترین اشتباه هاست. همیشه حدود ارتباط با مدیر خود را رعایت کنید.

 

مدیر شما نیازی به دانستن مسائل و مشکلات شخصی شما ندارد. وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی که مدیرتان در آن عضو است می‌تواند نوعی نقض حریم شخصی او باشد و سبب ایجاد این حسی در او شود که شما تمایل به کنجکاوی در زندگی شخصی اش دارید.

 

صحبت درباره مشکل‌های خانوادگی و زندگی شخصی زمانی مجاز است که خود مدیر بخواهد درباره آن‌ها با شما صحبت کند، پس هیچ گاه پیش قدم نشوید.

 

مورد اعتماد مدیرتان باشید

اسرار کاری سازمان، واحد و بخشی که درآن عضویت دارید را در اختیار سایر کارکنان، اعضای خانواده و دوستانتان قرار ندهید.

 

مدیران به کارکنانی نیاز دارند که در وضعیت‌های سخت قابل اعتماد باشند و پیشرفت و موقعیت سازمان، مدیران و همکاران برایشان اهمیت داشته باشد.

 

مشکل‌های شخصی را با خود به محل کارتان نبرید

درمحل کاربه جز آراستگی ظاهری، روحیه‌ای شاد و خلاق داشته باشید، ایده پرور باشید، به کلاس‌ها و دوره‌هایی بروید که بتوانید در حوزه کاری خود پیشرفت کنید، حتی اگر مجبوربه پرداخت هزینه شخصی باشید. میزکارتان را مرتب و تمیز نگه دارید و با صدای بلند درمحل کارصحبت نکنید.

 

از تلفن اداره برای صحبت‌های شخصی استفاده نکنید، با یادداشت برداری به موقع ترتیب و اولویت انجام کار‌ها را درنظر بگیرید، مواد خوراکی سالم مصرف کنید و به میزان کافی ورزش کنید و در نهایت شب‌ها زود بخوابید.

 

با رعایت این موارد دربازه زمانی کوتاهی به یکی از کارکنان محبوب و مورد علاقه و اعتماد مدیرانتان تبدیل خواهید شد.

 

منبع: fastcompany

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.