2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
خطاهای مرگبار و شرایط استفاده ماموران پلیس از سلاح

خطاهای مرگبار و شرایط استفاده ماموران پلیس از سلاح

نجفی توانا با بیان این عقیده که پلیس بهترین عملکرد را نشان نداده، می‌گوید: البته باید پرونده به دقت بررسی شود و شرایط روحی پلیس را در آن شرایط بحرانی مواجهه با ضاربی که چند نفر را مجروح کرده، در نظر گرفت.

دوات آنلاین- تصاویری از که از حادثه شنبه این هفته در متروی شهرری منتشر شد حکایت از حمله یک مرد به یک روحانی داشت که دقایقی پس از این درگیری، ۲ مامور پلیس وارد عمل شده و یکی از آنها با شلیک ۲ تیر به سمت مهاجم، او را زمین‌گیر کرد.

جدا از دلایل وقوع این درگیری که بحث‌های زیادی در مورد آن شد، آنچه کمتر به آن پرداخته شده، موضوع تیراندازی مامور پلیس از فاصله یک متری به متهمی است که ظاهرا تیغ موکت‌بری در دست دارد. ماموران پلیس تحت چه شرایطی حق استفاده از سلاح دارند؟ آیا ۲ مامور پلیس نمی‌توانستند بدون استفاده از اسلحه، فرد مهاجم را بازداشت کنند؟ شلیک مامور پلیس به نقطه کشنده متهم، چه حکمی دارد؟

علی نجفی‌توانا، حقوقدان، با اشاره به اینکه هدف پلیس خنثی‌سازی و دستگیری متهم با حداقل خسارت مالی و جانی است، به دوات می‌گوید: اقدام پلیس در این مواقع جنبه تدریجی دارد و باید مرحله به مرحله باشد؛ ابتدا باید سه بار به او اخطار بدهند و در صورت تهدید و حمله فرد به سمت دیگران، پلیس باید تیر هوایی و سپس تیر زمینی شلیک کند و بعد از بی‌نتجیه ماندن این مراحل، باید ابتدا به پای فرد شلیک کنند و در صورت‌ ادامه تهدید و شرایط خاص پلیس می‌تواند تیراندازی مستقیم کند. اگر این مراحل رعایت نشود، عمل مجرمانه تلقی می‌شود.

نیاز به بررسی بیشتر

او با تاکید بر بررسی بیشتر حادثه مترو شهرری با توجه به مبهم بودن فیلم، می‌افزاید: در فیلم یادشده پلیس مضطرب و ترسان به نظر می‌آید و بعد از تیر اول به پای ضارب هنوز ضارب قصد حرکت به سمت پلیس را دارد برای همین در آن شرایط اضطرار، پلیس شلیک دوم را می‌کند ولی بهتر بود پلیس به پای دیگر ضارب شلیک می‌کرد تا او از حرکت بازایستد. البته با توجه به سلاح سرد متهم، شاید نیاز به شلیک نبود.

نجفی توانا با بیان این عقیده که پلیس بهترین عملکرد را نشان نداده، می‌گوید: البته باید پرونده به دقت بررسی شود و شرایط روحی پلیس را در آن شرایط بحرانی مواجهه با ضاربی که چند نفر را مجروح کرده، در نظر گرفت.

خطا یا دفاع مشروع؟

او با اشاره به اینکه این تیراندازی اگر در مقام دفاع مشروع قلمداد شود، جرم محسوب نشده، توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه پلیس اسلحه داشته و دو مامور می‌توانستند متهم را متوقف کنند، شاید بتوان گفت قتل شبه عمد است که البته باید بررسی شود. شاید حرکت بدن ضارب منجر شده که تیر به جای دیگری غیر از هدف اصلی خورده باشد.

نجفی توانا با تاکید بر احساس ترس و اضطراب پلیس که در فیلم مشهود است، می‌گوید: اگر نیروی انتظامی در آموزش نیروهایش درباره قوانین و شرایط استفاده از سلاح کوتاهی کرده باشد، قوه قضاییه باید به این موضوع نیز رسیدگی کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.