2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
جای خالی زنان در حلقه اصلی حکومت چین

جای خالی زنان در حلقه اصلی حکومت چین

اعضای حزب کمونیست چین در پاییز پیش‌رو دور هم جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند چه کسانی قدرت را در دهه هشتم حکومت در دست بگیرند.

دوات آنلایناعضای حزب کمونیست چین در پاییز پیش‌رو دور هم جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند چه کسانی قدرت را در دهه هشتم حکومت در دست بگیرند. با وجود آنکه اعضای مرکزی حزب هنوز مشخص نیستند اما یک حقیقت مسلم است و آن اینکه زنان در این پروسه نقشی نخواهند داشت.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سال 1949 در اوایل تشکیل حزب کمونیست تنها یک بار یک زن بر صندلی حلقه اصلی قدرت در حزب کمونیست نشست و از زمان تاکنون قدرت در حلقه مردان محدود شد. تا به امروز در میان 25 عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست تنها دو زن حضور داشتند. این دو زن نیز همسران مائو‌تسه‌دونگ و لین بیائو بودند که به جای همسران‌خود به عنوان جانشین در جایگاه آنها حضور پیدا کردند.

با وجود آنکه تساوی جنسیتی در قانون اساسی چین گنجانده شده اما  تبعیض‌ها همچنان در این کشور ادامه دارد. از نظر فعالین حقوق زن وجود این تبعیض به خاطر اعتقاد عمیق چینی‌ها به ضرب المثلی است که می گوید «زنی در راس قدرت همانند مرغی است با بانگ خروس!» که می‌تواند منجر به فروپاشی خانواده در وهله اول و حکومت در وهله آخر شود.

در این میان بازنشستگی پیش از موعد و اجباری برای زنان نیز در این زمینه کمکی نمی‌کند. با توجه به اینکه اولویت مراقبت اولیه از نوه‌ها و اعضای سالمند خانواده بر دوش زنان است از این رو در چین زنها باید 10 سال زودتر از مردها بازنشسته شوند. از این رو بسیاری از زنان در حالی که در سال‌های اوج حرفه خود هستند باید با کار و شغلشان خداحافظی کنند.

در حال حاضر در میانه تابستان گرم و سخت پکن، گوآ جیان‌می و گروهی از وکلای حقوقی به دنبال آماده کردن مدارکی هستند تا از طریق آن اعضای حزب کمونیست را ملزم کنند تا از نیروهای زن بیشتری در رده‌های بالاتر حزب  استفاده کنند. خانم گوآ،57 ساله، امیدوار است این اسناد و مدارک تا قبل از شروع مذاکرات پیرامون انتخاب اعضای مرکزی حزب ارائه شود. او از ارائه جزئیات بیشتر درباره این اسناد خودداری کرد چرا که معتقد است این اسناد حساس مستقیما به بدنه حکومت و قدرت مرتبط است و نباید با افشای آن شانس حضور زنان در دایره مرکزی حزب را از بین برد.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.