2024/10/23
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان
پیشنهادات ما
خطر افزایش سالمند آزاری در جهان

خطر افزایش سالمند آزاری در جهان

دوات آنلاین-

 

تازه‌ترین مطالعه سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که یک ششم از جعیت سالمندان جهان در حال حاضر برای حداقل یک بار در زندگی‌شان آزار و سواستفاده را تجربه کرده‌اند. بر اساس نتیجه این گزارش در سال‌های آینده بر میزان این روند اضافه خواهد شد.

این پژوهش که با همکاری بنیاد سلامت لنست انجام شده نشان می‌دهد 60 درصد از انسان‌های بالای 60 سال در جهان در معرض انواع سواستفاده‌های روانی (11.6 درصد) سواستفاده اقتصادی (6.8 درصد) بی توجهی (4.2 درصد) ازار جسمی (2.6 دردصد) و سواستفاده جنسی (0.9 درصد) قرار داشته‌اند.

آلانا افیسر، مشاور ارشد در زمینه بهداشت سالمندان در سازمان بهداشت جهانی در این باره می‌گوید:« سواستفاده و آزار سالمندان در حال افزایش است. برای 141 میلیون انسان سالمند در سراسر جهان این موضوع می‌تواند هزینه‌های فردی و اجتماعی فراوانی در بر داشته‌باشد. وظیفه ما این است تا به کشورها کمک کنیم مسیر انجام این سواستفاده ها بسته شود.»

این تحقیق بر اساس بررسی آمار و شواهر از 52 مطالعه در 28 کشور از مناطق مختلف که شامل 12 کشور با درآمدهای کم و متوسط نیز می شد انجام گرفته‌است. در حین انجام این تحقیق مشخص شد که بحث سالمند ازاری و سواستفاده از انسان‌های مسن در برخی کشورها همچنان به صورت یک تابو است.

 بدرفتاری با سالمندان مربوط به اقدام یا عمل نامناسب با افراد پیر و ناتوانی است که از اطرافیان قابل اعتماد خود ضربه‌های فیزیکی یا روانی می‌بینند. از این رو سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌است که هر گونه رفتار سو با سالمندان می‌تواند بر سلامت این افراد تاثیر مخربی داشته باشد.

در این میان سورفتار‌های روانی از شایع‌ترین بدرفتاری‌ها با افراد سالمند است که شامل بی‌توجهی، ترساندن، خجالت‌زده کردن، از بین بردن اموال به قصد ازار و جلوگیری از دیدار با دوستان و آشنایان می‌شود.

سو استفاده مالی نیز شامل استفاده غیرقانونی از پول یا دارایی افراد مسن است. مصادیق بی‌توجهی نیز شامل ناکامی در برآورده ساختن نیازهای اساسی سالخوردگان مانند غذا، مسکن، لباس و مراقبت های پزشکی می شود.

پیش بینی می‌شود تا سال 2050 تعداد جمعیت افراد بالای 60 به حدود 2 میلیارد نفر برسد. اکثریت این افراد نیز در کشورهایی با درآمد کم و متوسط قرار دارند. اگر نسبت نرخ قربانیان سالمند آزاری تا سال 2050 به همین میزان باقی بماند با توجه به افزایش جمعیت تعداد  قربانیان به 320 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

 

 

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.