2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روایت مکعبی شما چیست؟
نقدی بر نمایش «مکعب»

روایت مکعبی شما چیست؟

اولین برداشت از «مکعب»، با حضور و کارگردانی علی سلیمانی این است که نمایش یک کمدی صرف است، اما این برداشتی است که با دیدن این اجرا تغییر می‌کند.

دوات آنلاین-اولین برداشت از «مکعب»، با حضور و کارگردانی علی سلیمانی این است که نمایش یک کمدی صرف است، اما این برداشتی است که با دیدن این اجرا تغییر می‌کند.

مکعب، داستان خاطرات علی سلیمانی از کودکی تا نوجوانی و دوران سربازی و نحوه آشنایی او با تئاتر و ورود به دانشکده سینما و تئاتر است که در نوع خود یک استندآپ کمدی است. علی سلیمانی با وام‌گرفتن از فرضیه مکعب ذهنی، داستان مکعب خود را روایت می‌کند. طراحی صحنه این نمایش نیز مکعبی است که در ابتدای داستان باز است و در انتها سلیمانی با پایان روایتش آن را می‌بندد؛ زیرا یک‌چیز ذهنی و البته شخصی است. این اثر این روزها در سالن خانه نمایش روی صحنه است؛ سالنی که اغلب دانشجویان و افرادی که به‌تازگی قصد تجربه کارگردانی را دارند، در آن اجرا دارند. علی سلیمانی با دو دهه فعالیت در تئاتر روی صحنه می‌رود و البته نوع دکور و شکل اجرا برای این سالن کوچک مناسب است. سلیمانی با مونولوگی تقریبا ۴۰ دقیقه‌ای با تماشاگر در ارتباط است و با لحن کلام و استفاده از دیالوگ به زبان ترکی لحظات خنده یا تفکربرانگیزی را برای تماشاگر ایجاد می‌کند. البته در اجرا شاهد صحبت‌های کوتاه او با راوی هستیم و فقط صدای او را می‌شنویم؛ اما در انتها متوجه می‌شویم که این صدا نیز برخاسته از ذهن و تصورات این بازیگر بوده است. هم‌زمان با روایت سلیمانی از سال‌های زندگی‌اش در ویدئوپروجکشنی در انتهای صحنه عکس‌های دوران کودکی تا جوانی او با خانواده و دوستانش به نمایش گذاشته می‌شود. البته استفاده از مدیاهای مختلف از نکات مهم در یک اجرای نمایشی است؛ اما بدون نشان‌دادن این تصاویر نیز مخاطب با اثر همراه می‌شد. این تصاویر در لحظاتی تمرکز تماشاگر را از اجرا کم می‌کند؛ اما در مجموع «مکعب» نمایشی قابل دفاع است و در مدت‌زمانی کوتاه در عین خنداندن تماشاگر او را وادار به تفکر درباره مکعب خود می‌کند.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.