2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دغدغه‌هایی فراتر از مرزها
نقدی بر نمایش «همسر چینی»

دغدغه‌هایی فراتر از مرزها

نمایش «همسر چینی» نوشته رحمت امینی است که حسن وارسته تاکنون آن را دو بار سال ۷۸ در تالار مولوی و پس ‌از آن با عنوان «داستان‌های باورنکردنی» سال ۸۴ در تئاتر شهر اجرا کرد که اجرای دوم در آن سال با ستایش‌های زیادی روبه‌رو شد

دوات آنلاین-نمایش «همسر چینی» نوشته رحمت امینی است که حسن وارسته تاکنون آن را دو بار سال ۷۸ در تالار مولوی و پس ‌از آن با عنوان «داستان‌های باورنکردنی» سال ۸۴ در تئاتر شهر اجرا کرد که اجرای دوم در آن سال با ستایش‌های زیادی روبه‌رو شد. مرجان قمری، کارگردان کنونی نمایش «همسر چینی» در آن سال در آن اثر با رسول نقوی همبازی بود.

نمایش همسر چینی، داستان یک زوج بازیگر دوره‌گرد است که در فضاهای مختلف نمایش اجرا می‌کنند. این زوج که چالش‌هایی در زندگی زناشویی خود دارند، قرار است در این نمایش داستان بی‌وفایی همسران را در چین روایت کنند. نمایش با درون‌مایه کمدی سعی دارد نشان دهد که دغدغه‌ها و مسائل میان زوجین مرز نمی‌شناسد و در کشورهای مختلف مشترک است. این نمایش اولین تجربه کارگردانی مرجان قمری است که نزدیک به دو دهه است در تئاتر به‌عنوان بازیگر فعالیت می‌کند. روایت ساده و بی‌تکلف است. با توجه به اینکه نمایش در خانه نمایش اجرا می‌شود و صحنه کوچک است، کارگردان از یک باکس چوبی برای نشان‌دادن صحنه‌های مختلف تابوت،گور،خانه و… استفاده کرده است.
نمایش در یک تایم ۳۵ دقیقه‌ای و کوتاه سعی در ایجاد یک فضای مفرح و شاد برای مخاطب دارد که به این مقصود نیز می‌رسد. متن «همسر چینی» با قابلیت اجرا در هر زمان و با نکاتی که برای به‌روزشدن اجرا، مرجان قمری به آن افزوده، باعث می‌شود تا مخاطب همزادپنداری بیشتری با اثر پیدا کند و روایت برایش ملموس و شیرین شود. البته نوعی مرزبندی بین محتوای دیالوگ‌ها و شکل و حرکات نمایش وجود دارد به این شکل که دو بازیگر در عین اینکه از کلمات روزمره برای دیالوگ‌های خود، به‌خصوص بازیگر مرد، استفاده می‌کنند؛ اما لباس، حرکات و فرم اجرایشان چینی است. موسیقی نیز ازجمله نکات مثبت این نمایش است که به فراخور صحنه‌ها به شکل ضبط‌‌شده یا زنده اجرا می‌شود.
نمایش کمدی «همسر چینی» به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی با حضور بازیگرانی که تازه در تئاتر وارد شدند، شاید ضعف‌هایی درباره شکل بازی و بیان دیالوگ و طراحی میزانسن‌ها داشته باشد، اما در کل با یک ریتم تند و با ایجاد فضای شاد مخاطب را راضی از سالن بیرون می‌آورد.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.