2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
مراسم عروسی را چطور خاص کنیم
مریم مباشری طراح سفره عقد و مراسم

مراسم عروسی را چطور خاص کنیم

افراد به هر قومیتی که تلعق دارند می‌توانند از نمادهای قوم خود رد سفره‌های عقد استفاده کنند. مثلا اگر اصفهانی هستند استفاده از ترمه و ظروف میناکاری اصفهان که قدیمی و گران‌قیمت است می‌تواند هویت عروس و داماد را مشخص کند.

دوات آنلاین-انتخاب سفره عقد خاص و زیبا که بتواند خاطره‌انگیز ترین روز زندگی یک زوج را خاطره‌انگیزتر کند یکی از مسایل مهمی است که همیشه ذهن عروس‌و دامادها را به خود مشغول می‌کند. چرا که سفره عقد نمادی از "ما" شدن دو نفر و تشکیل یک خانواده‌ است.

سفره عقدهای سنتی یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین سفره‌عقدهایی است که یک زوج می‌توانند برای خاص‌ترین روز زندگی‌شان انتخاب کنند.

 

مریم مباشری، طراح سفره عقد می‌گوید: ویژگی بارز سفره عقد  سنتی، کوچک ، ساده و خاص بودن آن است. افراد به هر قومیتی که تعلق دارند می‌توانند از نمادهای قوم خود در سفره‌های عقد استفاده کنند. مثلا اگر اصفهانی هستند استفاده از ترمه و ظروف میناکاری اصفهان که قدیمی و گران‌قیمت است می‌تواند هویت عروس و داماد را مشخص کند. یزد‌ی‌ها می‌توانند از ظروف مسی و شیرازی‌ها می‌توانند از ظروف قلم‌کاری‌شده استفاده کنند.

خوشبختانه هر قومی در ایران نشانه‌های خودش را دارد و ما می‌توانیم از ظروف باارزش ،قدیمی و گرانقمیت که نماد هر قومی است استفاده کنیم و وسایل سفره عقد که پیش‌تر درباره آن توضیح داده‌ بودم را در آن بچنیم.

اگر عروس و دامادی هستید که قصد دارید سفره عقد سنتی داشته‌ باشید حتما از لباس سنتی هم استفاده کنید. زوج‌هایی که سفره‌عقد یا عروسی خود را سنتی برگزار می‌کنند درواقع سفیران فرهنگ هستند و استفاده از نمادهایی که جوانان و نوجوانان آنها را ندیده‌اند و آشنایی ندارند می‌تواند تاثیر مثبتی بگذارد و آنها را با فرهنگ و سنن ما آشنا کند.

مباشری ادامه می‌دهد: استفاده از ظروف سفالی، مس، میناکاری و منبت کاری و ... در سفره‌های عقد بسیار جذاب و زیبا و خاص است و ما را از تکرار دور می کند. حتی عروس و دامادهایی که تصمیم می‌گیرند سفره عقد یا مراسم عروسی مدرنی داشته‌ باشند را تشویق می‌کنم که حتما فرهنگ قومی خود را فراموش نکنند.

یکی از کارهایی که من سعی می‌کنم برای آشتی دادن مردم با فرهنگ و تاریخ مان انجام دهم این است که به جای غذاهای لوکس امروزی که در عروسی‌ها می‌دهند از غذاهای سنتی‌تر که پلو در آن سرو نشده استفاده کنم.

من از آبگوشت و کوفته برای مراسم‌های عروسی در آذربایجان استفاده کردم و این غذاها را به عروس دامادی که سلیقه‌شان جشن امروزی بود به عنوان هدیه دادم و میز شام آنها را با آبگوشت و کوفته آماده کردم و حتی لباس‌های سنتی آذربایجان را برای میز شام برایشان فراهم کردم.

این کار بسیار مورد استقبال مهمان‌ها قرار گرفت و یک شب بسیار بسیار خاص برای آنها به یادگار گذاشت. 

در مثالی دیگر برای عروسی در اصفهان می توان میز شام عروس و داماد را با بریانی و حلیم بادنجان آماده است و برای عروسی در گیلان قطعا فسنجان و میرزاقاسمی و ماهی و... مناسب است یا برای عروسی در جنوب می توان میز شام عروس و داماد را با میگو و قلیه ماهی و ... تزئین کرد.

پوشیدن لباس سنتی هنگام سرو شام و سر میز شام عروس داماد احترام به سنتهای قومیتی زوج و بزرگانی است که آنها را به این درجه رساندند و آموزش به بچه‌هایی است که قرار است در ان فرهنگ رشد کنند.

بنابراین اگر به دنبال یک جشن خاص عروسی هستید المانهای فرهنگی‌تان را فراموش نکنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.