2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
راهنمای کامل طبیعت‌گردی در ایران
یک متخصص گردشگری توضیح داد:

راهنمای کامل طبیعت‌گردی در ایران

ایران تنها کشور دنیا است که می‌توان سرمای زمستان را در میان فصل تابستان و گرمای تابستان را در میان فصل زمستان تجربه کرد. در هر فصلی که باشی شرایط فصول دیگر را در نقطه‌ای از ایران می‌توانی تجربه کنی. این ویژگی منحصر به کشور ما است.

دوات آنلاین-چرا طبیعت ایران برای گردشگران خارجی جذاب است و مردمانی از کشورهای بسیار سرسبز و زیبا به ایران می‌آیند و لذت می‌برند؟ عباسعلی شعبانی، مدیر ایران‌گردی رما پرواز پاسخ جالبی به این سوال می‌دهد: چون ایران تنها کشور دنیا است که می‌توان سرمای زمستان را در میان فصل تابستان و گرمای تابستان را در فصل زمستان تجربه کرد. اگر می‌گویم ایران کشوری چهارفصل است به این معنا نیست که چرخه چهارفصل در ایران اتفاق می‌افتد بلکه معنایش این است که در هر فصلی که باشی شرایط فصول دیگر را در نقطه‌ای از ایران می‌توانی تجربه کنی. این ویژگی منحصر به کشور ما است.

این کارشناس گردشگری دلایل جذابیت طبیعت ایران برای توریست‌های خارجی را شرح داده و راهنمای جامعی از طبیعت‌گردی را برای خود ایرانیان ارائه داده است:

 

برای توریستی که اهل جنگل‌گردی است، بجز جنگل‌های استوایی سایر تنوع‌های جنگلی در ایران وجود دارد. جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های فصلی در چند گوشه ایران وجود دارد. در شمال کشور جنگل‌های هیرکانی را داریم که  حتی شکسپیر در نمایشنامه مکبث به ببر هیرکانی که در این جنگل‌ها زندگی می‌کرد اشاره کرده‌ است. یونسکو هم قصد دارد این جنگل‌ها را به عنوان میراث طبیعی یونسکو ثبت کند البته متاسفانه به‌خاطر آسیب‌هایی که به این جنگل‌ها وارد شده رسیدگی به پرونده آن با مشکلاتی مواجه شده‌ است. ما حتی جنگلهای حرایی را در جنوب ایران در قشم داریم که یکی از اکوپارک‌های خاص دنیا است و هوای این منطقه با هوای معتدل و خنک شمال متفاوت و البته دلچسب است. همچنین جنگل‌های بلوط و پسته وحشی در غرب ایران جنگل‌نوردان زیادی را حیرت زده می‌کند.

 

                                                                     بیشتر بخوانید: روستای مران تنکابن؛ بهشت گردشگری

 

اگر توریستی طرفدار دریا و ساحل باشد می‌تواند دو نوع ساحل با آب و هوایی متفاوت را در ایران تجربه کند. دریای خزر به‌خاطر ماهی‌های غضروفی و خاویاری که دارد بسیار خاص است و انواع ماهی‌هایی که در خزر هستند، هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شوند و سواحل شنی و خنک آن جذابیت خاصی دارد و  از طرفی دریای عمان در جنوب ایران و خلیج فارس عزیزمان سواحل گرم و منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین اگر اهل دریا و ساحل باشید می‌توانید در شمال ایران از یک نوع طبیعت دریایی خاص و در جنوب ایران از نوع دیگر طبیعت دریایی استفاده کنید. طرفداران دریا قطعا موج‌سواری در سواحل چابهار(در سیستان و بلوچستان) را از دست نمی‌دهند. جزیره هرمز که لقب جزیره ماسه‌های رنگی هم به آن داده شده بسیار جذاب و دیدنی است. این لقب  به‌خاطر شن‌های رنگی که در بخش‌های مختلف ساحل این جزیره وجود دارد به آن داده شده‌ است . دره ستارگان از دیگر جذابیت‌های این منطقه است که شب‌های بی‌نظیر و خاصی دارد و گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشد. اگر به قشم رفتید و خواستید تفریحات مدرن را هم تجربه کنید لازم نیست راه زیادی بروید. می‌توانید در عرض چند ساعت به کیش برسید. در یک سفر دریایی کوتاه و بی‌نظیر به کیش می‌رسید . کیش جزیره گردشگری کاملا مدرن با تفریحات  مدرن مثل جت اسکی و کایت سواری و... است.

 

                                                                   بیشتر بخوانید: پیشنهاد یک دریانورد برای سفر به اعماق خلیج فارس

 

علاقه‌مندان به کویرگردی هم می‌توانند در ایران بی‌نظیرترین‌ها را تجربه کنند. در کشوری‌ که بخشی  از آن کوهستانی و بخشی ساحلی و بخشی معتدل است می‌توان گرم‌ترین دمای دنیا را حس کرد، آن هم در منطقه گندم‌بریان. دشت و کویر لوت که میراث جهانی یونسکو است بلندترین تپه شنی دنیا ر دارا است و کلوت‌های معروفی دارد. همانطور که گفتم  گرم‌ترین دمای (حسی) که در دنیا ثبت شده درمنطقه  گندم بریان  با دمای 72 است اما با چند ساعت رانندگی می‌توانید از دل گرما به دمای زیر صفر برسید و به دل کوهستان بروید.

 

 

                                                                   

                                                                         بیشتر بخوانید: یادداشت یک زن کویرنورد/ بهت و حیرت در ریگ یلان

 

 

علاقه‌مندان به کوهستان هم هیچ وقت در ایران حسرت‌زده نیستند. رشته کوه‌های زاگرس که اکوسیستم جذاب با  جنگل‌های بلوط و پسته وحشی هم دارد خیلی زیبا است و در هر فصلی هم زیبایی خاص خودش را دارد. جالب است بدانید در منطقه  زاگرس برنج‌کاری هم داریم.  صخره‌نوردی در این منطقه یکی از جذابیت‌های بی‌نظیر زاگرس است که علاقه‌مندان زیادی دارد .

شاید باورپذیر نباشد اما گردشگرانی که به‌خاطر گونه‌های خاص حیوانی سفر می‌کنند یکی از مقاصدشان ایران است.  طرفداران حیات وحش می‌توانند به خارتوران، دومین ذخیرگاه زیست در دنیا بروند. خارتوران در نزدیکی شاهرود است و نمونه‌‌های یوزآسیایی که فقط در  ایران وجود دارد و پلنگ ایرانی را می‌توان در این منطقه دید.

 

 

 

                                                                 بیشتر بخوانید: یادداشت یک دختر کوهنورد/ ارفع‌کوه؛ صعود به اوج زیبایی

 

آنهایی که از میان حیات‌وحش برایشان پرنده‌‌نگری (تماشای پرندگان) جذابیت دارد و می‌خواهند گونه‌های پرندگان خاص را ببینند، خور و بیابانک را از دست ندهند. یک نوع پرنده به نام  زاغ بور  در این منطقه وجود دارد که در هیچ کجای دیگر دنیا وجود ندارد. تقریبا همه پرنده‌نگرهای حرفه‌ای دنیا که به ایران سفر می‌کنند به خاطر زاغ بور است.  این پرنده از منطقه پارک ملی کویر و خارتوران تا شمال کویر لوت زندگی می‌کند.

گونه‌ حیوانی جذاب دیگری که در ایران است گاندو تمساح ایرانی است که در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند. اگر به سیستان رفتید حتما به دریاچه هامون  و کوه‌های مریخی سیستان و بلوچستان  هم بروید. جالب است بدانید که فضانوردان شوروی سابق را در این منطقه آموزش می‌دادند و  درواقع به‌خاطر ظاهر خاصی که این منطقه دارد نام آن را کوه‌های مریخی گذاشته‌اند.

 

 

                                                                 از همین کارشناس: ایران را چطور به مهمان‌های خارجی‌‌مان معرفی کنیم؟

 

طرفداران طبیعت گرم و مرطوب هم می‌توانند به خوزستان سفر  و باغ‌ها و نخلستان‌های بی‌نظیر این منطقه را تماشا کنند. مخصوصا در فصل چیدن خرما منطقه دشتستان بسیار زیبا و بی‌نظیر است.

 

طبیعت‌گردان کشورهای مختلف دنیا اگر می‌خواهند به کویر یا کوهستان بروند یا ساحل و دریا را تجربه کنند باید هربار به یک کشور سفر کنند اما در ایران می‌توان در دل زمستان از میان برف‌های آذربایجان و کردستان به آفتاب دلچسب قشم رفت و در ساحل هزار رنگ آن روی شن‌ها قدم زد.

 

می‌توان در دل تابستان و گرمای مرداد ماه به کوه‌های سبلان رفت و دمای منفی و یخ‌ها را تجربه کرد. می‌توان به خوزستان سفر کرد و از هوای بهاری آن لذت برد.

 

به‌عنوان مدیر تورهای یک شرکت گردشگری پیشنهاد می‌کنم اگر طرفدار حیات وحش هستید خارتوران، اگر طرفدار جنگل‌نوردی هستید جنگل‌های هیرکانی شمال و اطراف کوه دنا، اگر طرفدار کویرهستید هم کرمان و کلوت‌های شهداد را تماشا کنید. اگر هم طرفدار طبیعت کوهستانی هستید کوهای سبلان و دنا و دماوند را از دست ندهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.