2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
جشنواره‌ای برای ترکیب‌کردن نوشیدنی‌ها

جشنواره‌ای برای ترکیب‌کردن نوشیدنی‌ها

حافظ صفایی، کارشناس هتلداری: ما مسابقات میکسولوژی مولیکولی را داریم که در سه مرحله برگزار می‌شود و طعم‌هایی که به‌دست می‌آید بسیار متنوع است.

دوات آنلاین-ترکیب نوشیدنی‌ها و ساخت نوشندنی جدید با طعم و خاصیت‌های تازه از دیرباز مورد علاقه مردم بوده است حالا این کار به‌شکل گسترده‌تر و حرفه‌ای‌تری انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره کافه،  حافظ صفایی، کارشناس هتلداری و از کافه داران  با سابقه و صاحب برند زنجیره‌ای کریت کافه نیز درباره میکسولوژی گفت: میکسولوژی در واقع علم ترکیب‌کردن است که می‌تواند در شاخه‌ها و زمینه‌های زیادی وجود باشد اما معنای لغوی این واژه علم ترکیب کردن نوشیدنی‌ها با هم است. ما از سال ۹۶ واژه میکسولوژی مولکولی را ارئه دادیم. ترکیب علم مولکولار گاسترومی با علم ترکیب کردن تبدیل به میکسولوژی مولکولی شد.

 

او افزود: میکسولوژی مولکولی ترکیب علم جدیدی است که سال ۱۹۷۱ توسط مهندسان شیمی وارد علم آشپزی مدرن شد و بعدها سرآشپزهای معروف آن را وارد نوشیدنی‌های خود کردند. چیزی که در میکسولوژی مولکولی مهم است این است که تمام افرادی که در قدیم در صنعت نوشیدنی ایران فعالیت می‌کردند خودشان میکسولوژیست بودند و می‌دانستند چه موقع چه نوشیدنی و یا چه چیزی را غذا مصرف کنند و یا چگونه می‌توانند این نوشیدنی را به عنوان دارو استفاده کنند. مساله دیگر این است که قدیمی‌های ایران مولیکولار میکسولوژیست بودند. از شربت خاکشیر تا سردنوش‌هایی که داریم همه بافتی است که در مولیکولار گاسترونومی و مولیکولار میکسولوژی روی نوشیدنی‌ها پیاده می‌کنند. ما باید بتوانیم سنت‌های دیرینه را با علم مدرن دوباره احیا کنیم تا وارد سبدغذایی مردم شود.

 

صفایی ادامه داد: ما این تکنیک را با مزاج‌شناسی و علم بیوشیمی ترکیب کردیم که می‌تواند خالق یک سری از نوشیدنی‌ها باشد. در حوزه ترکیبات هم توانستیم ترکیبات قدیمی و کهن که گیاهان ایرانی است را با نوشیدنی مدرن انجام بدهیم و طعم‌های جدید بسازیم. این طعم‌ها بی‌نهایت است و می‌تواند بسیار متنوع باشد. ما مسابقات میکسولوژی مولیکولی را داریم که در سه مرحله است و شرکت‌کنندگان شربت ابداعی خودشان را درست و با آن شربت نوشیدنی خود را کامل می‌کنند  و در مرحله نیمه نهایی این به دو نوشیدنی ترکیب می‌شود که البته  باید تم مولکولی داشته باشد. در مرحله سوم یک مزاج‌شناس هم به آن اضافه می‌شود و نوشیدنی را از لحاظ خواص درمانی مورد بررسی قرار می‌دهد تا مشخص شود چقدر روی نوشیدنی کار و تحقیق شده است و در واقع نوشیدنی باید هویت داشته باشد. حکیم جرجانی که در حوزه مزاج‌شناسی معروف و با تجربه است داور این بخش است و مردم هم می‌توانند تم‌ها را دوباره تجربه کنند و در خانه‌ها بیاورند و به جای نوشابه و نوشیدنی مصنوعی استفاده کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.