2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
از مینی‌مالیسم تا هنر چیدمان
مهرناز استوار، طراح داخلی دربار ه 3 سبک هنری توضیح می‌دهد:

از مینی‌مالیسم تا هنر چیدمان

دکتر مهرناز استوار، متخصص طراحی داخلی و استاد دانشگاه به ما می‌گوید چگونه می‌توانیم با پیروی از دو سبک مینی‌مالیسم و روستیک (سبک روستایی) خانه خود را با قیمتی ارزان به‌بهترین شکل آراسته کنیم

دوات آنلاین-طراحی داخلی مانند هر هنر دیگری از سبک‌های مختلفی پیروی می‌کند که هرکدام قواعد و اصول خاص خودش را دارد و به‌منظور و با هدف مشخصی شکل گرفته است.

دکتر مهرناز استوار، متخصص طراحی داخلی و استاد دانشگاه به ما می‌گوید چگونه می‌توانیم با پیروی از دو سبک مینی‌مالیسم و روستیک (سبک روستایی) خانه خود را با قیمتی ارزان به‌بهترین شکل آراسته کنیم.

ساده‌گرایی

مینی‌مالیسم، سبک ساده‌گرا است به این‌ معنی که چه در طراحی داخلی و چه در معماری هیچ پیچدگی و معنا و مفهوم خاصی در آن نیست. غالب رنگ در این سبک، سفید است که نهایتا با تم خاکستری یا رنگ چوب ادغام می‌شود. شاید برخی عقیده داشته باشند این نوع طراحی سرد و بی‌روح است اما استفاده از پارچه‌هایی با رنگ گرم‌تر در روتختی‌ها و ... یا نورپردازی درست این موضوع را رفع می‌کند. این سبک عامه‌پسند است و اصولا با این فلسه به‌وجود آمده که هر قشری از جامعه بتواند با این رویکرد داخل خانه خود را آراسته کند. در این سبک از مبلمان ارزان‌قیمت استفاده می‌شود و از چوب‌های کنده‌کاری‌شده، سرستون‌ها یا کاغذهای دیواری پر نقش و نگار خبری نیست و همه کارها با ارزان‌ترین قیمت انجام می‌شود. یکی از بزرگان معماری درباره این سبک می‌گوید:« کمتر، غنی‌تر است».  از ویژگی‌های دیگر این سبک استفاده از احجام هندسی است. به‌عنوان مثال مبلمان کلاسیک، تاج یا سردسته‌های خاص دارد اما در سبک مینی‌مالیسم همه چیز به‌صورت احجام هندسی و مکعب یا مکعب مستطیل است. حتی در معماری این سبک نیز هیچ فرم غیرهندسی یا کنده‌کاری یا پیچدگی نمی‌بینیم.

 

 

سبک روستایی

دومین سبک، روستیک نام دارد که به سبک روستایی مشهور است و برای آپارتمان‌های امروزی که حیاط ندارند و طبیعت داخل آنها نیست، می‌تواند بسیار مفید باشد. این سبک طبیعت را داخل خانه می‌کشاند و به‌عنوان مثال در آن از الیاف طبیعی چوب استفاده می‌شود. این روزها نوعی مبلمان مدشده که در آن از چوب بدون فناوری خاص به‌عنوان میز، پاتختی، مبل و... استفاده می‌شود که در همه اینها الیاف چوب مشهود است. در نمونه‌ای دیگر از همین نوع چوب برای قاب دور آیینه استفاده می‌کنند یا این‌که بخشی از کف‌پوش‌ها شکل کنده چوب را دارند.این سبک آوردن هر نوع گل و گیاه به داخل خانه را تشویق می‌کند و درواقع مدافع هر کاری است که طبیعت به داخل منزل آورده شود.سبک روستیک برگرفته از مینی‌مالیسم است چون هر دو بر این اساس شکل گرفته‌اند که همه قشرها بتوانند از آن استفاده کنند و از امکانات در دسترس و طبیعی و مصالح بوم‌آورد بهره بگیرند.

عکس‌های بیشتر از این سبک طراحی داخلی را اینجا ببینید.

 

هنر چیدمان

یکی از جدیدترین سبک‌های طراحی داخلی «اینستالیشن آرت» یا هنر چیدمان است. این سبک برخلاف مینی‌مالسیم و روستیک، ارزان قیمت نیست اما یکی از به‌روزترین سبک‌ها است که برای ویترین مغازه‌ها، نمایشگاه‌ها و خانه‌های خاص و همچنین در بحث محوطه‌سازی و شهرسازی استفاده می‌شود.در این سبک فضای داخلی بر اساس مفهومی خاص چیدمان می‌شود و اصولا هنر چیدمان پر از فلسفه و مفهوم است.وقتی قرار است در نمایشگاهی مفهوم حرکت را نشان بدهند، فضا را با نشانه‌های خاص طوری طراحی می‌کنند که حرکت خودش را به‌خوبی نشان بدهد.در این سبک ما داستان‌سرایی داریم که بیشتر برای فضای نمایشگاهی است. به‌عنوان نمونه داستان رشد یک درخت یا داستان غرق شدن و... را نشان می‌دهیم.ویژگی دیگر این سبک که به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد، اغراق است. در این سبک از لوسترهایی با ارتفاع بیش از حدمعمول استفاده می‌کنند یا ارتفاع صندلی‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان روی آن نشست و فقط بزرگ‌نمایی را به تصویر می‌کشد.

 

عکس‌های بیشتر از هنر چیدمان را اینجا ببینید.

 

سبک‌های دیگر

در طراحی داخلی سبک‌های دیگر نیز داریم. از جمله سبک مصری یا سبک مراکشی که در آن از رنگ‌های شاد و بهاری مثل سبز و نارنجی استفاده می‌شود و کاشی‌کاری در آن زیاد است. توضیح درباره این سبک‌ها به فرصتی دیگر نیاز دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.