2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
نگاه روان شناسانه به نقطه ضعف 2 سلبریتی که به آن اعتراف کردند

نگاه روان شناسانه به نقطه ضعف 2 سلبریتی که به آن اعتراف کردند

من زودرنجم! من از کاه کوه می‌سازم! من گاهی اوقات بیش از حد تحت تاثیر حرف دیگران قرار می‌گیرم! هر کدام از این جملات می‌توانند توصیفی کوتاه از یک ویژگی مشترک در برخی از ما باشند

دوات آنلاین-در تنها قسمت نوروزی برنامه «دورهمی» که در تعطیلات پخش شد، هر دو مهمان این برنامه یعنی «شبنم مقدمی» و «حمیدرضا آذرنگ» در توصیف نقطه ضعف خود، فقط به «زودرنجی» اشاره کردند. به همین بهانه می خواهیم نه درباره این ویژگی بلکه درباره موضوعی مهم تر صحبت کنیم! در زمان توصیف نقاط ضعف، برخی واژه ها برای استفاده در برنامه هایی چون دورهمی مناسب هستند؛ درست مانند همین واژه زودرنجی. واژه‌ای ملایم و مودبانه برای توصیف یک نقطه ضعف، چراکه درست نیست در جلوی تعداد زیادی بیننده، افراد خود را به شدت زیر سوال ببرند یا ویژگی‌های منفی خود را به شکلی عیان‌تر برملا کنند اما آیا در خلوت خودمان نیز استفاده از چنین عبارات کلی و محترمانه‌ای کاربردی و مفید است؟

 

 

من زودرنجم! من از کاه کوه می‌سازم! من گاهی اوقات بیش از حد تحت تاثیر حرف دیگران قرار می‌گیرم! هر کدام از این جملات می‌توانند توصیفی کوتاه از یک ویژگی مشترک در برخی از ما باشند اما با خواندن هر کدام از این جملات، شما به برداشتی خاص می رسید و نگرش متفاوتی به آن پیدا کنید. جمله اول، توصیفی بی خطر و مودبانه از شرایط است که البته چندان راهکاری جلوی پای ما نمی گذارد و حتی ممکن است به خاطر ملایم ساختن اصل ماجرا، انگیزه چندانی در ما برای اصلاح نیز ایجاد نکند. جمله دوم اما به غایت منفی است.

 

در واقع کسی که چنین جمله‌ای را در توصیف خود به کار می‌برد، همزمان دارد با سرکوفت و تحقیر، انگیزه تغییر را کاهش می‌دهد. اما جمله سوم از جهات بسیاری توصیفی متفاوت است.

 

اول آن که در عین حال که توصیف دقیق‌تری از شرایط دارد، تعمیم بیش از حد در آن جایی ندارد و از همه مهم‌تر در دل خود راهکاری را بیان می‌کند. این که ما بدانیم زودرنجی به عبارتی دیگر، بیش از حد تحت تاثیر قرار گرفتن از حرف دیگران است، می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم برای بهبود اوضاع برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. چراکه با توجه به این توصیف اگر بتوانیم با راهکارهایی تاثیر حرف دیگران را بر خود کاهش دهیم، (به عنوان مثال با افزایش اعتماد به نفس) می‌توانیم گامی موثر در کاهش این نقطه ضعف برداریم. در پایان این که اگر در سال جدید در پی کاهش نقاط ضعف خود هستید، برای توصیف دقیق آن‌ها وقت صرف کنید. توصیف درست و دقیق به شما کمک می‌کند تا بدون احساس شرم و ناامیدی، آسان‌تر و سریع‌تر راهکارهایی عملی برای بهبود شرایط پیدا کنید.

 

منبع: خراسان/ نرگس عزیزی-کارشناس ارشد مشاوره

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.