2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چه رنگ‌هایی برای اتاق خواب مناسب است؟

چه رنگ‌هایی برای اتاق خواب مناسب است؟

لسلی هرینگتون، رئیس شرکت آل چ کالر(یک شرکت مشاوره رنگ)، در استفاده از رنگ در دکوراسیون مسکونی و صنعتی، می‌گوید: «رنگ یک‌زبان جهانی و غیر کلامی است؛ در رنگ‌شناسی تنها موضوع زیباشناسی مطرح نیست بلکه رنگ ابزاری است که می‌تواند براحساس و رفتار تأثیر بگذارد.»

دوات آنلاین-اگر قصد دارید اتاق خواب خود را رنگ کنید کمی درباره رنگ مناسب تحقیق کنید. چون رنگی که برای اتاق خواب انتخاب می‌کنید تاثیر زیادی در آرامش شما و کیفیت خواب‌تان خواهد داشت. در این مطلب با بهترین و بدترین رنگ‌ها برای اتاق خواب آشنا می‌شوید:

 

تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و خلق و خو

ازنظر روانشناسی، رنگ‌ها تاثیرات متفاوتی در خلق‌وخوی ما دارند. این مفهوم تقریباً برای همه قابل درک است مثلاً هنگامی که شما رنگ قرمز را می‌بینید، احساس‌تان چیست؟ درباره آبی چطور؟ آیا در اتاق زرد احساس اضطراب می‌کنید؟ آیا رنگ آبی به شما احساس آرامش می‌دهد؟

 

هنرمندان و طراحان داخلی معتقدند که رنگ می‌تواند به طور چشمگیری بر روحیه، احساسات و خلق‌وخوی افراد تأثیر گذارد.

 

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می‌تواند بر خلق‌وخو و حتی واکنش‌های فیزیولوژیکی تأثیر بگذارد اما حقیقت این است که احساسات افراد در مورد رنگ، اغلب شخصی است و در تجربه یا فرهنگ ریشه دارد. به عنوان مثال، در حالی که رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی نماد جشن و تولد است، دربسیاری از کشورهای شرقی از آن به عنوان نماد عزاداری استفاده می‌شود.

 

«نظرات در رابطه با تأثیر رنگ‌ها متفاوت است چنانچه چندین فرهنگ باستانی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان بیماری استفاده می‌کردند به‌گونه‌ای که در این درمان از رنگ:

 

-قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون

- زرد برای تحریک اعصاب و از بین بردن عفونت بدن

-نارنجی برای بهبودی ریه‌ها و افزایش سطح انرژی

-آبی تسکین بیماری و درمان درد استفاده می‌شد اما روانشناسان اعتقادی به نوردرمانی ندارند و معتقدند اثرات متضاد رنگ‌ها اغلب اغراق‌آمیز است چراکه رنگ‌ها نیز در فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارند و اگر ما تاثیری از رنگ در خلق‌وخو مشاهده می‌کنیم، این تاثیرات موقتی است مثلاً اتاق آبی ممکن است در ابتدا موجب احساس آرامش شود اما پس از مدت کوتاهی این اثر از بین می‌رود؛ با این وجود رنگ می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد چنانچه محققان اخیراً دریافتند که رنگ قرمز باعث افزایش انرژی، قدرت و اعتمادبه‌نفس می‌شود.»(1)

 

تأثیر رنگ اتاق‌خواب در روابط زوجین

در زندگی پر سروصدا و پرمشغله امروز،داشتن رابطه عاشقانه و رمانتیک برای حفظ روابط، بسیار مهم است. هر زوجی ممکن است برای ایجاد فضای رمانتیک ایده متفاوتی داشته باشد اما یکی از مهم‌ترین وتاثیر گذارترین روش‌ها برای ایجاد یک رابطه صمیمانه، انتخاب رنگ مناسب برای اتاق‌خواب است.

لسلی هرینگتون، رئیس شرکت آل چ کالر(یک شرکت مشاوره رنگ)، در استفاده از رنگ در دکوراسیون مسکونی و صنعتی، می‌گوید: «رنگ یک‌زبان جهانی و غیر کلامی است؛ در رنگ‌شناسی تنها موضوع زیباشناسی مطرح نیست بلکه رنگ ابزاری است که می‌تواند براحساس و رفتار تأثیر بگذارد.»(2)

 

بدترین رنگ اتاق‌خواب برای زوجین

1-بنفش؛ تحریک بی‌خوابی

بنفش، بدترین رنگ برای خواب است. این رنگ باعث تحریک ذهنی وبی خوابی می‌شود و این مسئله باعث می‌شود که زن و شوهرهایی که در اتاق‌خوابی به رنگ بنفش می‌خوابند، بیشتر وقت خود را صرف کتاب خواندن، بازی با تلفن همراه و... می‌کنند تا خواب‌شان ببرد و این بدترین ویژگی برای یک اتاق‌خواب است.

 

2-قهوه‌ای؛کاهش میل جنسی

«این رنگ به جای حس آرامش باعث بی‌حالی و کم شدن میل جنسی در بین زوجین می‌شود.

 

3-قرمز؛ افزایش ضربان قلب

 با توجه به اینکه تحقیقات نشان می‌دهد رنگ قرمز باعث ایجاد جذابیت در افراد و تحریک جنسی می‌شود اما به هیچ وجه از این رنگ برای اتاق‌خواب استفاده نکنید. این رنگ، فوق‌العاده هیجان‌انگیز است و باعث افزایش ضربان قلب می‌شود که برای خوابیدن مناسب نیست .

 

رفتار، خلق و خو، اتاق زرد، اتاق آبی، اضطراب، آرامش بخش، روانشناسی،گردش خون، عفونت بدن، اعتماد به نفس، قدرت، بی خوابی، میل جنسی، تحریک جنسی، اختلال خواب، عشق، محبت، زیبایی، دکوراسیون و چیدمان 4-خاکستری؛ اختلال خواب

 این رنگ باعث افسردگی، بی حوصلگی، خجالت و انزوا می‌شود و خواب را دچار اختلال می‌کند.»(3)

 

بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌خواب زوجین

1-آبی؛ خوابی آرام

«آبی نماد آرامش،منطق و ارتباطات است که به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین رنگ‌ها در تحقیقات پژوهشی در سراسر جهان انتخاب‌شده است؛ این رنگ باعث کاهش استرس می‌شود و همچنین حس آرامش زیادی را در بین زوجین ایجاد می‌کند.»(3)

 

2-صورتی؛ ایجاد عشق و محبت

 صورتی باعث افزایش عشق و مهربانی زوجین نسبت به یکدیگر می‌شود و آرامش خاصی را در بین زوجین برقرار می‌کند.

 

3-سفید؛ آرام‌بخش

 استفاده از رنگ سفید باعث بزرگ نشان دادن اتاق می‌شود اما استفاده از این رنگ به تنهایی خسته‌کننده است و باعث بی میلی به برقراری رابطه عاشقانه می‌شود؛ اگرچه رنگ سفید آرامش‌بخش است اما ما توصیه می‌کنیم سفید را بارنگ‌هایی مثل صورتی، آبی، سبز و... ست کنید تا جذابیت بیشتری را احساس کنید.

 

4-سبز؛ از بین برنده استرس  «طیف‌های مختلف رنگ سبز برای اتاق‌خواب باعث بهبود کمیت و کیفیت خواب و از بین بردن استرس می‌شود؛ میانگین خواب در یک اتاق سبز رنگ، 7 ساعت و سی‌وشش دقیقه است.

 

5-نقره‌ای؛ شیک و باکلاس

 اگر به دنبال رنگ شیک و باکلاسی برای اتاق‌خواب‌تان می‌گردید، «نقره‌ای» گزینه خوبی است. این رنگ برای افرادی که دیرخواب‌شان می‌برد، مناسب است. میانگین ساعات خواب کسانی که در اتاق‌خواب نقره‌ای می‌خوابند، ۷ ساعت و سی‌وسه دقیقه است.

 

6-نارنجی؛ خواب راحت

 این رنگ ترکیبی از رنگ زرد و قرمز است که باعث شل شدن عضلات، افزایش اشتها و تمرکز ذهنی،آرام کردن درد معده می‌شود. میانگین خواب در یک اتاق نارنجی به طور متوسط، 7 ساعت و 28 دقیقه خواب است.»(4)

 

پی‌نوشت‌ها:

1-ترجمه‌شده از مقاله"Color Psychology: Does It Affect How You Feel?" که در سایت "verywellmind.com" منتشرشده است.

2-ترجمه‌شده از مقاله " Color Psychology: How to Make Your Home Feel Good" که در سایت webmd.com منتشرشده است.

3-ترجمه‌شده از مقاله" How Colors Affect Human Behavior" که در سایت thoughtco.com منتشرشده است.

4- ترجمه‌شده از مقاله " Best bedroom colors for sleep" که در سایت tuck.com منتشرشده است.

 

منبع: tebyan

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.