2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
از این آدم‌ها در هر شرایطی دوری کنید

از این آدم‌ها در هر شرایطی دوری کنید

ذهن‌های بزرگ از ایده‌ها، ذهن‌های متوسط از رویدادها و ذهن‌های کوچک از افراد سخن می‌گویند.

دوات آنلاین-یکسری آدم‌ها هستند که باید تحت هر شرایطی از آنها دوری کنید. این یک نصیحت دوستانه است. می‌توانید جدی نگیرید اما واقعیت این است که آدم‌های سمی به شدت ذهن و روان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث می‌شوند شما از کار و زندگی بیفتید و احساسات منفی در ذهن‌تان رشد کند. حالا این آدم‌های سمی کی هستند؟

 

شایعه‌پردازها

«ذهن‌های بزرگ از ایده‌ها، ذهن‌های متوسط از رویدادها و ذهن‌های کوچک از افراد سخن می‌گویند.» (اِلِنور روزوِلت)

 

شایعه‌پردازها از بدبختی دیگران لذت می‌برند. شاید در ابتدا سرک‌ کشیدن به لغزش‌های شخصی و حرفه‌ای دیگران مایه‌ سرگرمی باشد اما با گذشت زمان خسته‌کننده می‌شود و به شما احساس شرم می‌دهد و دیگران را نیز می‌رنجاند. نکات مثبت و پندهای بسیار از افراد جالب آن قدر زیاد هستند که نیاز نیست وقت خود را با صحبت از بدبختی‌ دیگران هدر دهید.

 

دمدمی‌مزاج‌ها

برخی افراد هیچ کنترلی روی احساسات‌شان ندارند. آنها شما را به باد فحش خواهند گرفت، احساسات‌شان را به شما فرافکنی خواهند کرد و در تمام مدت تصور می‌کنند شما باعث بی‌قراری آنها شده‌اید. دور انداختن دمدمی‌مزاج‌ها از زندگی‌تان دشوار است، زیرا کنترل نداشتن آنها روی احساسات‌شان باعث می‌شود به حالشان تأسف بخورید. گر چه وقتی همه راه‌های دیگر بسته باشند، افراد دمدمی‌مزاج از شما به عنوان توالت احساسی خود استفاده می‌کنند و باید به هر قیمتی از آنها دوری کرد.

 

قربانی‌ها

شناسایی قربانی‌ها دشوار است چون شما نخست با مشکلات آنها همدردی می‌کنید اما با گذشت زمان، متوجه می‌شوید «زمان احتیاج» آنها، همه‌ وقت شماست. قربانی‌ها در عمل هر گونه مسؤلیتی را کنار می‌زنند و هر سرعت‌گیر پیش رویشان را یک کوه غیر قابل‌ صعود جلوه می‌دهند. آنها به جای دیدن تجربیات سخت به عنوان فرصت‌هایی برای آموزش و رشد، آنها را راه فرار می‌بینند. یک مثل قدیمی می‌گوید: «درد اجتناب‌ناپذیر است اما رنج اختیاری است.» این کاملا نشانگر سمی‌ بودن قربانی است که هر بار رنج‌ کشیدن را انتخاب می‌کند.

 

خودبین‌ها

خودبین‌ها با حفظ فاصله‌ شدید از دیگران، شما را از پا درمی‌آورند. هر زمان که کاملا احساس تنهایی می‌کنید می‌توانید حدس بزنید که دور و بر خودبین‌ها می‌پلکید. این اتفاق می‌افتد چون تا جایی که به آنها مربوط است، داشتن رابطه‌ واقعی میان آنها و دیگران هیچ فایده‌ای ندارد. شما صرفا ابزاری هستید که به خودبینی آنها پر و بال بدهید.

 

حسودها

برای حسودها، همیشه مرغ همسایه غاز است. حتی وقتی اتفاق خوبی برای حسودها می‌افتد، هیچ لذتی از آن نمی‌برند. دلیلش این است که آنها بخت و اقبال خود را با بخت و اقبال تمام دنیا مقایسه می‌کنند. در حالی که باید از درون جویای رضایت باشند. دقیق که بنگریم، باید بپذیریم همیشه در زندگی خوش‌بخت‌تر و خوش‌اقبال‌تر از ما هم هست. صرف‌ کردن اوقات زیاد با حسودها خطرناک است، چون آنها به شما یاد می‌دهند موفقیت‌های خودتان را بی‌اهمیت بدانید.

 

فریب‌کارها

فریب‌کارها زیر نقاب دوستی، وقت و انرژی را از زندگی شما می‌گیرند. سر و کار داشتن با آنها ممکن است دشوار باشد، چون آنها با شما مثل یک دوست رفتار می‌کنند. آنها می‌دانند شما چه چیزهایی را دوست دارید، چه چیزهایی خوشحال‌تان می‌کند و این که از نظر شما چه چیزی مضحک است اما تفاوت اینجاست که آنها از این اطلاعات به عنوان بخشی از یک دستور کار مخفی استفاده می‌کنند. فریب‌کارها همیشه از شما چیزی می‌خواهند و اگر به رابطه‌تان با آنها رجوع کنید، تماما از شما گرفته‌اند و چیزی به شما نیفزوده‌اند. آنها هر کاری می‌کنند که موافقت شما را جلب کنند و شما را از پای در بیاورند.

 

دیوانه‌سازها (دمنتورها)

در سری کتاب‌های «هری پاتر» نوشته جِی.کِی. رولینگ، دمنتورها موجوداتی شیطانی هستند که روح افراد را از بدن‌شان مکیده و بیرون می‌کشند و از آنها فقط پوسته‌های انسانی به جا می‌گذارند. هر زمان یک دمنتور وارد اتاق می‌شود، همه‌جا تاریک می‌شود، همه احساس سرما می‌کنند و بدترین خاطرات به یادشان می‌آید. به گفته‌ رولینگ، او ایده‌ دمنتورها را از افراد بسیار منفی گرفته است، افرادی که قادرند پا به اتاقی گذاشته و فورا حیات را از آن بگیرند.

 

دمنتورها با تحمیل منفی‌ بودن و بدبینی‌شان بر دیگران، زندگی را از آنها می‌ستانند. آنها همیشه نیمه‌ خالی لیوان را می‌بینند و می‌توانند ترس و نگرانی را حتی به بی‌خطرترین موقعیت‌ها تزریق کنند. در تحقیقی از سوی دانشگاه نوتردام مشخص شد دانشجویانی که هم‌اتاقی‌های منفی‌نگر داشتند احتمال منفی‌نگر شدن و حتی افسرده‌ شدن خودشان بسیار بیشتر بود.

 

غیر عادی‌ها

افراد سمّیِ خاصی هستند که نیت‌های بد دارند و از درد و بدبختی دیگران لذت وافر می‌برند. هدفشان در زندگی این است که یا به شما آزار برسانند یا کاری کنند احساس بدی پیدا کنید یا چیزی از شما بگیرند، در غیر این صورت علاقه‌ای به شما ندارند. تنها چیز خوب درباره‌ این نوع شخصیت این است که می‌توانید فورا مقاصد آنها را شناسایی کنید و این باعث می‌شود آنها را به سرعت از زندگی‌تان بیرون کنید.

 

عیب‌جوها

عیب‌جوها همیشه آماده‌‌‌اند به شما بگویند دقیقا چه چیزی خوب و چه چیزی بد است. آنها کاری می‌کنند که نسبت به بهترین چیز مورد علاقه‌‌تان، بدترین احساس را پیدا کنید. عیب‌جوها به جای درک و یادگیری از افرادی که با آنها تفاوت دارند، آنها را حقیر می‌شمارند. عیب‌جوها تمایل شما به پرشور بودن و ابراز آن را خفه می‌کنند، پس بهتر است رابطه‌تان را با آنها قطع کرده و خودتان باشید.

 

مغرورها

مغرورها زمان شما را هدر می‌دهند، چون به هر کاری که شما انجام می‌دهید به چشم یک چالش شخصی نگاه می‌کنند. غرور، اعتماد به‌ نفس کاذب است و همیشه ناامنی‌های زیادی ایجاد می‌کند. در یک مطالعه از سوی دانشگاه اِیکرون دریافتند که غرور با انبوهی از مشکلات در محل کار مرتبط است. افراد مغرور معمولا عملکردی ضعیف دارند، بیشتر ناسازگار هستند و بیش از افراد معمولی، دشواری‌های شناختی دارند.

 

چگونگی محافظت از خود در برابر افراد سمّی

افراد سمّی شما را دیوانه می‌کنند، چون رفتار آنها بسیار غیر منطقی است. در این مورد هیچ اشتباهی نکنید. رفتار آنها واقعا خلاف منطق است، بنابراین چرا به خودتان اجازه دهید واکنش احساسی به آنها نشان دهید و با آنها قاطی شوید؟

 

هر قدر فردی غیر منطقی‌تر و دیوانه‌تر باشد، فرار از تله‌‌اش باید برای شما راحت‌تر باشد. تلاش نکنید آنها را در بازی خودشان شکست دهید. از نظر احساسی از آنها فاصله بگیرید و در صورت اجبار به تعامل، آنها را یک پروژه‌ی علمی در نظر بگیرید (یا شاید ترجیح بدهید مثل دکتر اعصاب آنها باشید)؛ نیاز نیست به آشفتگی‌های احساسی واکنش نشان دهید، فقط حقایق را در نظر بگیرید.

 

حفظ فاصله‌ احساسی مستلزم آگاهی است. نمی‌توانید جلوی مزاحمت کسی را بگیرید اگر تشخیص ندهید مزاحمتی در کار است. گاهی خودتان را در موقعیت‌هایی می‌یابید که احساس می‌کنید باید از نو گروه‌بندی کنید و بهترین راه پیش‌رو را انتخاب کنید. این خوب است و هراسی نداشته باشید که به خودتان وقت چنین کاری را بدهید.

 

اغلب مردم احساس می‌کنند چون با فردی کار یا زندگی می‌کنند، پس هیچ راهی برای کنترل آشفتگی ندارند. این کاملا اشتباه است. زمانی که یک فرد سمّی را شناختید، رفتارهای او برایتان قابل‌ پیش‌بینی‌تر و قابل‌ درک‌تر می‌شود. این نکته به شما کمک می‌کند عاقلانه بیندیشید که چه زمان و تا کجا باید او را تحمل کنید یا از او فاصله بگیرید.

 

می‌توانید مرزهایی را معین کنید اما این کار را باید آگاهانه و مبتکرانه انجام دهید. اگر اجازه دهید اتفاقات به طور طبیعی رخ دهند، مسلما خودتان را مدام در بحث و جدل‌های دشوار اسیر می‌کنید. اگر مرزی را مشخص کنید و تصمیم بگیرید کی و کجا با یک فرد مشکل‌ساز درگیر شوید، می‌توانید بخش بزرگی از آشفتگی‌ها را کنترل کنید. تنها رمز این است که سر حرف خود بمانید و وقتی فردی قصد عبور از مرز شما را دارد، بر خط‌ قرمزهای خود پافشاری کنید.»

 

منبع : asriran.com

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.