2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
دختر 16 ساله: آرزوی ازدواج نمی‌گذارد شب‌ها راحت بخوابم

دختر 16 ساله: آرزوی ازدواج نمی‌گذارد شب‌ها راحت بخوابم

هورمون های جنسی در سن نوجوانی فعال می شود که این موضوع ایجاد تغییرات ظاهری در اندام ها را به همراه دارد و همچنین باعث ایجاد کشش به جنس مخالف می شود. هرچه میزان فعالیت هورمون های جنسی بیشتر باشد، مقدار تمایل به جنس مخالف بیشتر است و این در حقیقت یک مرحله از رشد است.

دوات آنلاین-یکی از خوانندگان خراسان در سوالی از مشاور روان‌شناس پرسیده است: دختری 16 ساله هستم. به شدت دوست دارم ازدواج کنم. به بعضی ازدوستانم که ازدواج کرده اند، حسادت می کنم. فکر ازدواج نمی گذارد که شب ها راحت بخوابم. خواستگار هم دارم اما مادرم می گوید که هنوز زود است! چگونه حرف دلم را به مادرم بگویم؟

 

ریحانه نوذریان، کارشناس ارشد روان شناسی و واقعیت درمانگر جواب داده است: قبل از هر چیز از این که از احساسات و هیجانات خودتان آگاهی دارید و برای کنار آمدن با آن ها دنبال راه حل هستید، به شما تبریک می گویم. با این حال، نکاتی را در ادامه خدمت شما مطرح می کنم.

 

 هیجانات تان از ویژگی های نوجوانی است

شما در بحبوحه سنین نوجوانی هستید. نوجوانی فاصله بین کودکی و بزرگ سالی است. فاصله زمانی که در آن فرد از وابستگی کودکی بیرون می آید و آماده زندگی مستقل می شود. درباره باورهایش دوباره می اندیشد و تمایل به مستقل شدن از خانواده پیدا می کند. همراه با تغییرات روانی، تغییرات سریع جسمانی هم در نوجوان به وجود می آید. در حقیقت تغییرات جسمانی در نوجوانی به مراتب سریع تر از تغییرات روانی هستند. نوجوان ظاهری بزرگ سال دارد در حالی که هنوز به ثبات روانی و هیجانی بزرگ سالی نرسیده است. تغییرات هورمونی از بارزترین تغییرات جسمانی در این مرحله از رشد هر فرد است. هورمون های جنسی در سن نوجوانی فعال می شود که این موضوع ایجاد تغییرات ظاهری در اندام ها را به همراه دارد و همچنین باعث ایجاد کشش به جنس مخالف می شود. هرچه میزان فعالیت هورمون های جنسی بیشتر باشد، مقدار تمایل به جنس مخالف بیشتر است و این در حقیقت یک مرحله از رشد است.

 

 واکاوی تمایل تان به ازدواج

این که شما در خود این میزان علاقه به ازدواج را می بینید، از چند جنبه قابل بررسی است. اول این که همه ما متاثر از محیطی هستیم که در آن زندگی می کنیم. وقتی شما در شرایطی هستید که تعدادی از دوستان تان ازدواج کرده اند و برای شما از هیجانات و لذت های ماه عسلی که در آن هستند، تعریف می کنند هیچ جای تعجبی ندارد که به ازدواج تمایل زیاد داشته باشید. این تعریف ها را همراه کنید با کاری که هورمون ها به طور طبیعی در بدن شما انجام می دهند. این که میل و کشش زیادی احساس می کنید پاسخ طبیعی شما به شرایطی است که در آن قرار دارید. اما از جنبه دیگر مهم است که شما از خود بپرسید که ازدواج برای شما چه معنایی دارد؟ آیا ازدواج تنها برآورده کننده میل جنسی است و وظایف و مسئولیت های دیگری به همراه نمی آورد؟ آیا اگر الان مادر شما با ازدواج شما موافقت کند، خود شما آمادگی لازم برای وارد شدن به زندگی مشترک را دارید؟ آیا با مسئولیت ها و مشکلات ازدواج آشنایی دارید و مهارت های لازم برای زندگی کردن و شراکت با فرد دیگری را دارید؟ و در نهایت این که ازدواج در این سن چگونه به شما کمک می کند تا بتوانید زندگی پربارتری داشته باشید؟

 

 سر صحبت را با مادرتان باز کنید

از مادرتان بخواهید تا در خصوص دلایلش برای مخالفت با ازدواج شما در این سن صحبت کند. باز کردن سر صحبت در این باره می تواند به جایی ختم شود که راحت تر بتوانید حرف دل تان را به مادرتان بزنید. گرفتن یک تصمیم با مشورت اصولی، می تواند آینده درخشانی برای تان رقم بزند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.