2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
از امروز بدون معاینه فنی خودرو 50 هزار تومان جریمه می‌شوید

از امروز بدون معاینه فنی خودرو 50 هزار تومان جریمه می‌شوید

پس از دو هفته ارشادی و یک هفته ارفاقی، سرانجام فاز دوم طرح کاهش که مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را هم دارد، از امروز اجرایی می‌شود.

دوات آنلاین-پس از دو هفته ارشادی و یک هفته ارفاقی، سرانجام فاز دوم طرح کاهش که مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را هم دارد، از امروز اجرایی می‌شود. 

بر مبنای این طرح، درصورتی که راننده‌ای معاینه فنی نداشته باشد، روزانه 50 هزار تومان جریمه خواهد شد. طرح کاهش در ابتدا قرار بود اول آبان ماه، اجرایی شود، اما به‌دلیل صف‌های طولانی معاینه فنی و درخواست پلیس برای به تعویق افتادن اجرای فاز دوم، پس از 3 هفته تأخیر، این طرح از امروز به‌طور سختگیرانه‌ای در سراسر تهران اجرا خواهد شد. پیش از این و در فاز اول، فقط خودروهایی که به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد وارد می‌شدند، ملزم به داشتن معاینه فنی بودند، اما در طرح کاهش آلایندگی، همه خودروها چه در محدوده طرح و چه در خارج از آن، باید برگه معاینه فنی دریافت کرده باشند.علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل ونقل ترافیک شهردار تهران با تأکید بر اینکه از امروز، فاز دوم طرح کاهش آلایندگی در تهران اجرایی می‌شود، به «ایران» می‌گوید: روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با وجود آنکه پلیس راهور ناجا به‌دلیل ایجاد صف‌های طولانی معاینه فنی در تهران، درخواست تعویق اجرای فاز دوم طرح کاهش را داده بود، اما پس از بررسی و اخذ نظرات شهرداری، شورای شهرو نمایندگان حاضر در جلسه، مقرر شد فاز دوم اجرایی و عملیاتی شود. هم‌اکنون طرح کاهش، مصوبه دولت را دارد و لازم الاجراست.وی ادامه می‌دهد: «پلیس راهور ناجا به علت شلوغی مراکز معاینه فنی، درخواست به تعویق افتادن اجرای طرح را داده بود، اما شورای عالی ترافیک مصوب کرد که بدون فوت وقت، این طرح اجرا شود.»

پیرحسینلو در پاسخ به منتقدانی که ادعا می‌کنند هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کاهش آماده نیست، این‌طور توضیح می‌دهد: ما زیر ساخت‌ها را به دو بخش تقسیم می‌کنیم، بخش اول که مراکز معاینه فنی است درحال حاضر هیچ ازدحام و مازادی برای دریافت معاینه فنی مثل هفته گذشته وجود ندارد و صف مراکز معاینه فنی به روال روزهای عادی برگشته است. به‌طوری که در روز چهارشنبه تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی زیر 8 هزار خودرو بود. درحالیکه در این برهه چند هفته اخیر، تعداد مراجعه‌کنندگان در بعضی روزها به 10 هزار خودرو هم رسیده بود اما اکنون به روال سابق یعنی حدود 8 هزار خودرو رسیده است، پس از این بابت هیچ عذر و بهانه‌ای قابل قبول نیست. ضمن آنکه 4 مرکز نیز به‌طور ویژه 24 ساعته درحال صدور برگه معاینه فنی هستند و نوبت دهی اینترنتی هم درحال انجام است.»

وی درباره زیر ساخت‌های ترافیکی لازم همچون نصب دوربین‌ها در داخل و خارج از محدوده هم می‌گوید: «هم‌اکنون هزار و 204 دوربین، خودروها را در داخل و خارج محدوده و حتی در رینگ‌های ورودی، کنترل می‌کنند و هیچ مشکلی بابت نظارت وجود ندارد و طرح می‌تواند اجرا شود. خوشبختانه شرایط جوی و اقداماتی که در حوزه معاینه فنی خودروها صورت گرفت موجب شد تا تهرانی‌ها هوای سالم تنفس کنند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر رعایت نکنیم، همین شرایط تداوم داشته باشد. پس توصیه ما این است که دست از مقاومت برداریم و به اجرای بهتر طرح کمک کنیم.»پیرحسینلو با بیان اینکه در این 3 هفته با وجود الزام قانونی شورای عالی ترافیک، اما هیچ خودرویی جریمه نشده است، می‌گوید: «در حوزه معاینه فنی قانون جدیدی مصوب نشده است، فقط دامنه اجرای طرح از محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد به کل کشور، گسترش یافته است.»هم‌اکنون 54 درصد آلایندگی هوای تهران به کامیون‌ها و دیزل‌ها مربوط می‌شود، با اجرای طرح کاهش در صورتی که کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین فاقد معاینه فنی باشند به مراکز معاینه فنی ارجاع داده می‌شوند و از تردد آنها در سطح شهر جلوگیری خواهد شد.

 

تهرانی‌ها امسال ۱۸ روز بیش از سال گذشته هوای سالم داشتند

به‌گفته معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران هوای شهر تهران امسال ۱۸ روز کمتر از سال گذشته آلوده بود.محمد رستگاری درباره وارونگی دما در فصل سرما و همچنین افزایش آلودگی هوا می‌گوید: حجم منابع تولید‌کننده آلایندگی در هوای تهران بسیار زیاد است، چراکه بیش از ۳.۵ میلیون خودرو و به‌همین تعداد موتورسیکلت در سطح شهر تردد می‌کنند. علاوه بر این منابع ساکن فراوانی همچون موتورخانه‌ها، واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها در شهر تهران وجود دارد که آلودگی زیادی را ایجاد می‌کنند. اما به‌دلیل اقدامات مهمی که طی ۴ سال گذشته برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران انجام شد، تعداد روزهای آلوده پایتخت امسال نسبت به سال گذشته ۱۸ روز کمتر بود.وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته، از همان ابتدای آبان ماه در روزهای آلودگی هوا شرایط ناسالم را تجربه کردیم و این احتمال وجود دارد که امسال نیز آلودگی هوا داشته باشیم.

 

تشدید نظارت بر تولید و شماره‌گذاری وسایل نقلیه

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم از تغییرات ساختاری در نحوه صدور گواهینامه‌های آلایندگی وسایل نقلیه موتوری خبر داده وبه ایسنا می‌گوید: به‌زودی سامانه صدور مجوز گواهینامه خودرو، موتورسیکلت و تجهیزات پس‌پالایش به‌صورت برخط در سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی می‌شود. هدف از به‌روزرسانی این است که نظارت بر مجوزهای تولید و شماره‌گذاری انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین به شکل شدیدتر و جدی‌تری اعمال شود.تجریشی ادامه می‌دهد: از این پس مجوزها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت سالانه صادر می‌شود و متقاضی اعم از خودروساز، وارد‌کننده خودرو یا شرکت‌های بازرسی مورد تأیید سازمان باید هر ساله حتی در صورت عدم تغییر در مشخصات فنی سامانه‌های کنترل آلایندگی و سطح آلایندگی مجدداً برای تمدید این مجوز اقدام کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.