2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
مهرانه مهین‌ترابی: هنوز از دلدادگان طلب دارم

مهرانه مهین‌ترابی: هنوز از دلدادگان طلب دارم

دلدادگان به نظر خودم كه سختگیر هم هستم سریال خوبی بود و كلیت آن راضی‌كننده بود؛ دوستش داشتم و خوشحالم كه خودم هم عضوی از گروه یك كار خوب بودم.

دوات آنلاین-مهرانه مهین‌ترابی، بازیگر تك‌مدیومی نیست و در كنار بازی در تلویزیون در سینما هم فعالیت بازیگری خود را داشته است، اما حضور در برخی از مخاطب‌پسندترین مجموعه‌های تلویزیون سبب‌ساز آن شده است كه همواره به عنوان گزینه‌ای مطمئن برای ایفای نقش‌های محوری مجموعه‌های تلویزیونی نگریسته شود.

مهین‌ترابی كار بازیگری در تلویزیون را از ابتدای دهه 70 و با مجموعه «مش خیرا...  ـ صندوقچه اسرار» آغاز كرد و فقط سه سال بعد در مجموعه «همسران» حاضر شد؛ مجموعه‌ای كه بشدت مورد توجه بینندگان تلویزیون قرار گرفت و شهرتی همه‌جانبه را نثار مهین‌ترابی كرد. شهرتی كه هنوز و بعد از نزدیك به دو دهه از آن مجموعه باقی است. خانه سبز، نرگس، كتابفروشی هدهد، شمس العماره، در مسیر زاینده‌رود، زمانه و بچه‌های نسبتا بد از جمله سریال‌هایی هستند كه مهین‌ترابی در دهه‌های مختلف ایفاگر آنها بوده است.

مهین‌ترابی در دو سال اخیر در دو مجموعه آنام و دلدادگان حضور داشته كه هر دو زمره محصولات قابل توجه رسانه ملی بوده‌اند.

بهانه‌مان برای گفت‌وگو با مهین‌ترابی كیفیت قابل قبول تازه‌ترین سریالش در دلدادگان بود و از جایی به بعد او نیز در كنار اهمیت تولید برای تلویزیون، گلایه‌های خود را درباره برخی بدحسابی‌ها طرح كرد.

 

  • دلدادگان، از جمله مجموعه‌های اخیر رسانه ملی بود كه به لحاظ دراماتیك مورد پسند مخاطبان قرار گرفت و نشان داد همچنان تلویزیون جایگاهی مناسب برای عرضه محصولات فراگیر است. آیا پیش از حضور در این سریال فكر می‌كردید «دلدادگان» تا حد بالایی مقبولیت كسب كند؟

همان زمان كه متن سریال به دستم رسید و آن را مرور كردم، متوجه شدم از استانداردهای بالایی برخوردار است. به هر حال تجربه كاری‌ام می‌گوید با متن متوسط نمی‌توان انتظار كار عالی داشت اما متن دلدادگان خوب بود و كاملا قابل پیش‌بینی بود كه محصول نهایی مورد استقبال قرار گیرد. شخصا حساسیت‌های زیادی روی متن دارم اما لحن دراماتیك دلدادگان در كنار شخصیت‌پردازی مناسب و گره‌افكنی‌های بجا موجب شد به مجموعه‌ای ماندگار تبدیل شود.

 

  • با تأكید بر حساسیتی كه بر انتخاب متن دارید، ناگفته دلیل گزیده‌كاری‌تان هم مشخص شد.

پیشنهاد خوب را از روی متنش می‌توان تشخیص داد و این‌كه برخی می‌گویند بعدا حین تولید، فیلمنامه به قوام می‌رسد منطقی نیست. در سال‌های اخیر هم در سینما و هم در تلویزیون آثار خوبی تولید می‌شود اما آثار ضعیف هم داریم و اصلی‌ترین مشكل این ضعف هم همان عدم تمركز بر فیلمنامه است. اگر آن قدری كه صرف تولید می‌كنند روی فیلمنامه وقت بگذارند قطعا نتیجه بهتری عایدشان می‌شود. خودم كم برایم پیشنهاد نبود كه رد كرده‌ام، چون نقش‌هایی كاملا تكراری بود و ابدا فراز و نشیبی نداشت. بجز این باید حتما نقش محوری در كاری پیشنهاد شود كه بپذیرم و از قبول نقش‌های كوتاه چندان خوشم نمی‌آید.

 

  • پس حساب نقش‌های كوتاه در آثار متفاوت چه می‌شود؟

كم پیش می‌آید چنین نقش‌هایی در روزگار ما خلق شود. تجربه می‌گوید كه باید نقش‌های محوری و اصلی آثار را بپذیرم؛ آن هم آثاری كه متن قوی و شسته‌رفته داشته باشند درست مثل همین سریال دلدادگان كه كشش داستان از همان فیلمنامه هم مشخص بود و خوشبختانه با كارگردانی درست منوچهر هادی این كشش در محصول نهایی بیشتر هم شد. دلم می‌خواهد شخصیتم دیده شود و نقش‌هایی را بازی كنم كه چالش بازیگری داشته باشد؛ انتظارم از پیشنهادات هم همین است وگرنه اگر بخواهم در یك دور تكراری به ایفای تیپ بپردازم كه اصلا بازیگری نكنم بهتر است.

 

  • خودتان به عنوان مخاطب هم دلدادگان را دیدید؟

بله، دیدم و به نظر خودم كه سختگیر هم هستم سریال خوبی بود و كلیت آن راضی‌كننده بود؛ دوستش داشتم و خوشحالم كه خودم هم عضوی از گروه یك كار خوب بودم. مجموعه دلدادگان خوب بود كه باعث رضایت مخاطب شد؛ متن خوب، كارگردانی خوب، بازی‌های خوب و در نهایت تدوین خوب باعث شد دلدادگان یك سر و گردن بالاتر از مجموعه‌های مشابه باشد.

 

  • حفظ كیفیت در تولید مجموعه‌هایی كه روند تولیدشان طولانی است كار دشواری است. از تولید دلدادگان بگویید.

دلدادگان تولید سختی داشت و خیلی زحمت كشیدند تا كار دچار وقفه نشود. روند طولانی فیلمبرداری در بسیاری از آثار باعث خستگی و دلزدگی عوامل می‌شود اما عوامل دلدادگان نزدیك به یك سال، یكدل شدند كه كیفیت افت نكند و كار را به سرانجام برسانند و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد اما حیف كه دستمزدهای كار سروقت داده نشد و همین كمی دلخوری ایجاد كرد؛ الان نزدیك به چهار ماه از پایان فیلمبرداری نماهای خودم در سریال می‌گذرد اما هنوز بخش عمده دستمزدم تسویه نشده و پیگیری‌های ما از تهیه‌كننده نیز به اینجا ختم می‌شود كه هنوز بودجه كامل را دریافت نكرده و باید منتظر بمانیم. آیا این انصاف است؟  واقعا نباید عوامل را به امان خدا رها كرد و همان‌طور كه آنها تلاش زیادی كردند تا مخاطب را به رسانه ملی بازگردانند بقیه عوامل هم بیایند و مشكلات را حل كنند.

 

  • به نظر می‌رسد این موضوع تسویه نشدن دستمزد حالا حالاها در تولیدات ما باقی باشد.

همیشه همین روند بوده و هست و انگار راهی برای رهایی از آن نیست. باورتان می‌شود كه بابت سریال «آنام» هنوز تسویه نكرده‌ام؟ به خدا ما هم زندگی‌مان از این راه می‌گذرد. ما كه حقوق كارمندی نداریم كه ماهانه دریافتی داشته باشیم، پس چطور زندگی كنیم؟ فقط با كمی برنامه‌ریزی می‌توان شرایطی را پیش آورد كه درباره پروژه‌ها  مشكلات مالی پیش نیاید اما این اتفاق نمی‌افتد. یكی به ما بگوید چرا؟

 

  • آیا این بدحسابی‌ها باعث نمی‌شود در قبول پیشنهادات بعدی بازیگری تردید كنید؟

كارنامه من گواه این است كه هرازگاه به همین دلیل در بازیگری‌ام وقفه انداخته‌ام. مثلا سه سال كار نكرده‌ام بلكه اوضاع بهتر شود! اما اتفاقی نیفتاده. چقدر می‌توان در خانه بیكار نشست و سر كار نرفت و علاقه قلبی را دنبال نكرد؟ متأسفانه وقتی دچار بدحسابی می‌شوید به جای این‌كه با یك نفر به عنوان تهیه‌كننده روبه‌رو باشید، تهیه‌كننده شما را حواله می‌دهد به یك سیكل اداری و در آن سیكل هم مدام امروز و فردا می‌شود تا مشكل حل شود. بعد از این همه سال واقعا وقتش است این مشكل كلیدی را حل كنند.

 

  • شما از جمله بازیگرانی هستید كه به طور آكادمیك هم در این رشته تحصیل كرده‌اید اما كمتر دیده‌ایم به‌عنوان مدرس بازیگری فعالیت كنید. چرا؟

كلا به تدریس علاقه ندارم. بازیگری را می‌شود آموخت، اما برای بازیگر شدن نیاز دارید به استعداد عمیق درونی. این‌كه برخی مدعی‌اند می‌توان از یك مداد یا تنه درخت هم بازی گرفت، حرفی پوشالی است. بازیگری نیاز دارد به استعداد و انگیزه درونی و اگر استعداد نباشد حتی اگر بازیگر اول فیلم یا سریال هم شوید باز هم در درازمدت برایتان اتفاقی نمی‌افتد چون هنر بی‌علقه روحی معنا ندارد.

 

  • بعد از بیش از سه دهه فعالیت برای تلویزیون رابطه‌تان با این رسانه چطور است؟

بسیاری از سریال‌ها را نمی‌بینم چون علاقه‌ای برای پیگیری در من ایجاد نمی‌كنند، اما برنامه‌های تخصصی شبكه چهار را پیگیری می‌كنم چون فكر می‌كنم با فضای فكری‌ام جور درمی‌آید. در مجموع شبكه چهار تلویزیون شبكه‌ای فرهنگی و آرامش‌بخش است كه بی‌هیاهو محتوای فرهنگی تولید می‌كند و همین تخصصی عمل كردن باعث شده به‌عنوان مخاطب، برخی برنامه‌های این شبكه را دنبال كنم.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.