2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
آشپزی / قیمه نثار خوشمزه را چطور بپزیم

آشپزی / قیمه نثار خوشمزه را چطور بپزیم

قیمه نثار غذایی بسیار لذیذ است که نه تنها بین ایرانیان بلکه میان توریست‌های خارجی هم طرفداران بسیار زیادی دارد.

دوات آنلاین-غذاهای سنتی ایران بخشی جدا نشدنی از سفره‌های ایرانی است. برای طرفدران غذاهای سنتی فرقی نمی‌کند که غذا متعلق به کدام بخش از ایران باشند آنها این غذاها را می‌پزند و از مهمانانشان پذیرایی می‌کنند و آن را متعلق به تمام کشورشان می‌دانند.

 

یکی از این غذاها که بسیار هم طرفدار دارد قیمه نثار قزوین است. سولماز خیاطی، متخصص تشریفات درباره نحوه پخت  و سرو این غذای لذیذ و اصیل به دوات آنلاین می‌گوید:

 

قیمه نثار غذایی بسیار لذیذ است که نه تنها بین ایرانیان بلکه میان توریست‌های خارجی هم طرفداران بسیار زیادی دارد. پیشنهاد می کنم اگر مهمان خارجی دارید حتما یک وعده غذایی را به قیمه نثار اختصاص دهید.

 

شما می توانید با سه پیمانه برنج برای چهارنفر قیمه نثار درست کنید. توجه کنید استاندارد آشپزی این است که برای هر یک نفر باید 300 گرم گوشت استفاده کنید. همچنین برای یکنفر نیم پیمانه هم لپه نیاز دارید.

 

طرز تهیه خورش قیمه نپار بسیار شبیه قیمه رایجی است که در همه شهرها وجود دارد. لپه، گوشت(بهتراست گوسفندی باشد)، پیاز نگینی، زعفران،گلاب، هل، نمک و گرد لیمو و رب گوجه فرنگی نیاز است.

 

ابتدا در یک قابلمه مقداری روغن می‌ریزیم تا داغ شود و بعد پیاز خرد شده را داخلش تفت می‌دهیم.

 

رنگ پیاز که طلایی شد گوشت را در پیاز تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت عوض شود. سپس ادویه خورشتی را اضافه می‌کنیم و یک تفت کوچک می‌دهیم .

بعد لپه خیس داده شده را اضافه می‌کنیم و حدود 4 تا 5 دقیقه تفت می‌دهیم تا در هنگام پخت لپه ها باز نشود. هنگام تفت لپه‌ها رب گوجه فرنگی را هم اضافه می‌کنیم تا رنگ بهتری بگیرد.

 

بعد از این مرحله به اندازه 3 پیمانه آب به خورش اضافه می‌کنیم و در ظرف را می‌بندیم تا گوشت و لپه پخته شود وکم آب شود و غلظت خورش هم زیاد شود و به اصطلاح جا بیفتتد.

 

در 2 دقیقه آخر پخت هم گلاب و مقداری از زعفران را داخل قیمه می‌ریزیم تا جوش بخورد.

 

سپس برنج از قبل خیس داده شده را آبکش می‌کنیم و درکف ظرفی که می‌خواهیم برنج و قیمه را مخلوط کنیم کمی آب و روغن می‌ریزیم و می‌گذاریم تا روی حرارت گرم شوند و یک جوش ریز بخورد.

 

بعد یک لایه از برنج آبکش شده را در کف قابلمه می‌ریزیم و روی آن را ادویه پلویی و گرد لیمو عمانی می‌ریزیم و بعد یک لایه از مایع قیمه را که آب آن گرفته شده روی برنج ها و ادویه ها می‌ریزیم و این مرحله را 2 تا 3 بار به همین ترتیب انجام می‌دهیم و در آخر کمی روغن اضافه می‌کنیم و روی حرارت کم اجازه می‌دهیم تا برنج دم بکشد و بعد از اینکه برنج دم داد کمی روغن داغ روی برنج می‌کشیم .

 

برای تزئین قیمه نثار می‌توانید از خلال بادام، پسته، زرشک و خلال نارنج استفاده کنید. این خلال‌ها غذا را نه تنها زیبا بلکه بسیار لذیذ می‌کند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.