2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
تمام فوت و فن‌های ساختن زیباترین باغچه دیواری در خانه

تمام فوت و فن‌های ساختن زیباترین باغچه دیواری در خانه

ممکن است بعضی‌ها دوست داشته باشند وسعت فضای سبز خانگی‌شان بیشتر باشد، اما نقلی بودن خانه این امکان را به آنها ندهد برای همین گزینه دیوار سبز را انتخاب می‌کنند. چون آنها بدون اشغال هیچ فضایی، زیبایی خانه را دوچندان می‌کنند. می‌ارزد برایشان وقت گذاشت و هزینه کرد.

دوات آنلاین-هرکدام‌ ما با توجه به علاقه‌هایمان سعی داریم خانه‌مان را زیباتر کنیم. یکی با گلدان، یکی تراریوم، آن یکی آکواریوم و خیلی روش‌های دیگر.

 

 یکی دیگر از این روش‌ها ایجاد دیوار سبز یا باغچه عمودی در خانه است. این دیوارهای پوشیده از گیاه هم می‌توانند در فضای سبز شهری و فضاهای بیرونی خانه‌ها و هم در فضاهای داخلی آن ایجاد شوند، کیفیت مناظر شهری را افزایش دهند یا نمای خارجی دیوارهای سخت و خشک خانه را زنده کنند. در طراحی داخلی به سلیقه شما بستگی دارد که بخواهید اتاق‌نشیمن، تراس، زیر راه پله، راهروهای ورودی، حمام و حتی اتاق کاری‌تان در اداره را سبز کنید یا نه؟ این کار فضای کوچک خانه‌هایتان را دل‌بازتر می‌کند.

 

چرا باید دیوار سبز را وارد خانه‌هایمان کنیم؟

شاید بپرسید وقتی می‌توان با چند گلدان آن ‌هم ارزان، طبیعت را به خانه آورد دیگر چه لزومی به انجام این کار احتمالا هزینه‌بر است؟ در جواب باید بگوییم این یک امر کاملا سلیقه‌ای است، اما محاسنی هم دارد:

 

ممکن است بعضی‌ها دوست داشته باشند وسعت فضای سبز خانگی‌شان بیشتر باشد، اما نقلی بودن خانه این امکان را به آنها ندهد برای همین گزینه دیوار سبز را انتخاب می‌کنند. چون آنها بدون اشغال هیچ فضایی، زیبایی خانه را دوچندان می‌کنند. می‌ارزد برایشان وقت گذاشت و هزینه کرد.

افزایش وسعت فضای سبز و افزایش میزان تهویه با هم نسبت مستقیم دارند. افزایش اولی بالا‌رفتن میزان دومی را در بر دارد. همچنین به خنک‌شدن هوا هم کمک می‌کند. پس یکی دیگر از خوبی‌های این دیوارها نقش تهویه‌ و تا حدی خنک کننده‌شان است، چون فیلتراسیون هوا بی‌واسطه از طریق موجودات زنده انجام می‌شود.

 

درست است این باغچه‌ها به رنگانگی باغچه‌های داخل حیاط نخواهند بود، ولی می‌توانند نقش یک جایگزین مشابه را بازی کنند با این تفاوت که در همه فصول سبزند، همیشه در دسترس‌ هستند و کمتر مورد حمله آفات و علف‌های هرز خواهند بود.

 

با این روش می‌توان دیوارهای قناسی‌دار را به مکانی چشم‌نواز تبدیل کرد.

 

در فضاهای بی‌استفاده‌ای مثل حمام می‌شود گیاهان رطوبت‌پسندی مثل سرخس و خزه طبیعی را به این شکل پرورش داد.

 

دیوارهای سبز می‌تواند زحمت‌ شما را برای خرید تابلوهای دیواری زیبا کم کند و البته موجب صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان هم بشود.

 

بهتر است این دیوارها در جایی از خانه باشد که بیشترین دید را داشته باشد.

 

دقت کنید این دیوارها در جایی باشد که راحت بتوان آنها را آبیاری کرد و خاک و برگ‌های ریخته شده را نظافت کرد. پس بهتر است خیلی نزدیک مبلمان نباشد.

 

اگر گیاهی خشک شد بلافاصله گیاه تازه را جایگزین آن کنید.

 

خودتان هم می‌توانید این دیوارها را بسازید. یک نمونه ساده آن شبیه جاجورابی‌های قدیمی است که از پشت در کمد دیواری آویزان می‌شدند. حالا می‌توانید آنها را در اندازه‌های بزرگ‌تر بسازید، داخل جیب‌ها را خاک بریزید و این باغچه مینی‌مال را پشت در اتاق بزنید.

نیازمندی‌های دیوار سبز

یک دیوار نورگیر، از مواد اولیه اساسی کار است. انتخاب گیاهانی با نیاز آبی و دمایی یکسان تا موقع آبیاری و همچنین انتخاب گیاهانی با رشد کم تا این تابلوهای دیواری توازن‌شان به هم نخورد.

 

بهترین گیاهان برای طراحی دیوار سبز

شاید بهتر باشد اول از همه بروید سراغ کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، چون نیاز آبی کمی دارند. اما این دلیل نمی‌شود نتوان گیاهان دیگر را عمودی کاشت. پوتوس، پاپیتال، سرخس، کروتون، شفلرا، برگ انجیری، آنتوریوم، دراسینا، مارانتا، کوردیلین، یاسمن، پیچ شمعی، اسپاتی فیلوم و برگ بیدی هم برای این کار مناسب‌اند. در ادامه چند گل را به طور مختصر با هم مرور می‌کنیم. درباره کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها در شماره‌های بعدی به طور مفصل

خواهم نوشت.

 

سرخس: با برگ‌های شانه‌ای و سبز رنگ که به دو حالت آویزی یا افراشته وجود دارد. بهتر است دور از نور مستقیم آفتاب باشد. محیط گرم را ترجیح می‌دهد. برای آبیاری هم بهتر است خاک سطح گلدان مقداری خشک شود. این گل بشدت رطوبت دوست است. مقداری از رطوبت مورد نیاز آن را می‌توان با غبار‌پاشی سطح برگ تأمین کرد. برگ‌های قدیمی‌تر را هر سال هرس کنید. یک نقش مهم آن کنترل دما و معتدل‌سازی رطوبت محیط است.

 

پوتوس: اگر دیوار شما دسترسی کمی به نور دارد بی‌درنگ بروید سراغ پوتوس. این زیبای کم توقع آسان هم جا به جا می‌شود و برای شروع کار بسیار مناسب است.

 

دراسینا: دراسینا به خاطر رنگ‌های متنوع برگ‌هایش مثل سفید، زرد، قرمز و کرم از پر طرفدارهای باغچه دیواری است.

 

یاسمن: اسم انگلیسی آن پیچ عروسی است چون در دکوراسیون سالن‌های عروسی کاربرد دارد. دلیل انتخابش هم گل‌های بزرگ سفید و عطر و بوی خوش آن است.

 

اسپاتی فیلوم: این گل را شاید خیلی‌هایتان داشته باشید. پس می‌دانید که در کم توقعی دست کمی از پوتوس ندارد. از جذابیت‌های آن تغییر رنگ گل‌های کهنه به رنگ سبز است.

 

کروتون: اگر دنبال رنگ دیگری بجز سبز برای باغچه دیواری‌تان هستید کروتون گزینه جذابی است. ولی لازم است بدانید نور آن باید کافی باشد.

 

چطور یک تابلوی سبز خانگی بسازیم؟

روش‌های مختلفی برای ساخت دیوار سبز وجود دارد که معمولا شرکت‌های طراحی فضای سبز آن را انجام می‌دهند. در اینجا ما قصد داریم یک روش نسبتا قدیمی اما ساده را برای ساخت یک تابلوی سبز به شما آموزش دهیم.

 

وسایل مورد نیاز: قاب عکس، تور فلزی هم اندازه قاب، فریم چوبی برای پشت قاب، تخته چند لایه برای پشت قاب عکس، رنگ، پارچه، خاک، گیاه، چوب کبابی، چکش و میخ.

 

قبل از هر کاری به چند قاب عکس نیاز دارید. لزومی ندارد قاب‌ها حتما نو باشد. گاهی حتی قاب عکس‌های قدیمی زیباترند.

 

همان‌طور که به آن اشاره شد، کاکتوس‌ها و ساکولنت‌هایی مثل اشوریا و گل ناز بهترین گیاهان برای این باغچه‌ها هستند. می‌توان از چند طیف رنگی در کنار هم استفاده کرد مثل سبز روشن، سبز تیره و قرمز رنگ.

 

بعد از انتخاب گل‌ها، برگ‌های پایینی‌شان را بکنید. ساقه را تا سه چهار سانتی‌متری لخت کنید، برش بزنید و برای چند روز در آب بگذارید.

 

قاب عکس‌ها به خودی خود عمق زیادی برای جای‌گذاری گل‌ها ندارند. برای جبران این کمبود، یک فریم پشت قاب نصب کنید تا عمق بیشتری به این فضا بدهید. فریم هم اندازه بخش داخلی قاب است و با میخ به آن وصل می‌شود. قبل از خرید یا ساخت فریم به این نکته توجه داشته باشید می‌توانید از چوب‌های ضدآب استفاده کنید هر چند هزینه بالایی دارد.

 

حالا نوبت نصب توری سیمی است. از توری‌های سوراخ ریز استفاده کنید تا خاک از آن بیرون نریزد.

 

تخته چندلایه را با میخ به پشت قاب وصل کنید. حالا پشت قاب کاملا بسته است.

 

اگر قاب عکس مورد استفاده‌تان قدیمی است، آن را هماهنگ با دکوراسیون منزل‌تان رنگ کنید. این کار مقاومت قاب را هم بالاتر می‌برد. حتی می‌توان بعد از جذب رنگ با پارچه روی بعضی قسمت‌های آن بکشید تا کمرنگ شوند و حالت قدیمی خود را تداعی کنند.

 

خاک را از روی توری، داخل قاب بریزید تا همه جعبه پر شود.

 

گل‌هایی را که قبلا برش زده بودیم از آب در می‌آوریم و روی توری می‌چینیم. با کمک چوب کبابی، آنها را در خاک قرار می‌دهیم. ساکولنت‌ها خیلی زود ریشه می‌دهند پس لازم نیست آنها را خیلی عمیق کشت کنید. ترتیب قرار دادن آنها از کناره به سوی مرکز قاب و از گیاهان بزرگ‌تر به کوچک‌تر باشد، بهتر است.

 

مطابق سلیقه‌تان نمای قاب را درست کنید. با ترکیب چند رنگ می‌توانید یک آرایش چشم‌نواز و تماشایی خلق کنید.

 

قاب آماده است، یکی دو هفته آن را به صورت افقی و زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا گل‌ها ریشه دهند. طی این مدت نباید به آنها آب بدهید.

 

بعد از این مدت باغچه دیواری حاضر است. حتی می‌شود آن را روی میز هم گذاشت. حواس‌تان باشد ماهی یکبار و نه بیشتر، آبیاری‌اش کنید. برای هربار آب دادن آن را از روی دیوار پایین بیاورید. موقع نصب باید آب را جذب کرده باشد تا چکه کردن آب، دیوار را خراب نکند و آب ماندگی در قاب، ریشه گل‌ها را نپوساند. بهترین محل برای نصب باغچه‌های عمودی، دیوارهای جنوبی است.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.