2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
با شوره سر چه کنیم؟
دکتر مجتبی قمری، متخصص پوست و مو توضیح می دهد:

با شوره سر چه کنیم؟

می‌بینیم که شرکت‌های تبلیغاتی‌ هم با گرفتن عکس از سلبیرتی‌ها شامپوهای ضد شوره تبلیغ می‌کنند و از مردم می‌خواهند از این شامپوها استفاده کنند. درحالیکه استفاده از شامپوهای ضد‌شوره برای هر طیف شوره مناسب نیست و گاه اثر عکس دارد.

دوات آنلاین-شوره سر یکی از مهم‌ترین گرفتاری های این روزهای آقایان است. از آنجایی که آقایان معمولا موهایی کوتاه و بدون پوشش دارند وقتی سرشان شوره داشته باشد بیشتر از شوره سر خانم ها مورد توجه قرار می گیرد و منظره بسیار بدی را به نمایش می گذارد، اما شوره سر همیشه به خاطر  رعایت نکردن نظافت نیست و ممکن است نشانه بیماری باشد.

 

دکتر مجتبی قمری متخصص، پوست و مو در تعریف شوره به دوات آنلاین می‌گوید: معناي تحت الفظي كلمه شوره، خشکیده‌های شبيه به نمک است که از  پوست سر  جدا مي‌شود. اصولا شوره سر از یک طیف بدون علت و بدون خطر تا طیف خطرناک با علت‌های خطرناک بوجود مي آيد و  حتی می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری های پیشرفته و خطرناک هم باشد.  اما آنچه درباره شوره سر قطعی است این است که مبتلایان به شوره سر به هیچ وجه نباید شوره سر را نادیده بگیرند و به آن بی‌توجهی کنند. هرچند طیف بی‌خطر شوره سر بیشتر و گسترده‌تر است و اکثر کسانی که به شوره سر مبتلا هستند شوره‌های سرشان بی‌خطر است اما این به آن معنا نیست که نباید این موضوع را جدی بگیرند. ضمن اینکه پرخطر یا بی‌خطر بودن شوره سر هم امری است که باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد و پزشک به این نتیجه برسد که شوره سر فرد از چه دسته‌ای است.

 
وی به حضور افراد غیر متخصص در حوزه پوست و مو و تجویز‌های اشتباه آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: این روزها به خاطر حضور اشخاص بدون تخصص خصوصا در حوزه کاشت مو مردم تصور می‌کنند این افراد متخصص  پوست ومو هستند بنابراین برای بیماری‌های مختلف پوست و مو به آنها مراجعه می کنند. این افراد هم با دادن شامپو یا لوسیون‌ها، بدون تشخیص درست بیماری مدعی درمان فرد می‌شوند. درحالیکه گاهی اصلا مشکل را متوجه نمی‌شوند و بررسی‌های لازم را انجام نمی‌دهند. به این ترتیب بیمار گمراه می‌شود. حتی می‌بینیم که شرکت‌های تبلیغاتی‌  هم با گرفتن عکس از سلبیرتی‌ها شامپوهای ضد شوره تبلیغ می‌کنند و از مردم می‌خواهند از این شامپوها استفاده کنند. درحالیکه استفاده از شامپوهای ضد‌شوره برای هر طیف شوره مناسب نیست و گاه اثر عکس دارد. 


این متخصص پوست و مو درباره علت به وجود آمدن شوره سر می‌گوید: بعضی افراد دارای شوره سر به صورت ژنتیکی و ارثی هستند. بنابراین نمی‌توان این شوره‌ها  را بیماری نامید. شوره سر در موارد بسیاری بدون علت است و فرد دچار بیماری خاصی نیست البته عواملی مانند تغییرات محیط زندگی، استرس، زمان حمام، مواد شوینده و عوامل فیزیکال دیگر شوره سر را تشدید ‌می‌کند. میکروارگانیزم‌هایی که در بدن همه افراد هست می‌تواند شوره سر را تشدید کند.

در طیف شوره سر که بیماری تلقی می‌شود می‌توان به درماتیت‌ها اشاره کرد. بعضی قارچ‌ها که هم زیست نیستند و بیماری زا هستند می‌توانند شوره سر درست کنند. شوره ای که بر اثر درماتیت‌ها به وجود می‌آید در قسمت‌های دیگر بدن از جمله ابروها و شیار بینی، کشاله‌ها و ... دیده می‌شود و گاهی شدت آن به حدی است که باعث التهاب و خونریزی در پوست هم می‌شود.

بیماری دیگری که  باعث شوره سر می‌شود  بیماری پسوریازیس یا صدف است. بیماری‌های تماسی و قارچی هم می‌تواند علت شوره سر باشد. قارچها دسته‌بندی متفاوتی دارند. بعضی قارچها می‌توانند باعث ریزش دائمی موی سر بشوند و باید  به صورت جدی پیگیری شوند. 


این متخصص پوست ومو می‌گوید:بیشترین علت‌های شوره‌های سر غیر بیماری‌زا هستند و پزشکان سعی می‌کنند  که تغییرات فیزیکی و محیطی را با شامپو یا لوسیون اختصاصی شوره سر کنترل کنند. معمولا این  شامپوها درمانی هستند البته می‌شود از شامپوهایی که محیط پوست سر را مرطوب‌تر می‌کند و از خارش می‌اندازد  هم کمک گرفت ولی معمولا به کنترل طولانی و قطعی منجر نمی‌شود. کنترل شوره سر یک کار درمانی است نه آرایشی و بهداشتی. بنابراین مردم باید توجه داشته‌ باشند اگر مبتلا به شوره سر هستند قطعا باید به پزشک مراجعه کنند تا ابتدا علت شوره ایجاد شده در سر مشخص و سپس درمان آن آغاز شود.

استفاده از شامپوهای ضد شوره که در بازار وجود دارد و به صورت گسترده هم تبلیغ می‌شود در مواردی که علتی برای شوره  وجود ندارد و فرد دچار بیماری نیست  کمک کننده است حتی در مواردی  متخصصان پوست ومو از این شامپو‌ها تجویز می‌کنند البته شامپوهایی که  محتویات آنها مشخص است و شرکت‌های معتبر زیر نظر پزشکان آن را تولید می‌کنند. در مواردی هم فقط نمی‌توان از شامپو برای درمان شوره‌های بی‌علت استفاده کرد و باید از لوسیون‌های ضد التهاب هم استفاده شود.

بازهم تاکید می‌کنم تشخیص اینکه شوره‌سر پرخطر است یا بی‌خطر قطعا با پزشک متخصص پوست و مو است. نباید مساله مهمی مانند شوره سر که می‌تواند علامت یک بیماری خطرناک باشد را نادیده گرفت و برای درمان آن از شامپوهای تجاری استفاده کرد و به تلیغات گسترده‌ای که در این خصوص وجود دارد توجه کرد. حتی دیده شده برخی سودجویان که متاسفانه به دلیل سودهای کلانی که وجود دارد وارد حوزه تخصصی پوست ومو شده‌اند محصولات چندگانه تبلیغ می‌کنند و می‌خواهند در یک پکیج همه مشکلات پوست وموی مردم را درمان کنند و وعده می‌دهند که این کار شدنی‌ است. درحالیکه به هیچ وجه اینطور نیست و این امر فقط یک کار تبلیغاتی و سودجویانه است و کمکی به بیمار نمی‌کند.

بنابراین اگر دچار شوره سر هستید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن دقیقا مشخص و راه درمان مناسب برای شما انتخاب شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
1397/03/18
گلاب اصل بزنید اگر خوب نشد من را تبعید کنید.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.