2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نکاتی که قبل از کاشت مو باید بدانید

نکاتی که قبل از کاشت مو باید بدانید

متاسفانه کاشت مو هم مانند بسیاری از کارهای پزشکی زیبایی مورد توجه مافیا قرار گرفته‌است و افراد غیرمتخصص وارد آن شده‌اند. بیشتر مراکز تخصصی کاشت مو زیر نظر متخصصان پوست و مو نیست.

دوات آنلاین- اگر قصد دارید مو بکارید، دست نگه دارید. قبل از این کار باید اول علت ریزش تاس‌شدن‌تان را بفهمید چون در غیر این صورت ممکن است بعد از پیوند مو باز هم دچار همان مشکل سابق شوید.

مجتبی قمری، متخصص پوست و مو درباره اینکه چه کسانی می‌توانند از روش کاشت مو برای از بین بردن تاسی خود استفاده کنند به دوات آنلاین گفت:

کاشت مو یک روش علمی و پزشکی برای از بین بردن تاسی و کم‌پشتی مو است که مانند همه روش‌های دیگر علمی و درمانی قبل از انجام آن باید بررسی‌های لازم انجام گیرد و  متخصص تشخیص دهد که فرد می‌تواند گزینه چه نوع کاشتی باشد و چه روشی برای او مناسب است. مردان بیشتر از زنان برای کاشت مو مراجعه می‌کنند و دلیل آن هم این است که مردان بیشتر از زنان دچار کچلی و تاسی مو می‌شوند.

 پروسه ریزش مو علت‌های متفاوتی دارد. بیشترین علت ریزش مو ارثي و ژنتیکی است. به‌خاطر حساسیت فولیکوهای مو نسبت به هرمون‌های جنسی ریزش مو اتفاق می‌افتد و همانطور که گفتم مردان بیشتر از زنان دچار ریزش مو می‌شوند.

ریزش مو سطوح مختلفی دارد. مثل کم پشت شدن مو، عقب رفتن خط رویش مو و این مساله تا تاسی کامل می‌تواند پیش برود. کاشت مو برای فردی که مو را در یک ناحیه کاملا از دست داده نتیجه  مطلو‌ب‌تری دارد تا کسی که  مو روی سر دارد و می‌خواهد موهایش را پرپشت کند.

در اینجا باید تاکید کنم کسانی که روی سرشان مو دارند اما می‌خواهند با کاشت مو آن منطقه را پرپشت‌تر نشان دهند باید توجه داشته‌ باشند که روند ریزش موهای طبیعی آنها متوقف نمی‌شود و ادامه خواهد داشت و دوباره آن منطقه با کم‌مویی مواجه خواهد شد. البته این به معنای آن نیست که این افراد گزینه مناسب کاشت مو نیستند بلکه باید کاملا برایشان توضیح داده شود که چه اتفاقی ممکن است بیفتد و شخص نسبت به نتیجه کاری که می‌کند آگاهی کاملی داشته‌ باشد.

متاسفانه از آنجایی که بسياري از مراکز کاشت مو از سوی متخصصان اداره نمی‌شود و به جای کار درمانی کار تجاری در این مراکز انجام می‌شود به مراجعه‌کننده گفته نمی‌شود اگر در ناحیه کم‌مو کاشت مو اتفاق بیفتد چه نتیجه‌ای دربر خواهد داشت و فرد بدون آگاهی کامل نسبت به نتیجه کارش و عوارض آن اقدام به کاشت مو می‌کند. برای اینکه کاشت مو با ریسک کم و ایمن اتفاق بیفتد پزشک ابتدا باید  وضعیت فرد مراجعه کننده را به لحاظ سلامت جسمانی مورد بررسی قرار دهد و از  سلامت فرد در خصوص برخی بیماری‌های زمینه‌ای پوست و مو که کاشت مو را ناموفق می‌کند، آگاهی داشته باشد و موضوع را به بیمارش هم اطلاع دهد تا در صورتی که روشی دیگر برای او کارایی دارد از آن روش استفاده کند. در ادامه پزشک باید از فولیکوهایی سالم مو برای کاشت استفاده کند در این صورت می‌توان یک کاشت موی موفق را به دست آورد. 

 

                                                                   از همین کارشناس: سفیدی مو درمان قطعی ندارد

 

برای کاشت مو روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌های کاشت مو جراحی است. در این روش نواری از پشت سر برداشته، زیر میکروسکپ خرد شده و فولیکوهای سالم  استخراج می‌شود و در قسمت‌های تاس کاشته می‌شود.

روش دیگرکاشت مو استخراج و کاشت دانه‌ دانه یا فولیکول فولیکول است. کاشت مو را می‌توان با دستگاه یا دست انجام داد اما مهم این است که فولیکولی که برای پیوند برداشته می‌شود سالم باشد و در زمانی که هنوز حیات دارد پیوند زده شود. مو در هر ناحیه‌ای از بدن خصوصیاتی دارد که منحصر به خودش است. مثلا موی ناحیه دور سر کمترین احتمال ریزش را دارد چون کمترین حسایست به هورمون جنسی را دارد. موهای قسمت‌های دیگر بدن مثلا در زیر بغل، سینه، مژه ،ابرو کم رشد می‌کند و حتی اگر کوتاه هم نشود رشد محدودی دارد اما موی سر رشد بیشتری دارد. اگر این موها را از جایی به جایی دیگر منتقل کنید خاصیت خود را همراه خودشان می‌برند. مثلا اگر فولیکول از ناحیه سر برای کاشت ریش استفاده شود، خصوصیت خود را که بلند شدن است همراه خودش می‌برد البته این پیوند برای ریش مشکلی ایجاد نمی‌کند چون برخی دوست دارند ریش بلند داشته باشند اما اگر فولیکول موی سر به ابرو منتقل شود باید توجه داشته باشیم که آن‌وقت ابرو به‌اندازه موی سر رشد می‌کند بنابراین نگهداری خاصی لازم دارد البته این گفته به این معنا نیست که نمی‌توان از این موها برای پیوند استفاده کرد.

 

کسانی که ابروهایشان کاملا از بین رفته یا کم پشت شده می‌توانند از موی سر برای پیوند استفاده کنند اما فولیکول باید از بخش‌هایی از مو برداشته شود که بیشترین شباهت را به موی ابرو دارد و نحوه کاشت باید طوری باشد که با خواب یا جهت ابرو هماهنگ باشد. کاشت مو در کل کار بسیار ظریف و حساسی است و باید روی آن دقت زیادی شود.

 

متاسفانه کاشت مو هم مانند بسیاری از کارهای پزشکی زیبایی مورد توجه مافیا قرار گرفته‌است و افراد غیرمتخصص وارد آن شده‌اند. بیشتر مراکز تخصصی کاشت مو زیر نظر متخصصان پوست و مو نیست و افرادی که کاشت مو انجام می‌دهند اطلاعات لازم در این خصوص را ندارند. حتی گاهی گفته می‌شود مثلا از فلان دستگاه استفاده می‌کنیم که آمریکایی یا کانادایی است در صورتی که مساله مهم نحوه انتخاب فولیکول برای پیوند مو است. اگر یک متخصص این کار را انجام ندهد قطعا نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

 

متاسفانه برخی مراکز کاشت مو پرونده‌های بسیار سنگین قضایی هم دارند که در دست رسیدگی است. از آنجایی كه مسايل مربوط به موی سر بسیار پردرآمد است حتی دیده شده داروخانه‌ها هم بدون نسخه پزشک پکیج‌های رشد مو به مردم می‌دهند که این کار بسیار غیرعلمی است و در برخی موارد عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد داشته‌ است.

 

                                                                   از همین کارشناس:  توصیه‌هایی برای زنانی که ناخن می‌کارند

 

نکته مهم دیگر در این رابطه این است که ریزش‌های ماندگار در مو بيشتر به علت‌های ارثی و ژنتیکی است و  پزشک می‌تواند با شرح حالی  که بیمار ارائه می‌دهد سیر و میزان ریزش را کم کند اما  هميشه نمی‌توان کاملا آن را متوقف کرد. متاسفانه دیده شده برخی مراکز کاشت مو که زیر نظر متخصصان نیست به مراجعه‌کننده می‌گویند صبر کن موهایت کاملا بریزد بعد برای کاشت مو اقدام کن! در حالی‌که درمان‌ها باعث می‌شود روند تاسی کند شده و تا زمانی که ممکن است فرد از موهای خودش بهره‌مند شود.

 

مسئله حائز اهمیت دیگر این است که ما حتی بعد از کاشت هم افراد را تنها نمی‌گذاریم و درمان را ادامه می‌دهیم چرا که پزشک متخصص این مساله را می‌داند  قطعا جایی که ریزش مو اتفاق افتاده گردش خون خوب نبوده و مواد لازمی که باید به مو می‌رسید از جمله ویتامین‌ها به مو نرسیده است بنابراین باید به فرد کمک کند تا بعد از پیوند مو در قسمت كاشته شده از موهایش مراقبت  و ویتامین‌های لازم را دریافت کند تا روند دوباره با مشکل تاسی مواجه نشود.

 

به عنوان یک متخصص پوست و مو یکبار دیگر از مردم می‌خواهم اگر قصد کاشت مو دارند حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا نتیجه مطلوبی بگیرند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.