2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
حضور دلالان در موضوع رحم اجاره‌ای و اهدای تخمک

حضور دلالان در موضوع رحم اجاره‌ای و اهدای تخمک

برخی واسطه‌های رحم جایگزین و جنین اهدایی کارت ویزیت منتشر و اقدام به توزیع آن در سطح جامعه بویژه مراکز درمانی کرده‌اند.

دوات آنلاین-زوج‌های ناباروری که در آرزوی بچه‌دار شدن هستند به استفاده از روش‌هایی مانند رحم اجاره‌ای و اهدای تخمک بسیار امیدوار هستند اما متاسفانه دلالان این عرصه را هم به محلی برای سودجویی تبدیل کرده‌اند.  دکتر محمدرضا صادقی رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در این باره توضیحاتی داده است که می‌خوانید:

  • درصدی از خانم ها به دلایل مختلف برای صاحب فرزند شدن مشکل رحمی دارند. که این مشکل می تواند به دلیل مشکلات مادرزادی، بیماری های سیستمیک و...، باشد که در نهایت بارداری را برای آنها با مشکل همراه می کند. بطوریکه این بارداری ها می تواند سلامت مادر و جنین را تهدید کند. همچنین خانم های مبتلا به سرطان های خاص که می تواند بیماری آنها در زمان بارداری عود کند، از جمله زنانی هستند که امکان مادر شدن با رحم خودشان مقدور نیست.
  • اغلب این دسته از زنان قدرت باروری دارند ولی به لحاظ جسمانی امکان نگهداری جنین را ندارند. حیات این گروه از مادران یا جنین آنها با بارداری با مشکل مواجه خواهد شد.
  • جنین تشکیل شده در خارج از رحم حداکثر به مدت ۵ تا ۶ روز بعد از لقاح امکان نگهداری دارد و باید به رحم فرد پذیرنده منتقل می شود.
  • فرد  دهنده رحم و پذیرنده می بایست حداقل ۹ ماه و شاید تا یک سال، در تماس با خانواده ای باشد که از جنین آنها نگهداری می‌کند. این فرد، سختی دوران بارداری را به جان می خرد و در عین حال، ممکن است علاقه ای نیز بین این جنین و فرد حامل ایجاد شود.
  • رحم جایگزین، ماحصل تلاش های ۳۰ سال گذشته است و اینطور نیست که به یکباره چنین ایده و شرایطی فراهم شده باشد. درطول ۳۰ سال گذشته بخش عمده ای از نگرانی ها و چالش های مرتبط با آن برطرف شده است.
  • دربسیاری از موارد این کار از طریق خود بستگان زوج صاحب جنین انجام می شود و لذا نحوه انجام آن با مشکل کمی همراه است . امروز، گروه دیگری وارد این  روند درمانی شده اند که ورود این افراد می تواند دلایل متعددی از جمله مشکلات مالی و اقتصادی باشد و بخواهند برای تامین هزینه های زندگی، جنین دیگری را در رحم خودش نگهداری کنند.

  • موضوع هزینه های این کار و تامین نیازهای مادی فرد پذیرنده جنین ، بر اساس توافق طرفین صورت می گیرد و هیچ عدد و رقم دقیقی برای آن وجود ندارد که بخواهیم اعلام کنیم. حتی در مواردی این کار توسط بستگان، رایگان انجام می شود.
  • ما سعی می کنیم به حوزه توافق مالی ورود نکنیم. در برخی مواقع و تقاضای زوجین مراجعه کننده به مرکز، فرد پذیرنده جنین که توسط این مرکز به آنها معرفی می شود.
  • مهم ترین بحث در این بین، کارهای حقوقی موضوع است که به طور کامل انجام می شود تا بعدا مشکلی برای طرفین ایجاد نشود. در واقع، انجام این کار برای طرفین، مستلزم عقد قراردادهای حقوقی است که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می شود.
  • در ابتدا سلامت فرد پذیرنده جنین از هر جهت بررسی می شود تا بیماری خاصی نداشته باشد که در دوران بارداری برای جنین خطرساز شود. به دنبال آن، مشاوره های حقوقی ارائه می شود تا وقتی فرد پذیرنده این وظیفه را قبول کرد، مسئولیت های خودش را بداند. بطوریکه، ادعای فرزندی  یا داشتن حقی در رابطه با فرزند حاصل ، مهم ترین موضوعی است که در این مشاوره های به آن می پردازدیم.
  • بر اساس قوانین اداره  ثبت احوال و همچنین وزارت بهداشت، شناسنامه بعد از زایمان به نام کسی صادر می شود که نوزاد را به دنیا آورده است. از همین رو، با مذاکراتی که با اداره ثبت احوال و وزارت بهداشت انجام شده و با ارائه گواهی این مشکل برطرف شده و ثبت احوال شناسنامه را به نام زوجین دهنده جنین صادر می کند.
  • هیچ رقمی را نمی توان در خصوص حداقل و حداکثر هزینه رحم جایگزین اعلام کرد و همه چیز بر اساس توافق طرفین صورت می گیرد. اما، آنچه مسلم است، زوجین در ابتدا مبلغی را پرداخت می کنند و هزینه ای نیز هر ماه در دوران بارداری پرداخت می کنند و در نهایت، بخش عمده هزینه را در پایان دوران بارداری و پس از زایمان به فرد دهنده ی  رحم پرداخت می کنند.
  • افرادی هستند که در مناطق محروم به دنبال کسانی هستند که مشکلات اقتصادی دارند و آنها را برای این کار معرفی می کنند که در این بین، هزینه را به ۲ تا ۳ برابر اعلام می کنند و بخش عمده ای از آن را خود منتفع می کردند.
  • متاسفانه موضوع واسطه ها و واسطه گری در استفاده ازرحم جایگزین در مراکز درمان ناباروری وجود دارد. مراکز درمان ناباروری، وظیفه ارائه خدمات پزشکی و مراقبت های دوران بارداری را به زوجین متقاضی بر عهده دارند، حضور دلالان و واسطه ها در این میان، باعث تداخل در روند ارائه خدمت و گاها مشکلاتی برای زوجین و مراکز درمان ناباروری می گردد.
  • برخی واسطه‌های رحم جایگزین و جنین اهدایی  کارت ویزیت منتشر و اقدام به توزیع آن در سطح جامعه بویژه مراکز درمانی کرده‌اند. با توجه به اینکه به تعداد متقاضیان، ارائه کننده رحم جایگزین مناسب وجود  ندارد، در نتیجه شاهد دلالی و حضور واسطه ها  برای یافتن فرد مناسب ارایه کننده رحم برای متقاضیان هستیم.
  • اهدای تخمک نیز مثل رحم جایگزین،از نظر تمامی مراجع معظم کاملا  شرعی است. بر این اساس و با توجه روش های استاندارد و لزوم حفظ محرمانگی و حفظ اسرار بیماران ما در مرکز ابن سینا از سالیان پیش بانک جنین و تخمک برای زوجین کاندید اهداء تاسیس نموده ایم. در این روش، خانم های  دارای مشکلات مختلف در استفاده از تخمک خود، برای مادر شدن از تخمک یا جنین اهدایی استفاده می کنند.
  • اسرار کسی که تخمک و یا جنین اهدا می کند محرمانه است. در این روش، زوجین برای صاحب فرزند شدن، با مرکز طرف حساب هستند و اصلا فرد اهدا کننده  را نمی بینند و نمی شناسند. و همینطور دهنده تخمک یا جنین  نیز هیچ اطلاعاتی از گیرنده نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت زیرا، شرایط در اهدای تخمک و جنین کاملا با رحم جایگزین تفاوت دارد.
  • هزینه دریافت تخمک  ویا جنین اهدایی در مقایسه با دریافت همین خدمات در سایر کشورها بسیارناچیز است. پروسه زمانی برای انجام این کار بین ۴۵ تا ۶۰ روز است. در حالی که در رحم جایگزین، فرد بین ۹ ماه تا یک سال، با خانواده  صاحب جنین در ارتباط است.
  • متاسفانه نقش واسطه ها در اهدای تخمک نیز پر رنگ شده است، زیرا، به علت مباحث مالی و دریافت ها و پرداخت های بین دهنده و گیرنده و شائبه احتمالی در منافع پزشکان، همکاران پزشک در مباحث توافقی و مالی زوجین ورود نکرده و و تنها به ارائه خدمات درمانی و مراقبتی می پردازند. این در حالی است که وزارت بهداشت نیز کاملا مخالف ورود و نقش واسطه ها در ارایه خدمات درمان ناباروری است. لذا وجود کلینیک اهداء و حذف نقش واسطه ها بایستی یک از الزامات هر مرکز درمان ناباروری باشد که بحمدالله ما در مرکز ابن سینا از همان بدو تاسیس مرکز در۱۵ سال  پیش این مهم را لحاظ نمودیم و این کلنیک به عنوان یک مرجع درسطح کشور مطرح است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.