2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
 امنیت غذایی و رفع شکاف جنسیتی با کشاورزی منطبق بر شرایط آب و هوایی
پروژه‌ای در کنیا با کمک نهادهای بین‌المللی

امنیت غذایی و رفع شکاف جنسیتی با کشاورزی منطبق بر شرایط آب و هوایی

از هر 4 انسان بالای 15 سال در کشورهای حوزه صحرای آفریقا یک نفر گرسنه است. چرا که یا فقیراست و پول کافی برای خرید ندارد یا غذا به اندازه لازم در دسترس آنها نیست

دوات آنلاینکاشت گیاه مقاوم در برابر خشکسالی و آفات می‌تواند آینده کشاورزان کنیا را تغییر دهد. پروژه کاشت درختچه‌های چای با استفاده از فن‌آوری‌های هوشمند کشاورزی با حمایت صندوق جهانی محیط زیست (GEF) و بنیاد حمایت از برنامه‌های توسعه سازمان ملل در این کشور انجام می‌شود. این پروژه که در منطقه لایکیپا اجرا شده توانسته از کشاورزان در برابر اثرات تغییرات اقلیمی حمایت و امنیت غذایی را برای مردم این منطقه ایجاد کند.

در گزارش سال 2016 سازمان خوار و بار جهانی (فائو) آمده است که «از هر 4 انسان بالای 15 سال در کشورهای حوزه صحرای آفریقا یک نفر گرسنه است. چرا که یا فقیراست و پول کافی برای خرید ندارد یا غذا به اندازه لازم در دسترس آنها نیست.»

در کشوری که چرخه‌های خشکسالی، قطحی و گرسنگی را ایجاد کرده‌است حالا این کشاورزان هستند که از کاشت گیاهان و برداشت آنها سود کافی می‌برند. در منطقه لایکیپا نزدیک به 5000 خانوار کشاورز علاوه بر دسترسی به مواد لازم غذایی می توانند هزینه تحصیلات کودکان‌شان را نیز پرداخت کنند.  

گیتای گیتوکو یکی از کشاورزانی که درختچه چای می‌کارد در این باره می گوید:«من تا پیش از این عادت داشتم که ذرت و لوبیا بکارم. اما زمانی که آب کم می‌شد خروجی محصول نیز چندان زیاد نمی‌شد. ما به سختی می‌توانستیم غذا بخوریم و شکم اعضای خانواده را سیر کنیم. اما حالا علاوه بر خوردن غذا می توانم دخترهایم را به مدرسه بفرستم.»

به طور متوسط از هر هکتار زمین کشاورزی زیر کشت درختچه‌های چای می‌توان 1200 کیلوگرم محصول درو کرد. هر کیلوگرم از این محصولات در کنیا به قیمت 23000 شیلینگ کنیا (معادل 230 دلار) خریداری می‌شود.

کشاورزان این محصولات را به شرکت‌های پتروشیمی می‌فروشند تا از تقطیر آن برای استخراج و تولید مواد از نفت استفاده ‌کنند. روغن این گیاه نیز در صنعت تولید محصولات آرایشی کاربرد دارد. مارتین وینینا، مدیر پروژه درخت چای می‌گوید در حال حاضر 741 کشاورز گواهی‌نامه آموزش شیوه کاشت را دریافت کرده‌اند که 60 درصد این افراد را کشاورزان زن تشکیل می‌دهند.

صندوق جهانی محیط‌زیست در نظر دارد از طریق سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی منطبق بر شرایط آب و هوایی علاوه بر کمک مالی به کشاورزان، امنیت غذایی ایجاد کند و شکاف جنسیتی را نیز از بین ببرد. این سازمان تاکنون برای کاشت درختچه‌های چای در کنیا 45 هزار دلار هزینه کرده‌است.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.