2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
دلیل وجود خون در ادرار چیست؟

دلیل وجود خون در ادرار چیست؟

خون ادراری چه دلایلی دارد و نشانه چه بیماری هایی است؟

دوات آنلاین -دیدن خون در ادرار می‌تواند ترسناک باشد و این وضعیت که «خون ادراری» نیز نامیده می‌شود در بسیاری از موارد بی‌ضرر است، اما وجود خون در ادرار می‌تواند در عین حال نشانه یک بیماری جدی باشد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت تخصصی «مایو کلینیک»، اگر بتوانید در ادرار خود خون ببینید، «خون‌ادراری ماکروسکوپی» و خونی که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، «خون‌ادراری میکروسکوپی» نامیده می‌شود. این مقدار خون در ادرار آن قدر ناچیز است که وقتی آزمایش ادرار می‌دهید، فقط زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است.

 

خراسان نوشت: در هر صورت، مهم است که دلیل وجود خون در ادرار را کشف کنید. به گفته متخصصان، درمان این عارضه بستگی به علت آن دارد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که کلیه‌ها یا دیگر قسمت‌های دستگاه ادراری اجازه می‌دهند سلول‌های خونی به داخل ادرار نشت کنند. مشکلات مختلف می تواند باعث این وضعیت شود، از جمله:

 

عفونت های دستگاه ادراری

در صورت ابتلا به عفونت ادراری، ممکن است احساس نیاز شدید به ادرار کردن داشته باشید که معمولا مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند. همچنین ممکن است هنگام ادرار کردن دچار درد و سوزش شوید یا حتی ممکن است ادرار شما بوی بسیار تندی نیز داشته باشد.

 

خون ادراری به دلیل عفونت کلیه

عفونت های کلیه می توانند همان علایم مرتبط با ادرار را ایجاد کنند که سایر عفونت های ادراری می توانند ایجاد کنند، اما احتمال ایجاد تب و درد در ناحیه پشت، پهلو یا کشاله ران بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: مفیدترین خوراکی‌ها برای دفع سنگ کلیه

 

سنگ مثانه یا کلیه

مواد معدنی موجود در ادرار می‌توانند کریستال‌هایی را روی دیواره کلیه‌ها یا مثانه تشکیل دهند. با گذشت زمان، کریستال‌ها می‌توانند به سنگ‌های کوچک و سخت تبدیل شوند. سنگ‌ها اغلب بدون درد هستند، اما اگر باعث انسداد شوند یا از طریق ادرار از بدن خارج شوند، می‌توانند آسیب زننده باشند.

دلایل خون ادراری چیست

پروستات بزرگ‌شده، دلیل وجود خون در ادرار

با بزرگ شدن پروستات، ممکن است نیاز فوری یا دایمی به ادرار کردن داشته باشید یا با وجود خون در ادرار مواجه شوید. عفونت پروستات که «پروستاتیت» نامیده می شود نیز می تواند علایم مشابهی ایجاد کند.

 

بیماری کلیوی

وجود خون در ادرار که فقط در آزمایشگاه قابل مشاهده است، یکی از علایم شایع بیماری کلیوی به نام «گلومرولونفریت» است. در این بیماری، فیلترهای ریز در کلیه‌ها که مواد زاید را از خون خارج می کنند، ملتهب می شوند.

 

احتمال سرطان

وجود خون در ادرار که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، ممکن است نشانه سرطان پیشرفته کلیه، مثانه یا پروستات باشد.

 

دیگر دلایل وجود خون ادرار

بیماری‌های ارثی، آسیب رسیدن به کلیه در اثر تصادف یا ورزش، مصرف برخی داروها و ... هم می‌تواند از دیگر علل باشد. با این حال به گفته متخصصان، اغلب علت خون‌ادراری ناشناخته است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.