2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
خودمان را در مصاحبه شغلی چگونه معرفی کنیم

خودمان را در مصاحبه شغلی چگونه معرفی کنیم

یک روان شناس در این مطلب شما را برای پاسخ دادن به سوالات در مصاحبه کاری راهنمایی کرده است.

دوات آنلاین -«خودتان را معرفی کنید»؛ تقریباً در ابتدای هر مصاحبه شغلی، این چهار کلمه نسبتاً ساده را خواهید شنید. در حالی که این سوال برای شکستن یخ مصاحبه و کمک به شما برای سهولت در مصاحبه طراحی شده است، بسیاری از متقاضیان شغلی واکنشی کاملاً متضاد دارند مانند جا خوردن و سکوت یا مضطرب و عصبی شدن یا به اشتراک گذاشتن انبوهی از اطلاعات غیرمرتبط و بی جا. این سؤال برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز است و نمی‌دانند چطور باید آن را جواب دهند. در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم چطور برای این سوال آماده شوید و چه پاسخی به آن بدهید.

 

شروع مصاحبه شغلی

فرزانه شهریاردوست، کارشناس‌ ارشد روان ‌شناسی بالینی با مدقمه بالا در یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت: ملاقات اولیه و احوال پرسی بخش مهمی از ارزیابی در طول مصاحبه است. چند دقیقه ابتدایی و احوال پرسی با یکدیگر اجازه می‌دهد تا مصاحبه کننده در باره میزان اعتمادبه‌نفس شما ایده بگیرد. ابتدا با یک لبخند بزرگ به مصاحبه‌کننده سلام کنید. خودتان را با ذکر نام کامل و معرفی مختصر توصیف کنید. 

 

همیشه بدن خود را با زبان بدن مطمئن، آرام نگه دارید. با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید و در زمان‌های مناسب سر تکان دهید و بدین ترتیب فرایند معرفی در مصاحبه آغاز می شود.

 

توضیح درباره مدارک تحصیلی در مصاحبه کاری

پس از معرفی خود با نام و سایر مشخصات اولیه، در باره مدارک‌تحصیلی خود به مصاحبه‌کننده توضیح دهید. اگرچه، شما قبلاً آن را در رزومه خود ذکر کرده‌اید اما باید جزئیات کاملی در باره رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید، موضوع پایان‌نامه، تحقیقات مورد علاقه و ... ارائه دهید.

 

بیشتر بخوانید: برای استفاده بهینه از زمان به چه چیزهایی نیاز داریم

 

در باره دستاوردهای خود صادق باشید و اطمینان حاصل کنید که هنگام صحبت در باره دستاوردها و افتخارات خود، اعتمادبه‌نفس‌تان بیش از حد به نظر نمی‌رسد.

راهنمای پاسخ به سوالات در مصاحبه شغلی

صحبت درباره تجارب حرفه‌ای در مصاحبه استخدامی

برای همه متقاضیان با تجربه یک شغل، ذکر تمام تجربیات قبلی و تمام چیزهایی که در آن مدت آموخته شده و به دست آمده بسیار مهم است. با تمرکز بر دستاوردها و مسئولیت‌ها، یک مرور کلی از سابقه کاری مرتبط خود ارائه دهید. در زمینه دوره‌های کارآموزی و کارگاه‌های مرتبطی که شرکت کرده‌اید، صحبت کنید. در حین معرفی خودتان در طول مصاحبه، ارزیاب جزئیات تجارب تحصیلی و کاری شما را یادداشت می‌کند.

 

مهارت‌های کلیدی خود را به نمایش بگذارید

مهارت‌هایی را که در طول حرفه خود توسعه داده‌اید، برجسته کنید و مطمئن شوید با موقعیتی که برای آن مصاحبه می‌کنید، مطابقت دارند. درباره دوره‌هایی که گذرانده‌اید، کارآموزی و ... طرح موضوع کنید. توجه داشته باشید که آن‌ها اطلاعات زیادی درباره شما ندارند و هرچیزی که به شناخت بیشتر آن‌ها منجر شود، می‌تواند در تصمیم‌گیری نهایی‌شان موثر واقع شود.

 

تمایل به یادگیری را در مصاحبه گزینشی برجسته کنید

این نکته برای تازه کاران است که پیشینه تحصیلی تنها دارایی بزرگ شماست. بنابراین اگر تجربه کاری هرچند محدودی دارید، سوابق تحصیلی و گواهی نامه‌های مرتبط خود را ذکر و تاکید کنید که چگونه آن‌ها شما را برای این نقش و پذیرفتن شغل مدنظر آماده کرده‌اند. همچنین به این نکته اشاره کنید که برای یادگیری، آماده هستید و تمایل دارید تا برای کسب تجربه‌های جدید با چالش‌های متعدد دست و پنجه نرم کنید.

 

از سرگرمی‌ها و علایق خود بگویید

از این که مکالمه را با لحن غیررسمی پیش ببرید، چندان واهمه نداشته باشید. به‌طور خلاصه در باره ویژگی‌ها یا علایق شخصی که هویت حرفه‌ای شما را تکمیل می کنند، صحبت کنید.

 

حتما بخوانید: چگونه برای کارهایمان برنامه ریزی موفق کنیم

 

بدین صورت که، پس از ارائه تجربیات، سرگرمی‌های خود و آن چه را که بیشتر از همه به آن علاقه‌مند هستید، چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر شخصی ذکر کنید. مراقب باشید که زیاد به سمت غیررسمی نروید و اصل مصاحبه را حفظ کنید.

در مصاحبه کاری چگونه به سوالات جواب بدهیم

پاسخ به سوال را با اشتیاق بالا تمام کنید

با اشتیاق برای شنیدن صحبت‌های فرد مصاحبه کننده به توضیحات اولیه‌تان پایان دهید. همچنین هیجان خود را برای فرصت شغلی و اعتماد به توانایی خود برای کار در آن مجموعه ابراز کنید.

 

برای سوالات بعدی مصاحبه کاری آماده باشید

پس از معرفی خود در مصاحبه، آماده پاسخگویی به سوالات بعدی باشید. مصاحبه‌کنندگان استخدامی‌ها، معمولا سوالاتی را می‌پرسند تا صداقت و درستی گفته‌های شما را محک بزنند. یک سری سؤالات مرتبط با آن چه در مقدمه گفتید می‌تواند نشان دهد که آیا صادق بودید یا نه؟ بنابراین سعی کنید هنگام معرفی خود در مصاحبه تا جایی که می‌توانید واقعی و صادق باشید و برای پاسخ به این سوالات، استرس خودتان را مدیریت کنید تا بتوانید با ذهن بازتر به همه آن‌ها پاسخ دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.